Nettmøte

– Mer Drømmefall? Vi har historiene klare

Se hva Funcom svarte leserne i nettmøtet!

Funcom er nok mest kjent for de massive onlinespillene Age of Conan og Anarchy Online, samt eventyrspillene i Den Lengste Reisen-serien.

Skjermbilde fra The Secret World.
Skjermbilde fra The Secret World.

Akkurat nå er de mest aktuell som utgiver av det konkurransebaserte, taktiske actionspillet Bloodline Champions, men utviklerstudioet Funcom har mange jern i ilden.

Et av de mest interessante prosjektene er The Secret World, et massivt onlinespill hvor vår egen verden består magi, myter, konspirasjoner og mørke hemmeligheter. Funcom er også opptatt med å videreutvikle storsatsingen Age of Conan, etter at de i mai gav ut den første store tilleggspakken Rise of the Godslayer.

I tillegg samarbeider Funcom med Artplant om nettleserspillet Heltenes Mønstring. Dette er også et MMO-spill, satt i en fargerik og stor fantasyverden.

I dag stilte kommunikasjonssjef Erling Ellingsen opp i et nettmøte her på Gamer.no. Han svarer på så mange leserspørsmål han rakk i løpet av to timer. Ellingsen har i mange år jobbet svært tett med alle produktene til Funcom, så her var det gode muligheter for å få svar på det man lurte på.

  1. Mer fra The Secret World?

    Spørsmål fra Benjamin Skjevik:

    Når tid vil dere vise mer gameplay fra deres kommende The Secret World?

    Svar:
    Hei, Benjamin!

    Vi holder faktisk på forberede oss til store reveals på The Secret World tidlig neste år. Vi kommer til å slippe ny informasjon, nye videoer, nye bilder osv. tidlig neste år.

    Frem til nå har vi vært forholdsvis tilbakeholdne med informasjon. Vi har levd opp til spillets tittel for å si det slik. Planen vår nå er å åpne opp i langt større grad, med mer spesifikk informasjon om gameplaysystemer osv.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:02
  2. FPS

    Spørsmål fra Marius:

    Har dere planer om å lage ett FPS spill?

    Svar:
    Hei, Marius!

    Nei, vi har ingen umiddelbare planer om å lage et FPS-spill.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:02
  3. Dreamfall Chapters

    Spørsmål fra VelaNoon:

    Er det noe nytt dere kan fortelle oss om Dreamfall Chapters?

    Svar:
    Hei, VelaNoon!

    Dreamfall Chapters er i hvert fall midlertidig lagt på is, men det er definitivt noe mange av oss i Funcom kunne tenkt å gjøre. Ragnar har historiene klare, det er det ingen tvil om. Akkurat nå fokuserer vi på andre prosjekter, men vi utelukker selvfølgelig ikke at vi kommer tilbake til dette.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:04
  4. Engine

    Spørsmål fra Vrezafk:

    Har dere ETA på nye grafikk engine til AO?

    Svar:
    Hei, Vrezafk!

    Dette er noe vi jobber med, og det ser FANTASTISK ut! Det gleder meg å se hvordan Anarchy Online er i ferd med å få et vesentlig ansiktsløft. Dessverre kan vi ikke si noe om akkurat når det kommer ,men vi jobber med det!

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:07
  5. FPS

    Spørsmål fra Simen:

    Har dere i Funcom tenkt på noen andre sjangere enn MMO spill. Altså FPS spill eller andre spill, eller er Funcom et selskap som fokuserer bare på online spill?

    Svar:
    Hei, Simen!

    Vi har tidligere laget spill godt utenfor MMO-sjangeren, slik som Den Lengste Reisen og No Escape. Akkurat nå fokuserer vi utelukkende på onlinespill. Det er flere grunner til det, men det viktigiste er inntjeningspotensialet (ingen piratvirksomhet, inntekter over tid osv.) samt det faktum at Funcom sitter på en av bransjens beste MMO-motorer (DreamWorld).

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:09
  6. Utvidelsespakke

    Spørsmål fra Meg:

    Har du en formening om når den første utvidelsespakken til The Secret World vil slippes?

    Svar:
    Hei!

    Ja, det blir etter spillet først kommer ut.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:11
  7. Erfaring fra Conan

    Spørsmål fra Johan Lofstad:

    Hei,

    Føler dere at dere har fått nokk erfaring fra Age of Conan til at Secret World kan konkurere med mmo giganten blizzard?

