– Neste konsollgenerasjon blir den siste

God of War-produsent tror industrien bråvender.

Det skorter ikke på spådommer i denne vidunderlige bransjen. Analytikere, produsenter, journalister og ordinære tilhengere har alle sine tanker og meninger om forandringene som skjer. Noen mener at grafikkutviklingen har stoppet for noen år, samtidig som PC-spilling er mer populært enn noen gang.

Det virker samtidig å være en viss enighet om at nye konsoller ikke trengs med det første. Det sier blant annet God of War- og Twisted Metal-produsent David Jaffe. I et nylig intervju med IGN uttaler han rett og slett at dette kan være blant de siste generasjonene av konsoller slik vi kjenner dem.

Jaffer tenker neppe stort på et Twisted Metal til PlayStation 4.
Jaffer tenker neppe stort på et Twisted Metal til PlayStation 4.

– Jeg tror det blir enda en konsollsyklus, og at de får noen jævlig digre spill. Det er kun gjetning, men jeg tror nok at neste konsollgenerasjon blir den siste av denne typen - hvor du går til en butikk og kjøper et spill til 60 dollar, sier veteranen.

Kompetent kar

Jaffe har lang erfaring fra bransjen, og har blant annet vært ansvarlig for digre prosjekter som velkjente God of War 1 og 2, i tillegg til kultklassikeren Twisted Metal: Black. I disse dager jobber han med siste tilskudd til sistnevnte serie, med sitt nye spillstudio Eat Sleep Play. Deres prosjekt er en tittel med stort budsjett til PlayStation 3, men vi kan nok ikke forvente å se slike i all evighet.

– Når du spiller et spill så får du enten fantastisk gameplay, en god og involverende opplevelse eller begge deler. Brukerne har vist at de ikke bryr seg om hvordan de får førstnevnte, enten det er snakk om på iPhone, i World of Warcraft eller via Snake på den gamle telefonen sin. Gameplay kan lett flyttes, i motsetning til den spektakulære opplevelsen, forteller han til spillnettstedet.

Hadde Dead Space 2 vært bedre om det var kortere?
Hadde Dead Space 2 vært bedre om det var kortere?

Det er vanskelig for å nekte for at han har et poeng, med den fantastiske suksessen til iPhone-spillet Angry Birds eller Facebook-slageren Farmville ferskt i minnet. Folk er på utkikk etter vidt forskjellige opplevelser, og det er gjerne de digre filmatiske utgivelsene som kjennetegner konsollene mest uten at de nødvendigvis bærer bransjen.

– Jeg tror at om du er en utgiver og ikke er ansvarlig for et Uncharted 3 eller God of War 3 så gir det mening å spørre «hvorfor skal dette utgis på en plate?». Mange spill trenger ikke å koste 350 kroner. Jeg spiller Dead Space 2 akkurat nå, og elsker det, men skulle ønske jeg var ferdig. Det er et av favorittspillene mine så langt i år, et fantastisk spill, men etter tre-fire timer følte jeg meg ferdig. Det betyr ikke at det ikke er bedre innhold lengre inn, men jeg tror EA kunne budsjetert og bygd et mindre spill og så hatt en forretningsmodell som støttet det. Hadde det vært et bedre spill da? Absolutt!

– Jeg tror vi har blitt vante til å se på spill som av en viss lengde, og det skal nok forretningsmodellen ha skylda for. Med unntak av for noen få spill så må den bort. Og jeg tror det skjer, jeg vet bare ikke når. Jeg vil si at etter «Xbox 720» og «PlayStation 4» så er vi ferdige, avslutter studiosjefen.

Jaffers Twisted Metal planlegges utgitt i løpet av året, eksklusivt til PlayStation 3.

Kommentarer (90)

Forsiden akkurat nå

Dette gjør brukerne nå

Alle brukere
Til toppen