Neste års IGF-finalister er klare

Finalistene i Independent Games Festival 2007 har blitt kunngjort, og her er det mye spennende.

Mange klager over mangel på innovasjon og sjel i dagens spillmarked, men da har de en tendens til å glemme én ting, nemlig at spillmarkedet er mye større enn det vi ser i butikkene. Rundt om i verden sitter det tusenvis av uavhengige studioer og lager spill, gjerne for distribusjon over nettet, og mange av spillene deres er svært spennende (selv om de nok aldri vil komme helt ut av skyggen til mektige selskaper som EA).

Kjedereaksjon i Armadillo Run

Independent Games Festival er et arrangement som feirer de uavhengige spillene, og nå har festivalen kunngjort finalistene for 2007. Som vanlig får vi her en lett blanding av spill som allerede er utgitt og spill som fortsatt er under utvikling.

Det spillet som ser ut til å ha vært mest populært er Bit Blot-spillet Aquaria, et 2D-eventyr hvor handlingen foregår i et vakkert undervannslandskap. Dette fikk fire nominasjoner, inkludert en for den gjeveste prisen, Seumas McNally Grand Price.

De andre Grand Price-nominerte spillene er Queasy Games sitt abstrakte skytespill Everyday Shooter, det fabelaktige fysikkbaserte hjernetrimspillet Armadillo Run, plattform/actionspillet RoboBlitz (tilgjengelig for både PC og Xbox 360) og det massive flerspiller Bang! Howdy, hvor handlingen foregår i den ville vesten.

For mer informasjon om disse spillene, samt de andre nominerte, kan du ta en titt på nettstedet til Independent Games Festival. Noen av de nominerte spillene er gratis å spille (eller har demoversjoner på nettet), så hvorfor ikke bruke kvelden på å finne ut hvorfor IGF mener akkurat disse spillene fortjener litt ekstra oppmerksomhet?

Siste fra forsiden