    Svar:
    Hei, Johan!

    Vi vet definitivt at vi har nok erfaring til å lage et svært bra spill. Ikke bare erfaringen, men også teknologien som kreves. Blizzard sitter på en fantastisk teknologi og en like fantastisk gruppe ansatte, men vi tviler ikke på at vi kan konkurrere med dem. Om spørsmålet er om vi kan lage et spill som får like mange abonnenter som World of Warcraft, er det naturligvis noe ganske annet. World of Warcraft er et popkulturelt fenomen som gjorde alt riktig til riktig tid, og det er ikke sikkert det noen gang kommer et MMO som kan trollbinde så mange spillere. Men alle oss som konkurrerer mot World of Warcraft gjør selvfølgelig det beste vi kan for å gjøre det likebra - og bedre - enn det!

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:22
  8. Balansering i Bloodline Champions

    Spørsmål fra Niclas:

    Om det viser seg at noen bloodlines og lignende er ubalanserte etter release, vil dere fortsette å tweake disse tallene i fremtidige patcher?

    Og vil det komme flere bloodlines ved en senere anledning eller bare via ekspansjoner/pakker (ala Bloodlust Upgrade)?

    Svar:
    Hei, Niclas!

    Spillet er foreløpig i utvikling og betatesting, så vi jobber fremdeles med dette. Det faktum at Bloodline Champions spilles over nett gjør det også mulig for utviklerne å jobbe med det etter lansering. Stunlock Studios (utviklerne, vi er utgiverne) har flere ganger sagt til sine spillere at de kommer til å jobbe med spillet langt etter lansering for å forbedre det og innføre nytt innhold.

    Når det er sagt så skal det også nevnes at Bloodline Champions har fått veldig mye skryt for å være veldig godt balansert allerede, både fra presse og spillere. Men, selvfølgelig kan alt bli bedre.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:24
  9. Sjonglering på høgt nivå

    Spørsmål fra Bjørnar Nykrem:

    Mitt spørsmål er som følger: Med så mange baller i luften (Age of Conan, Secret World, Heltenes Mønstring og ikke minst Bloodline Champions), må dere vel kanskje ha det meste av fokuset på ett spill? Eller har dere fordelt kjærligheten på alle?

    Svar:
    Hei, Bjørnar!

    Funcom er et forholdsvis stort selskap med over tre hundre ansatte fordelt på flere ulike team som jobber forholdsvis uavhengig av hverandre (samtidig som de er veldig flinke på å utnytte hverandres erfaring og hverandres materiale). Hadde det vært et problem for Funcom å jobbe med flere ulike prosjekter samtidig hadde vi ikke gjort det.

    Hvert spill får akkurat den oppmerksomheten det fortjener, i form av antall ansatte, teknologi, og finansiering. For Funcom som selskap er det et stort pluss å ha flere jern i ilden, i stedet for å "place all bets" på ett eneste prosjekt.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:26
  10. Økonomisk støtte + Norske arbeidsplasser

    Spørsmål fra Christian Johansen:

    Dere får bra med støtte fra filmfondet. men norske arbeidsplasser blir det mindre av.
    Er det kun økonomi for toppledelsen som gjelder? Hva med å bygge opp norsk spill industri isteden for å nedbemanne norske arbeidsplasser, og putte arbeidsplassene til billig arbeidskraft i utlandet :)
    Eller har dere endringer i planene?

    Svar:
    Hei, Christian!

    Vi setter stor pris på støtten vi får fra Filmfondet, og de har hjulpet oss godt i gang med prosjekter slik som Pets vs. Monsters. Men vi har flere prosjekter, og et spill som som Age of Conan kostet over 150 millioner kronerå lage. Da blir 1,5 millioner NOK fra Filmfondet en dråpe i havet. Så Filmfondet-støtten har hjulpet oss til å få flere mindre prosjekter på beina, men for Funcom som har så mange prosjekter er det vanskelig å hente nok penger fra den offentlige støtten i Norge.

    Å lage spill er dyrt. Det krever mange ansatte og produksjonen går over flere år. Det er helt naturlig for Funcom å starte deler av produksjonen i andre land hvor vi får gode insentiver. Og det er ikke bare økonomi som gjør at vi slår oss opp i f.eks. Beijing og Montreal, det handler også om "talent pool". Norge er et lite land med en knøttliten spillindustri, og derfor er det heller ikke så lett å finne utviklerne vi trenger. Men i byer slik som Beijing og Montreal finnes det flust av flinke folk, og det er noe vi drar god nytte av.

    Men når det er sagt, så er Funcom Oslo fremdeles et stort kontor med svært mange ansatte, og vi jobber med flere ulike prosjekter her -- deriblant The Secret World.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:33
  11. Bloodline Champions

    Spørsmål fra Robin:

    Hei,

    Hvor mye gjør Funcom med Bloodline Champions siden dere bare er utgivere?

    Vil det si at dere egentlig ikke har noe å si når på hvordan spillet skal være?

    Har dere noen fra Funcom som er å hjelper til med forsjellige ting hos utvikleren?

    Mvh,
    Robin

    Svar:
    Hei, Robin!

    Det er riktig at Funcom er med som utgivere, men det faktum at Funcom primært er et utviklerstudio er noe Stunlock Studios (utviklerne av Bloodline Champions) drar god nytte av. Vi deler vår erfaring med dem, vi hjelper dem når de trenger det. Vi er også ansvarlig for serverne og det tekniske rundt det. I tillegg er vi ansvarlige for markedsføringen.

    Sist, men ikke minst så er Funcom deleier i Stunlock Studios, og vi er derfor med å finansiere utviklingen av Bloodline Champions.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:38
  12. Bloodline Champions

    Spørsmål fra Sturla Brekke:

    Jeg elsker Bloodline Champions, og gleder meg til å kjøpe spillet. Kommer det til å bli arrangert konkurranser på forskjellige nivåer for dette spillet?

    Svar:
    Hei, Sturla!

    Absolutt. Vi har allerede kjørt flere turneringer for spillet, ledet av James Harding som er en av de store navnene innenfor eSports. Vi kommer til å fortsette dette arbeidet, og det vil også være systemer for onlineturneringer implementert i spillet.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:40
  13. Anarchy Online

    Spørsmål fra Kim Rene Mossige:

    Hvilke planer har dere med spillet fremover? Det er det beste MMO spillet jeg noengang har vert borti!

    Svar:
    Hei, Kim!

    Vi har fremdeles et team som jobber med spillet. De kommer med nytt innhold og nye patcher med jevne mellomrom. Akkurat nå jobber de også med en forbedret grafikkmotor av spillet som vil gjøre at det ser MYE bedre ut enn i dag. Jeg har sett utviklerversjoner av dette flere ganger, og det puster nytt liv inn i Anarchy Online. Jeg gleder meg!

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:41
  14. 3 spørsmål til Funcom sin egen sangfugl :)

    Spørsmål fra remy aka Remyx99:

    1. Er Funcom alltid på utkikk i det norske indie miljøet? Og kunne tenke seg å hjelpe med utgivelser/utvikling av indie spill, lignende det som er blitt gjort med Stunlock studios?

    2. Er livstids kjøp av #TSW i planene?

    3. 1+ vote for #TSW på en heftig kul mystisk minnepenn enn på dvd/cd. Kan det bli en realitet ?

    PS: Når skal Ragnar få hjelp til å fikse bloggen sin? :O

    Svar:
    Hei, Remy!

    1. Vi er hele tiden på utkikk etter nye, spennende prosjekter vi kan være med på. Om dere er norske, svenske, eller fra indre Mongolia betyr ingenting.

    2. Vi kan ikke gå ut med informasjon rundt betalingsmodellen for TSW riktig ennå.

    3. Distribusjon på andre formater enn DVD mener du? Alt er vel i realiteten mulig, men vi har ingen planer om å distribuere The Secret World på minnepenn. :-)

    Ragnars blogg -- det må du nesten spørre ham om. ;-)

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:43
  15. Gode, gamle spill

    Spørsmål fra Klaus:

    Hvorfor har dere ikke lansert flere gamle spill på GOG? Drømmefall, for eksempel?

    Svar:
    Hei, Klaus!

    Dreamfall og The Longest Journey er tilgjengelige på flere ulike plattformer, deriblant Steam og Xbox Live. TLJ ligger også på GOG. Akkurat nå har vi ingen planer om å legge flere spill der, men utelukker det definitivt ikke.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:45
  16. Erfaring

    Spørsmål fra Erik:

    Hvilke erfaringer har Age of Conan gitt dere som dere vil ta videre til Secret World? På godt og ondt.

    Svar:
    Hei, Erik!

    Man blir klokere for hvert spill man lager, og teknologien blir stadig forbedret. En av de klare fordelene for The Secret World er nettopp teknologien, som har fått vesentlige forbedringer siden Age of Conan. Det har også gjort det mulig for utviklerne å bruke enda mer tid å produksjon av innhold.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 14:57
  17. TSW Beta

    Spørsmål fra Oddbjørn:

    Når starter TSW beta (closed)?

    Svar:
    Hei, Oddbjørn -

    Jeg kan ikke gi deg en konkret dato, men vi skal selvfølgelig ha god betaprosess for The Secret World. Vi har våre interne produksjonsplaner, men kan ikke gi ut konkrete datoer riktig enda.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:04
  18. AoC - Muligheter for cross-server PvP?

    Spørsmål fra Per Kristian:

    Hei Erling,

    Er det noen mulighet for at cross-server PvP minigames kan bli en realitet i framtiden?

    Svar:
    Hei, Per Kristian!

    Det er noe vi har veldig lyst til å gjøre. Det hadde vært en svært god ting for Anarchy Online, og helt sikkert The Secret World også når den tiden kommer. Men vi har ingen konkrete planer for implementering av dette nå.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:05
  19. tre spørsmål angående mmorpg

    Spørsmål fra alexander:

    først: hva tenker dere om alternative betalingsmodeller, slik som Lord of the Rings Online tar i bruk? Blizzard har jo lenge gitt uttrykk for at abonnementsmodellen kommer til å dø ut. hva er Funcoms tanker om dette?

    så: når tror dere mmorpg som en genre tar "steget videre", og hva tror dere dette "steget" kan potensielt være?

    Svar:
    Hei, Alexander -

    Alternative betalingsmodeller er svært spennende, og Funcom har lenge gått i bresjen for alternative måter å finansiere spill på. Se for eksempel på Anarchy Online. Vi gikk free-to-play for flere år siden, og det har fungert bra for oss. Forrige uke lanserte vi også en in-game shop for mikrotransaksjoner.

    Free-to-play med mikrotransaksjoner er en spennende forretningsmodell som vi bl.a. kommer til å ta i bruk for Bloodline Champions. Hvorvidt våre andre prosjekter kommer til å gå den veien, er ikke noe jeg kan kunngjøre nå.

    Steget videre for MMO-sjangeren tas hver eneste dag. Jeg ser det ukentlig på skjermene til de mange utviklerne som jobber med bl.a. The Secret World.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:07
  20. Jobb i Funcom

    Spørsmål fra Håkon Jonsmyr:

    Heisann

    Jeg er foreløpig student ved universitet i Wales og studerer spillutvikling (Computer Games Development). Jeg går ut fra skolen i 2013. Hva er mulighetene for jobb i Funcom etter studietiden? Hvilke muligheter kan dere tilby?

    Takk takk. Hilsen Håkon.

    Svar:
    Hei, Håkon!

    Det er svært vanskelig å si flere år i forveien! Det kommer også helt an på hvor du ønsker å jobbe. Oslo? Montreal? Durham? Kanskje Beijing?

    Funcom har i dag flere ledige stillinger, spesielt i Montreal. Det vi ser etter er først og fremst talent. Talent går alltid før formell utdanning i et 'kunstnerisk' yrke slik som dette. Samtidig veier nok utdanning veldig tungt når vi ansetter programmere, da det gir en veldig god indikasjon på den personens skill set.

    Er du verken grafiker eller programmerer, er det ofte vanskeligere å få en jobb på et team. Da kan det ofte lønne seg å gå veien gjennom QA først. Mange av de som jobbet på QA tidligere, jobber i dag som utviklere. Til og med ledere for utviklere.

    Det beste du kan gjøre er å skape. Skrive, tegne, programmere. Hva som helst.

    Å ha noe imponerende å vise til er alfa-omega.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:13
  21. Indie communitier i norge

    Spørsmål fra Vegard Johansen:

    Spør siden du har sikkert peiling på dette, hvor er det noen indie communitier i norge? (fra Trondheim til internett? ) Skulle gjerne vist om det.

    Svar:
    Hei, Vegard!

    De finnes overalt, og det finnes spesielt grupperinger på landets universiteter. Jeg anbefaler deg å følge med på Norwegian Game Awards som er et ypperlig initiativ der indieutviklere blir fremhevet og premiert for sin innsats. Jeg vet at det har kommet mange spennende indieprosjekter ut av studentmiljøet i Trondheim.

    Gamer.no er bl.a. flinke til å dekke Norwegian Game Awards, og jeg har selv hatt gleden av å sitte i juryen samt holde foredrag på prisutdelingen.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:19
  22. Info

    Spørsmål fra Lars:

    Hvorfor er dere så tilbakeholde med informasjon? Du forteller her at dere i forrige uke lanserte in-game-shop for mikrotransaksjoner, hvorfor har dere ikke sluppet melding om dette. Dere må bli flinkere til å fortelle både spillere og investorer hva som skjer hos Funcom!

    Svar:
    Hei, Lars!

    In-game item store har blitt snakket om mye på anarchy-online.com. Det ble også kunngjort når den ble gjort aktiv. Men nei, det var ikke noe vi sendte ut pressemelding på.

    Vi har flere ulike prosjekter med flere ulike communities, og kommunikasjon mot disse foregår ofte i deres unike kanaler.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:21
  23. GOG - Spill

    Spørsmål fra Mathias:

    Hei! Kunne dere tenke dere å lansere Fallout spillene på GOG? Dette ville bli satt stor pris på, da jeg er fan av disse spillene.

    Svar:
    Hei!

    Feil selskap, er jeg redd. Men jeg er stor fan av Fallout, så start en petitionrunde så skal jeg skrive meg på!

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:23
  24. Keep up the good work!

    Spørsmål fra Martin:

    Har vl egentlig ikke noe spørsmål, vil bare si at gameplayet i AOC er rått!

    Svar:
    Takk, Martin! Det setter vi alle stor pris på!


    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:23
  25. Age of conan

    Spørsmål fra Martin:

    Har dere gitt opp Age of conan ? Eller satser dere fortsatt stort på å få mange tilbake ?

    Svar:
    Hei, Martin -

    Vi har for all del ikke gitt opp Age of Conan. Hvorfor skulle vi det? Spillet lever i beste velgående, og vi jobber stadig med nye oppdateringer og forbedringer. Craig Morrison, spillets regissør, er også svært flink til å kommunisere de mange forbedringene til communityet. Både på forumet og spillets nettside.

    Vi forsøker alltid å få tidligere spillere tilbake, spesielt gjennom målrettede markedsføringskampanjer.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:25
  26. Dreamworld

    Spørsmål fra Simen:

    Blir bruken av Dreamworld Enginen i The Secret World lik som den er i Age of Conan nå eller vil dere oppdatere den for TSW?

    Svar:
    Hei, Simen -

    Vi har faktisk et helt eget team som bare jobber med DreamWorld-motoren. Så alle prosjektene våre som bruker DreamWorld nyter godt av de stadige forbedringene og nyvinningene. The Secret World vil ta i bruk en betydelig oppgradert versjon av DreamWorld-motoren, og vi jobber med å implementere spesifikke forbedringer og nye teknikker for dette spillet.


    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:27
  27. Jobb som Spilldesigner

    Spørsmål fra Tommy:

    Hei der, jeg har lenge hatt lyst til å utdanne meg / jobbe som spilldesigner, ettersom jeg er veldig glad i dataspill og tegning. Jeg går for tiden 3. året på Studiespesialiserende VGS. Det jeg lurer på er mulighetene for jobb og hva slags lønn man har mulighet for innen yrket? Evt. andre kommentarer og innspill til dette. Regards. :)

    Svar:
    Hei, Tommy!

    Så fint å høre at du vil jobbe med spill! Jeg kan love deg at det er spennende.

    Mulighetene for jobb i Norge er, dessverre, veldig få. Spillbransjen her til lands er liten, med Funcom som den eneste 'store' produsenten. Artplant og Ravn er andre studioer som har stor sukess, men de er forholdsvis små. Så mulighetene er der, men det kan være vanskelig å få en fot innenfor.

    Er du derimot villig til å reise ut av landet, spesielt USA, Canada eller England, da vil du se at mulighetene ofte gror på trær.

    Lønn kommer helt an på hva du gjør, hvor lenge du har jobbet der, tidligere erfaring osv. Du blir ikke rik av å jobbe i spillbransjen, men mange stillinger gir definitivt en lønn som er konkurransedyktig.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:29
  28. PvP

    Spørsmål fra Jonatan Grønning:

    Hei! Jeg spilte AoC en del etter lansering, men sluttet da jeg ble massivt skuffet over PvP-innholdet og da spesielt Shrines of Bori og sieges (som konstant lagget og til slutt krasjet). Så vidt jeg vet var det ikke noe PvP content i expansion heller. Hva er planene framover i forhold til PvP?

    Svar:
    Hei, Jonatan!

    Oppdatering 2.1 som snart kommer for Age of Conan har faktisk flere PvP-oppdateringer, slik som en ny PvP-arena og et forbedret køsystem.

    2.1 innfører også en mengde nytt sosialt innhold.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:31
  29. PvM

    Spørsmål fra Ken Ove:

    Hei,

    hvordan går det med Pets Vs. Monsters?
    Har betatestet dette en god stund for å sjekke det ut for mine små nevøer.

    Det virker jo helt OK. Faktisk var det ganske avhengighets skapende for min del. hehe.
    Men ser at det ikke er nevnt i denne artikkelen.

    Hva er planene videre på denne fronten?

    Svar:
    Hei, Ken Ove!

    Det går strålende! Spillet ser virkelig fantastisk ut, og teamet som jobber med det gjør stadig nye forbedringer. Vi har hatt det ute i en lengre norsk betatest som har gitt oss mye god feedback og veldig gode data. Vi jobber fremdeles mot en lansering. Jeg kan ikke oppgi en konkret dato, men vi jobber mot en fullverdig lansering.


    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:33
  30. Rage of Bonan

    Spørsmål fra Ben Dover:

    Heisveis!
    Hva var reaksjonen deres da pornoindustrien bestemte seg for å kjøre en parodi?

    Svar:
    Hei!

    Mildt sagt overrasket! Uansett hva en synes om pornografi, er det et slags signal om hvor bredt interessen for spillet har strukket seg.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:34
  31. Trials

    Spørsmål fra Jostein Sørstrønen:

    Sikkert litt tidlig å vite noe om dette ennå, så det er mer en kommentar enn et spørsmål: En del MMORPG-er har kommet ut uten en mulighet for å teste det i en trialperiode først. Jeg er en av dem som liker å vite hva jeg kjøper før jeg kjøper det, og setter stor pris på en 10-15 dagers trialperiode før jeg kjøper. Jeg tror at på sikt skaper dette både flere kunder og mer fornøyde kunder.

    Vet du om det blir trialperiode på TSW?

    Svar:
    Hei, Jostein -

    Vi har hatt trialtilbud for Age of Conan flere ganger, så vi er definitivt ikke i mot det. Men det er for tidlig å si om det blir en trial for TSW.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:35
  32. Din Blazer

    Spørsmål fra Glenn Erik:

    Hei Erling!
    Jeg lurer på din godt brukte brune blazer jeg. Henger den fremdeles i skapet eller er den gitt bort til Fretex? ;)

    Svar:
    Hei, Glenn Erik!

    Den henger faktisk på et stativ her på Funcom Oslo. Dette er jo en del av norsk popkulturhistorie nå, etter flere opptredener i diverse videointervjuer. Gi bud!

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:37
  33. Spill du liker

    Spørsmål fra Kristian Fauskanger:

    Lurte på hvilke spill som er dine favoritt spill, hvilke spill du spiller for tiden og hvilke spill du gleder deg til.

    Svar:
    Hei, Kristian!

    Jeg elsker rollespill, da først og fremst vestlige rollespill. Jeg er en stor fan av The Elder Scrolls, og fikk nettopp med meg at det nå går rykter om et femte spill i serien (i følge Eurogamer som skrev om det i dag). Da kom det er lite gledesrop her.

    Jeg spiller en god del spill, prøver langt mer enn det jeg spiller ferdig. Akkurat nå spillet jeg, nærmest paralellt, Fable III, Fallout: New Vegas, Two Worlds 2 og Red Dead Redemption Undead Nightmare.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:39
  34. Når...

    Spørsmål fra Hanne:

    er neste gang vi får se ny video fra TSW?

    Svar:
    Hei, Hanne!

    Jeg kan ikke gi deg en konkret dato, men vi sikter mot en ny og VELDIG spennende video allerede i Januar. Ulikt noe vi har gitt ut før, som vil gi et helt unikt innblikk i The Secret World. Konkret gameplayinformasjon.

    Planer kan alltid endre seg, men det er i hvert fall planen.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:40
  35. SoS Token

    Spørsmål fra Gorm:

    Heisann Erling.
    Har lurket litt rundt på TSW-forumet og klarte å skaffe meg en token for en god stund tilbake.

    Noen svar på hva dere planlegger å gjøre med dem? Noen hint? ;)

    Svar:
    Hei, Gorm!

    Da ville jeg ødelagt hemmeligheten! Alt jeg kan si er at den vil komme deg til nytte. Eventually.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:45
  36. Musikk

    Spørsmål fra Ben Perry:

    Har dere planer om et opera- eller korspill?

    Svar:
    Hei, Ben!

    Nei, det har vi ikke, men det hadde jeg velvillig støttet! Jeg er selv en ivrig hobbyvokalist, så det må jo være drømmen å jobbe med.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:48
  37. Software

    Spørsmål fra John André:

    Bare lurte på hva slags software dere bruker for å utvikle spill :) Lurer litt på hva jeg burde begynne å se på for en karriere innen spillutvikling :)

    Svar:
    Hei, John!

    Vi bruker mange forskjellige verktøy. Grafikerne våre bruker alt fra Photoshop til Maya til 3D Studio Max. For ikke å glemme ZBrush. Koderne våre jobber hovedsakelig med Visual Studio, og kode foregår primært i C++. Vi jobber også med Java.

    Content-designerne våre jobber hovedsakelig med verktøy vi har laget in-house. Programmet vi lager verdener i heter Genesis (passende navn, ikke sant). I tillegg har vi verktøy for implementasjon av quests, objekter, AI-rutiner og så videre.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:51
  38. Singleplayer spill

    Spørsmål fra Håkon Seiness:

    Jeg er en stor fan av Den Lengste Reisen og Dreamfall, de har trollbundet meg i mange, mange timer og de er helt på høyde med andre internasjonale stortitler. MMOs intresserer meg i grunn svært lite da de ofte har lite fokus på historie, og uansett tror jeg slike spill vanskelig kan presentere en episk historie like bra som et velregissert SP-spill.
    Vil vi noen gang få se et nytt SP-epos fra Funcom?

    Svar:
    Hei, Håkon!

    Godt å høre at du satt pris på Den Lengste Reisen og Drømmefall.

    Vi har ingen konkrete planer om å lage et nytt singleplayer-spill. Vi har med vilje gått inn for å fokusere på onlinespill, først og fremst for å unngå piratkopiering (som virkelig er et enormt problem), men også fordi muligheten for inntjening (abonnement, mikrotransaksjoner osv.) er større.

    Vi var i tiden etter Drømmefall ute og snakket mye om piratkopiering. Drømmefall opplevde en stor grad av piratkopiering, noe vi kjente godt. At vi fokuserer på onlinespill nå er definitivt en reaksjon på det. Dette viser bare hvor skadelidende bransjen er som følge av piratvirksomhet. Piratkopiering fører ikke bare til mindre penger i kassen for distributørene og utviklerne, det hindrer også selskaper i å ta sjanser. Og når selskaper velger å gjøre det som er trygt i forhold til å ta en risiko og potensielt vinne stort, da taper sluttbrukeren.

    Uten piratkopiering ville vi sett er langt større mangfoldig i spillbransjen. Utviklere hadde turt å satse mer på obskure spillideer. Og, ja, det hadde kanskje gjort at Funcom hadde turt å legge mer penger i et nytt singleplayer-spill.

    Men vi utelukker slett ikke å gjøre det igjen.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:56
  39. TSW

    Spørsmål fra Marius:

    Siden TSW har vært utviklet siden rundt 2002 hvis jeg ikke tar feil, hvor stort er spillet iforhold til AOC? AOC hadde jo problemer med blant annet for lite content.

    Svar:
    Hei, Marius!

    Det er vanskelig å sammenligne de to. Man kunne argumentert for at sammenligningen burde ligge i antall quest eller antall områder, men det sier veldig lite når det f.eks. er en stor forskjell mellom quests i Age of Conan og quests i The Secret World. De er ofte fundamentalt annerledes, i hvordan de bygges opp og hvordan de utføres.

    Men vi jobber med å proppe The Secret World fullt av innhold!

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 15:59
  40. TSW

    Spørsmål fra Sindre Næss:

    Vil man bare være i urbane miljøer i the secret world, eller vil man kunna dra ut i naturen også?

    Svar:
    Hei, Sindre!

    Nei, det er slett ikke bare urbane miljøer, noe du vil se når vi letter mer på sløret snart. Vi har bl.a. avslørt New England og Egypt som områder, og jeg kan love deg at forskjellen mellom det urbane London og Egypt er vesentlig!

    Skogene i New England er enorme, og du vil kunne eventyre lenge uten å støte på "siviliasjonen". Vi har interne kart over New England, og for meg som ELSKER kart i rollespill, er det som manna fra himmelen. Dette tror jeg du kommer til å like!

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 16:01
  41. The Secret World

    Spørsmål fra Daniel Rosland:

    Med Age of Conan prøvde dere å lage et nytt kampsystem som visst nok skulle være morsommere å spille med enn i andre spill som WoW. Vil dere gjøre noe lignende med The Secret World, eller er det noe ala WoW/andre lignende eller er det noe helt nytt noe? Jeg har desverre ikke fått med meg så mye om hvordan kamp fungerer i dette spillet.

    Svar:
    Hei, Daniel!

    Kampsystemet i The Secret World er annerledes enn i Age of Conan. Vi planlegger å avsløre mer om dette på nyåret. Akkurat nå vil jeg helst ikke sammenligne det med andre spill, da det planter ideer i hodet på folk. Da er det bedre å gå ut med informasjonen på en riktig måte slik at vi maler riktig bilde av spillet.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 16:02
  42. Arbeid innenfor spill utvikling.

    Spørsmål fra Kristian Fauskanger:

    Hallo.
    Jeg lurte litt på om Ragnar Tørnquist og Craig Morrison faktisk lager spillet, som programmering, designing, animering og slikt eller styrer de bare utviklingen til spillet litt som en resisjør til film. og i så fall hva kreves det av en med en slik jobb?

    Svar:
    Hei, Kristian!

    Veldig godt spørsmål.

    Ja, de lager definitivt spillet. Men, nei, de jobber ikke med programmering eller animering. De er som regissører, og en regissørs arbeid er uhyre viktig. De holder i alle trådene, de gir kreativ regi. Men de er ofte med å jobber konkret med innhold også. Ragnar er f.eks. dypt involvert i utformingen av historien i The Secret World, og selv om han har et team av skribenter, så er han naturligvis "hands-on" i utviklingen av historien.

    Men et team består av mange mennesker, og alle har innspill og påvirkningskraft. Ragnar og Craig har stor tillit til sine ansatte, og det må de ha for at vi skal komme i mål. Craig vet at en animatør har mer kunnskap om animasjon enn han selv, for eksempel. Men det er Ragnar og Craigs oppgave å lede teamet både administrativt og kreativt.

    Og det er en ENORM jobb.

    Mvh,
    Erling

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 16:08
  43. The Secret World

    Spørsmål fra Christian Anker:

    Hvor mange klasser blir det i spillet om det er noe klassesystem? Og hvis ikke, hvordan system er det?

    Svar:
    Hei, Christian -

    Det unike med The Secret World er at det ikke er noe klassesystem. Vi legger fokus på at spilleren skal bli akkurat det han eller hun vil, og at de skal spille spillet på den måten de ønsker. Det vi gjør et at vi gir spillerne mulighet til å opparbeide seg hundrevis av unike powers, og de kan "mix and match" som de selv ønsker (visse restriksjoner er det, men i det store og det hele så skal du kunne lage akkurat den figuren du vil).


    Mvh,
    Erling
    Besvart: 23. nov. 2010 16:10
  44. Age of Conan

    Spørsmål fra Helge Rohde Garder:

    Hey!
    Kommer dere ut med noen spennende spill snart?

    Svar:
    Ja, det gjør vi!

    Og med det spørsmålet må jeg nesten avslutte.

    Takk alle sammen for mange strålende spørsmål. Listen her er milelang, så det er umulig å svare alle. Forhåpentligvis kan vi gjøre dette igjen snart.

    Ha en fin kveld.

    Mvh,
    Erling Ellingsen
    Director of Communications
    Funcom
    Besvart: 23. nov. 2010 16:12

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen