Stil spørsmål til Drømmefall-utviklerne

Nettmøte Se hva Drømmefall-utviklerne svarte leserne

Stil spørsmål til Drømmefall-utviklerne

Ragnar Tørnquist & co. stilte i nettmøte på Gamer.no.

Saken er oppdatert onsdag 13. februar klokken 14:18.

Norske Ragnar Tørnquist og hans team i nyoppstartede Red Thread Games har vært godt profilert i nyhetsbildet den siste tiden. I fjor høst bekreftet den profilerte spilldesigneren at Drømmefall: Kapitler er under utvikling, og fredag forrige uke gikk startskuddet for Kickstarter-kampanjen.

Skjermbilder fra Drømmefall: Kapitler.
Skjermbilder fra Drømmefall: Kapitler.

Første norske spill på Kickstarter

Gutta ber om 4,7 millioner norske kroner, og mangler nå drøye 730 000 kroner for å realisere oppfølgeren til de kritikerroste eventyrspillene i Den Lengste Reisen-sagaen.

Drømmefall Kapitler blir et rent eventyrspill som i første omgang er under utvikling for Windows. Spillet gir oss fortsettelsen på historien til Zoë Castillo, hovedheltinnen fra Drømmefall, og vi følger henne og to andre spillbare figurer gjennom årets fire sesonger. Dermed får vi endelig se hva som skjedde etter den åpne og spennende slutten i det forrige spillet.

Spørsmålene fra fansen er mange, og noen fikk kanskje en del svar i vårt omfattende intervju fredag. Onsdag stilte kjernen i Red Thread Games opp i nettmøte med leserne våre. Det inkluderte manusforfatter Dag Scheve, sjefsdesigner Martin Bruusgaard og produsent Ragnar Tørnquist.

Trekløveret rakk å svare på 89 spørsmål i løpet av tiden som var satt av. Se alle spørsmålene og svarene under.

PS: Nettmøtet skulle opprinnelig foregå tirsdag. På grunn av tekniske problemer ble det utsatt til onsdag.

Les også: – Spilleren skal få oppdage, utforske og tenke i Drømmefall Kapitler
Les også: Sniktitt på Drømmefall Kapitler

Hurtighoppliste:

  1. 2D
  2. Arbeidet adler mannen
  3. Utviklingskostnader
  4. Norsk oversettelse
  5. Språk
  6. Drommefall
  7. Cowbells
  8. Linux
  9. Eksta penger
  10. Nesedobb
  11. Magi og stemmer
  12. Røtter
  13. DLR
  14. Vanskelighetsgrad
  15. Drømmefall Kapitler?
  16. Historieplanlegging
  17. Woodchuck
  18. Norske skuespillere?
  19. Konklusjon
  20. spillmanus
  21. Spillutvikler
  22. Spillfinansiering og piratkopiering
  23. Siste kapittel?
  24. The dingo ate my baby!
  25. Mac-versjon
  26. Fun facts
  27. Slektskap
  28. Må man ha spilt de andre spilla??
  29. facial animation
  30. Drømmefall
  31. Dag, er du blitt noe bedre på gitar?
  32. inspirasjon
  33. Fysiske rewards
  34. Norske stemmer
  35. Moral og gråsoner?
  36. Trilogi
  37. flere spill
  38. Nese-hulling - fra avgrunnen!
  39. Tidenes beste spillkarakter.
  40. Den fævvern..
  41. Kontroller
  42. Oppfølger til DLR
  43. Mac
  44. Alternative Stark-steder.
  45. Hvor avanserte blir gåtene?
  46. Ulempene med kickstarter?
  47. siste spill?
  48. Norskt
  49. Norsk utgave av TLJ/Drømmefall
  50. Funcom?
  51. Balansens symbol
  52. Kickstarter
  53. Svensk Översättning?
  54. Tekniske problemer
  55. Andre versjoner
  56. Ikke egentlig et spørsmål
  57. Vær så snill og ikke lage hovedpersonen som sist!
  58. iPhone-utgave av Den Lengste Reisen
  59. Modenhet
  60. Forhånds-programmerte filmsekvenser
  61. Involvering fra Funcom?
  62. Hvor mange??
  63. Språklige ferdigheter!
  64. norske stemmer
  65. Alle pengene mine går til Kickstarter...
  66. Til neste generasjon konsoller?
  67. Gærne fans
  68. invitasjon , gamejam : RAND(JAM)%2
  69. Red Thread Games
  70. GoG Den lengste reisen
  71. Stemmeskuespillere?
  72. The Walking Dead
  73. Drømmefall
  74. Nostalgi
  75. TLJH
  76. Univers!
  77. Selvmotsigelser
  78. 3d-programvare
  79. Spilldesign?
  80. Oversettelse
  81. Spillestil og grensesnitt
  82. Må man ha spilt de andre spilla??
  83. Oppfølgere!
  84. Concept Art
  85. Takk!
  86. April Ryan
  87. Arcadia
  1. 2D

    Spørsmål fra Geir:

    Hei, har dere vurdert å lage et klassisk pek-og-klikk med 2D-grafikk, eventuelt som et sideprosjekt? Det er jo en rekke utviklere som har hatt suksess med dette de siste årene.

    Svar:

    Ja, vi har absolutt vurdert det. Vi elsker go'e gamle eventyrspill alle mann. Hold øye på oss i ukene fremover, så kommer det kanskje noen nyheter og overraskelser :-)

    Ragnar

    Besvart: 12. feb. 2013 13:01
  2. Arbeidet adler mannen

    Spørsmål fra Brian Westhouse:

    Hvordan får man jobb i Red Thread Games? Har dere noen stillinger ledige?

    Svar:

    Hei!
    Vi trenger flere dyktige folk til å hjelpe oss med å få dette i land. Det viktigste er selvfølgelig at du er dyktig til det du driver med, men også at du elsker spill like mye som oss :)

    Det er ikke noen ledige stillinger akkurat nå, siden vi venter med å se hvordan kickstarteren går, men ting ser jo lovende ut! Det er supert å kunne vise til noe eksisterende arbeid, i form av en showreal eller portefølje.

    Du kan sjekke ut nettsidene våre, og gjerne sende oss en mail:
    http://redthreadgames.com/jobs/

    Hilsen Martin

    Besvart: 12. feb. 2013 13:03
  3. Utviklingskostnader

    Spørsmål fra Knut:

    The Secret World kostet voldsomt mye penger å utvikle - har dere en plan for hvordan unngå og håndtere eventuelle kostnadsoverskridelser nå som budsjettet deres er såpass stramt?

    Svar:

    Hei Knut! Godt spørsmål. Vi er jo et veldig lite team på Drømmefall Kapitler (rundt 15-16 totalt) samt at det er et en-spiller eventyrspill i en etablert og god spillmotor (Unity). Vi har i tillegg masse erfaring alle mann, og vi vet akkurat hva som koster penger, og hvordan vi skal være mest effektive og spare inn. Vi er ganske sikre på at vi skal klare å holde oss innenfor både budsjett og tid på dette spillet, og siden vi også har investert våre egne penger i dette, i tillegg til penger fra folkefinansieringen, så er det veldig, veldig viktig for oss å levere.

    Ragnar

    Besvart: 12. feb. 2013 13:04
  4. Norsk oversettelse

    Spørsmål fra Erik-André:

    Mens jeg ble veldig imponert over den norske versjonen av Den Lengste Reisen, ble jeg skuffet over Drømmefalls norske versjon. Først og fremst på grunn av de mange forskjellene. Nye stemmeskuespillere, og endel navn som ikke lengre var oversett. F.eks "Ravn" var blitt nedgradert til "Crow".

    Hvordan vil dere prioritere den norske oversettelsen denne gangen, og vil dere satse på navn og stemmeskuespillere fra første eller andre spill?

    Svar:

    Hei,

    Hyggelig at du likte den ene. Trist at du likte den andre mindre, men å leve opp til forventninger er ikke alltid lett:)

    Det med oversettelsen var en vanskelig ting. For det første er jo Crow en kråke, for det andre var Aprils kodenavn i Drømmefall 'Raven' og da ble det plutselig forvirring.

    Vi satser alltid på å gjøre den norske versjonen så sterk vi bare greier og det vil vi gjøre igjen. Det er lenge siden de forrige spillene og de samme skuespillerne er ikke alltid tilgjengelige, kanskje passer de ikke like bra som forrige gang de var med. Det er mange faktorer som spiller inn. Men vi prøver altså å gjøre så godt vi kan:)

    Dag

    Besvart: 12. feb. 2013 13:06
  5. Språk

    Spørsmål fra Martin Joakim Ulstein:

    I hvilket språk var Den Lengste Reisen er spilt inn først, (var dialogen opprinnelig på Engelsk?) Er det planer å spille inn flere språk til Drømmefall kapitler?
    Dette blir spennende!

    Svar:

    Den Lengste Reisen ble skrevet og spilt inn på engelsk først, og så oversatt til norsk. Og ja, Drømmefall Kapitler kommer på flere språk -- blant annet norsk!

    Ragnar

    Besvart: 12. feb. 2013 13:10
  6. Drommefall

    Spørsmål fra Cozzack:

    Beste ønsker fra Ukraina! Vi elsker Drømmefall! Lykke til RTG!

    Svar:

    Hei,

    Tusen takk!

    Dag

    Besvart: 12. feb. 2013 13:14
  7. Cowbells

    Spørsmål fra Slartibartfast:

    Will there be more of them?

    Svar:

    Guess what? I got a fever, and I guess you know what the only prescription is...

    Klemz fra Martin

    Besvart: 12. feb. 2013 13:17
  8. Linux

    Spørsmål fra Runar:

    Har dere planer om en linuxversjon?

    Svar:

    Linuxversjon ligger som ett av de aller første målene våre etter at vi har nådd $850,000. Vi har veldig lyst til å lage en Linux-versjon, så jeg regner med at vi får det til :-)

    Ragnar

    Besvart: 12. feb. 2013 13:17
  9. Eksta penger

    Spørsmål fra Rob:

    Supert at Kickstarteren har tatt sånn av. :) Om dere får mye over målsummen, hva skal dere da bruke de ekstra pengene til?

    Svar:

    Takk! Det er utrolig kult!

    Vi kommer snart til å avsløre flere mål over $850,000, bl.a. Mac og Linux versjoner, mer innhold og gameplay, og mer historie. Alt vi får via Kickstarter går rett inn i spillet!

    Ragnar

    Besvart: 12. feb. 2013 13:19
  10. Nesedobb

    Spørsmål fra Per Arne:

    Hei, kan dere ta denne bort? Mye penere på de skissene der hun ikke har den!

    Svar:

    Som tidligere nevnt så ønsker vi å gi brukerne mulighet til å velge den bort. Det er mange som liker den, og noen som ikke liker den, og valgfrihet er bra. Dere må også huske på at bildet av Zoë med nesedobb ikke nødvendigvis er fra begynnelsen av spillet, og at hun ikke nødvendigvis har denne hele tiden. Det kan jo tilogmed være en grunn til at den er der :-)

    Ragnar

    Besvart: 12. feb. 2013 13:21
  11. Magi og stemmer

    Spørsmål fra Kristian H. H.:

    Hei, i Den Lengste Reisen var magien veldig magisk, den gjorde utrolige ting som ikke er mulig i Stark. I Drømmefall derimot var magien mye mer utilitaristisk, nesten ren kjemi. Hva er grunnen til dette, og hvilken tilnærming vil dere ta i Drømmefall Kapitler?
    I tillegg vil jeg bare si at det hadde vært veldig fint om dere klarte å oppdrive Finn Schau til igjen å gi stemme til Cortez, om han er med i spillet. Han gjorde virkelig den rollen utrolig bra.
    Avslutningsvis vil jeg bare si jeg er veldig glad for at dere faktisk lager dette spillet. Takk :)

    Svar:

    Hei Kristian,

    Ja, dette hadde historiegrunner. I drømmefall var Marcuria blitt okkupert av Azadifolket, og de hadde gjort magi ulovelig. Derimot var vitenskap lov og Arkadia ble derfor likere og likere Stark. Dette er en ganske stor ting og noe som påvirker Marcuria og hele Arkadia sterkt. Jeg vil jo helst ikke spoile hva vi skal gjøre med historien i Kapitler, men noe av det vi synes kanskje manglet litt med Drømmefall var jo den følelsen av magi så det svarer kanskje litt?

    Når det gjelder skuespillere er det altfor tidlig å si hvem vi kan klare å få tak, men jeg kan love at vi skal gjøre en så bra jobb vi greier.

    Dag

    Besvart: 12. feb. 2013 13:31
  12. Røtter

    Spørsmål fra Mats-André :

    jeg spilte drømmefall før den lengste reisen, men den lengste reisen har satt seg så mye bedre og vekket virkelig mine følelser! Jeg lurte bare på om Drømmefall Kapitler kommer til å ha samme dybde og rikdom/liv som den lengste reisen hadde? Dreamfall gikk jo litt vekk fra rare skapninger og det som jeg elsket ved Den lengste reisen...kommer dette tilbake i Drømmefall Kapitler?

    Svar:

    Ja, så absolutt! Akkurat det der har vi pratet om på teamet, og vi ønsker å hente magien fra DLR tilbake. Kapitler blir dypere, rikere, mer levende -- det er førsteprioriteten vår. Og masse rare skapninger! Og spennende nye steder :-)

    Ragnar

    Besvart: 12. feb. 2013 13:41
  13. DLR

    Spørsmål fra Frode:

    Den lengste reisen var spillet som fikk meg til og starte og spille dataspill i det store og det hele, og jeg ble egentlig veldig skuffet over Drømmefall. Så blir dette neste spillet mer som DLR og får man bry hodet sitt like hardt som man gjorde der?

    Svar:

    Hei Frode,

    Vi satser vel egentlig på å ta de beste tingene fra DLR og de beste tingene fra Drømmfall og blande det inn i noe vi håper blir det beste spillet i serien så langt. En mellomting mellom de to spillene spillmessig er vel det vi satser på. Gode og spennende gåter, uten at de blir altfor obskure. En flott verden man kan bevege seg rundt i og prate med spennende karakterer samtidig som man spiller seg gjennom en god og dyp historie.

    Håper det var litt svar.

    Dag

    Besvart: 12. feb. 2013 13:42
  14. Vanskelighetsgrad

    Spørsmål fra Mr. N.:

    Hei!
    Spilte nå nylig gjennom begge TLJ spillene for første gang etter å ha funnet de på Steam og vil gjerne takke dere for to helt fantastiske magiske eventyrspill.

    Likte veldig godt pacingen på Drømmefall (Faktisk bedre enn eneren) men må innrømme at jeg synes det var litt for lett. Vil Drømmefall kapitler bli litt mer utfordrende?

    OG: Får vi musikk fra Bjørn Arve Lagim denne gangen? Helt magisk musikk, og på det punktet synes jeg ikke Drømmefall traff helt blink.

    Svar:

    Hei,

    Tusen takk for skryt! Det blir vi selvsagt aldri lei av:)

    Vi satser på å gjøre Drømmefall Kapitler noe mer utfordrende spillemessig enn Drømmefall, men forhåpentligvis uten å miste pacingen i historien. Det er alltid en avveing. Når det gjelder musikken er det litt for tidlig å annonsere hvem vi skal jobbe med.

    Dag

    Besvart: 12. feb. 2013 13:47
  15. Drømmefall Kapitler?

    Spørsmål fra Tor E. Akselsen:

    Fra engelske "Dreamfall: Chapters" oversetter dere navnet til Drømmefall Kapitler. Hvorfor et så tungvindt og supernorsk navn?

    Svar:

    Hei Tor,

    Vi er nordmenn og da må vi vel ha en erkenorsk tittel? Drømmefall Kapitler en ganske grei oversettelse er det ikke?

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:02
  16. Historieplanlegging

    Spørsmål fra Erik-André:

    Etter det jeg forstår har historien vært planlagt en stund allerede. Men hadde dere oppfølgere i tanken allerede da Den Lengste Reisen ble skapt? Var for eksempel Zoe påtenkt allerede i første spill?

    Svar:

    Hei Erik-Andre

    Historien om April har vært ganske satt siden DLR. Historien om Zoë, derimot, var noe vi kom frem til senere. Alle historier forandrer seg med tiden og etterhvert som man jobber mer og mer med detaljene selv om hovedpunktene vanligvis blir satt veldig tidlig.

    Vi vet hvor vi skal, men reisen dit endrer seg underveis.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:03
  17. Woodchuck

    Spørsmål fra Guybrush:

    How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

    Svar:

    Hei Guybrush,

    42

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:04
  18. Norske skuespillere?

    Spørsmål fra Yngve:

    Kommer spillet til å ha norsk og engelsk tale, på lik linje med Den Lengste Reisen og Drømmefall? Er det noen av skuespillerne som returnerer?

    Er det forresten mulig å få kjøpt TLJ med norsk tale i dag? De gamle cd platene mine har blitt ulesbare med årene... Kjøpte det på steam men det hadde bare engelsk tale.

    Svar:

    Hei Yngve,

    Vi kommer til å lage en norsk versjon, ja. Der hvor vi klarer å få tilbake skuespiller vil vi gjøre det, men det er ikke alltid enkelt, særlig når det går så lang tid mellom hvert spill…

    Tror ikke det er noen som selger norske versjoner av Den Lengste Reisen lenger, desverre, men det vet jeg ikke sikkert.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:06
  19. Konklusjon

    Spørsmål fra Scott:

    Dere burde virkelig lage en versjon av spillet til MAC ! Tror det er mange i målgruppen til den lengste reisen og drømmefall som har konvertert til mac. Vet ikke hvor tidkrevende og dyrt det er å lage til flere plattformer- men tror dere kunne fått mye igjen for det. Vil det forresten være mye fokus på historien i dette spillet - så det blir vanskelig for oss som ikke har spilt drømmefall på mange år å henge med?

    Svar:

    Hei! Det blir nok en Mac-versjon (og Linux), siden det vil være første mål etter at vi når hovedmålet vårt.

    Og nei, det blir mulig å henge med i Drømmefall Kapitler, selv om du ikke har spilt de tidligere spillene. Vi kommer tilogmed til å ha et sammendrag av historien for nye spillere.

    Besvart: 13. feb. 2013 13:06
  20. spillmanus

    Spørsmål fra Forfatterspiren:

    Hei,

    jeg er en ung forfatterspire som lurer på om det er mulig for en som meg å få jobb i spillbransjen? Jeg er ikke programmerer, men jeg elsker å lage historier og dialog, og har etter hvert spilt veldig mange spill. Jeg lurer på om det er håp som en som meg?

    Svar:

    Hei forfatterspire,

    Det eneste jeg kan si til det er at jeg nesten ikke skjønner foran og bak på en datamaskin, og jeg jobber jo med det.

    Det å kunne fortelle en god historie er jo attraktivt i mange medier og mer og mer også i vårt. Tradisjonelt var det nok ikke så mange stillinger i denne bransjen bare som historieforteller, men det er litt i endring. Flere og flere spill satser på god historiefortelling og da blir historifortellerene mer og mer attraktive.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:07
  21. Spillutvikler

    Spørsmål fra Jan:

    Hei
    jeg er en mann på snart 30år men er fortsatt helt fortapt i spillverdenen, så jeg lurer på hvordan jeg kunne ha gjort (som dere/deg)en karriere ut av deg jeg elsker?

    håper på godt svar

    Jan

    Svar:

    Hei!

    Det spørs litt på hva du kan fra før av. Er du flink til å tegne, modellere eller animere er det jo bare å kline til, og søke. Om du går inn på forskjellige spillselskaper, er det veldig vanlig at de har en "Jobs" seksjon.

    Om du ikke kan noe av det kunstneriske over, men bare har et generelt ønske om å lage spill, er det mest naturlige å bli spill designer eller spillprogrammerer. Det er flere skoler i Norge som tilbyr dette. Om ikke skole er aktuelt for deg nå, så ville jeg anbefalt deg å sette deg litt i i "modde-miljøet". Det er en fin mulighet til å få dypere innsikt over hvordan et spill er bygd opp, og hvordan logikken fungerer.

    Lykke til!

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 13:08
  22. Spillfinansiering og piratkopiering

    Spørsmål fra Manuel Lains:

    De første tre dagene dro Kickstarter-prosjektet deres inn 75% av ønsket beløp. Er dere overrasket over hvor mange dedikerte fans dere har som er villige til å grave dypt i lommeboka for et løfte?

    Hvordan ser dere på "problemet" med piratkopiering i lys av denne typen finansiering, og hvordan tror dere ulovlig spredning av det forrige spillet "Dreamfall: The Longest Journey" har påvirket dagens pengeinnsamling? Vil dere nå vurdere å stemme på Piratpartiet? :)

    Svar:

    Vi er absolutt overrasket og utrolig glade og takknemlige for støtten vi har fått fra fansene våre. Det varmer godt!

    Jeg tror ikke vi skal gå inn i en diskusjon om piratkopiering her, men vi håper jo at folk både støtter oss på Kickstarter og betaler for spillet når det kommer ut. Det blir både billig (om enn litt dyrere enn det er via Kickstarter) og lett tilgjengelig digitalt. Vi trenger tross alt penger til å betale lønninger og til å forhåpentligvis begynne på neste spill etter Kapitler!

    Besvart: 13. feb. 2013 13:09
  23. Siste kapittel?

    Spørsmål fra Erik-André:

    Blir Drømmefall: Kapitler siste spill i serien?

    Svar:

    Hei Erik,

    Drømmefall Kapitler blir det siste spillet i det vi kaller Drømmesyklusen, altså historien om Zoë, men det trenger ikke bety at det blir det siste spillet i sagaen.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:09
  24. The dingo ate my baby!

    Spørsmål fra Marius E:

    Hei Ragnar, jeg har et alternativt forslag til funding, la Dag spille biljard på diverse "underground" buler så har dere all finansiering iorden snart :-)

    Lykke til gutter, kjempekult at Kickstarter går så bra, det er veldig spennende å følge, gleder meg til å prøve spillet deres :-)

    Svar:

    Hei Marius,

    Haha. Tviler på om det er det som skal hjelpe oss fremover. Treffer nesten ikke en kule om dage... Briller.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:10
  25. Mac-versjon

    Spørsmål fra Iain:

    Hei!

    Gleder meg stort å se at dere er igang med nytt spill i denne serien, gleder meg kjempe masse. :)

    Det jeg nå lurer på er om hvis jeg skulle 'pledge' nok til å få enten den digitale eller fysiske versjonen, ville da disse bli tilgjengelige for Mac om dere får nok penger i ettertid til å realisere disse versjonene? Har ikke tilgang til PC, men har allikevel veldig lyst til å se spillet realisert og å få muligheten til å oppleve det..

    Svar:

    Vi har Mac som en såkalt 'stretch goal', hvis vi får mer penger enn det vi har bedt om. Og det håper vi jo! Den versjonen blir selvfølgelig tilgjengelig for de som har gitt penger -- dere kan velge dette nærmere lansering.

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:10
  26. Fun facts

    Spørsmål fra Terje:

    Kan dere røpe en ukjent fun fact om hver av dere? :-)

    Svar:

    Ragnar er egentlig veldig sjenert, og synes det er superflaut å møte fans. Jeg hadde gleden av å oppleve en samling av tyske eventyrspillfans, som inviterte han til deres "Adventuregame of the century" utdeling, der DLR var nominert. Vi tenkte det skulle bli en kul fest, og dro hele gjengen. Ragnar ble med ett omsvermet av eldre kvinner, som ville ha autografen både her og der. Attpåtil var festen på en båt, så det var ingen vei ut. Vi andre kjøpte oss en gin&tonic, satt oss godt til rette, og nøt underholdningen :)

    Dag er en følsom type. Sist gang han gråt var kun for noen dager siden, da han leste en rørende kommentar om at hva Den Lengste Reisen hadde betydd for han/henne. True story!

    Jeg ble en gang hacket av en liten unge, i et nettspill. Jeg planla en intrikat hevn, i mange steg, der jeg bl.a. utga meg for å være en jente på skolen hans som var interessert i han (haha, husker at jeg lagde mailen kineline@live.no. Det er sånne adresser kidsa har ikkesant?). Jeg fikk til slutt tak i navnet hans, og fant nummeret til moren hans. Jeg ringte henne og sørget for at det lille svinet ikke fikk bruke en pc før han flyttet hjemmefra. Han skrev til meg to dager senere "Hvordan i alle dager fikk du til det...." Mmmmmmm søt hevn... Men jeg er egentlig en hyggelig type altså! Lover!

    Hilsen Martin

    Bonus: Dag spjæret buksa i morgenmøtet idag!

    Besvart: 13. feb. 2013 13:11
  27. Slektskap

    Spørsmål fra Erik-André:

    Får vi vite mer om slektskapet mellom Lady Alvane, Kian Alvane, og eventuelt April Ryan i Drømmefall: Kapitler?

    Svar:

    Ja, absolutt. Det kommer mange store avsløringer i Drømmefall Kapitler!

    Noen mysterier vil jo forbli, fordi mysterier er viktige, men jada, det mulige slektskapet blir i alle fall nevnt :-)

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:12
  28. Må man ha spilt de andre spilla??

    Spørsmål fra Filip:

    Må jeg ha spilt noen av de andre spilla, for sog skjønne
    noe som helst??

    Svar:

    Hei Filip,

    Nei, det trenger man ikke. Vi vil lage en bra oppsummering i starten slik at alle skal kunne forstå hva som foregår.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:12
  29. facial animation

    Spørsmål fra Pete:

    Heihei,

    grattis med suksessen så langt.

    Etter at jeg spilte L.A. Noire klarer jeg nesten ikke leve meg inn i andre spill lenger. Det føles som om det er 'no turning back'. Jeg går ut fra at Rockstar tok i bruk rimelig dyr teknologi, men ville dere brukt lignende teknologi hvis dere hadde hatt sjansen? Jeg føler en historie som TLJ kunne gjort så mye mer ut av den teknologien, fordi det er en mye mer emosjonell reise.

    Svar:

    Vi skal faktisk ta i bruk motion capture for ansikter, og selv om det ikke blir så avansert (og dyrt!) som i LA Noire, så vil det ligge langt, langt over kvaliteten på animasjonene i Drømmefall. Ansiktene våre er også mye mer detaljerte, for å kunne vise følelser og fortelle historie uten å måtte ty til dialog.

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:13
  30. Drømmefall

    Spørsmål fra Sigve:

    Hei! Jeg skulle prøve å spille Drømmefall på Windows 7 men spillet krasjer når jeg starter det, er det noe man kan gjøre for at dette ikke skjer?

    Svar:

    Hei

    Nå har vi ikke noe med Funcom å gjøre eller det teksniske rundt de spillene, men ja, vi har hørt at det er noen som har problemer med det. Jeg har ingen løsning i hodet, men jeg vet det finnes endel løsninger på nett. Google is your friend! :)

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 13:14
  31. Dag, er du blitt noe bedre på gitar?

    Spørsmål fra Jan:

    for jeg vurderer å backe dere med såpass at jeg får en nice gitar-solo på release party. Men, har du tid til å øve nå som dere lager spill?

    Svar:

    Hei Jan,

    Artig spm.

    Bedre enn hva? Alt jeg spiller om dagen er jo alene så det kan uansett anses som en gitar-solo, slik jeg ser det:)

    Om den blir bra må jo nesten noen andre ta stilling til.

    Jeg øver ikke stort om dagen. Flyter på ballader fra seint nittitall;)

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:15
  32. inspirasjon

    Spørsmål fra rune:

    Hvilke spill spiller dere og eventuelt henter inspirasjon og glede fra? :)
    lykke til og må det bli mange gode spill frem over.

    Svar:

    Hei!

    Takk skal du ha! Vi spiller mye forskjellig. Ragnar sier han koser seg veldig med Ni No Kuni for tiden. Akkurat nå spiller jeg endel Path of Exile beta, League of Legends og Walking dead på iPad. Dag sier øl, men jeg tror ikke han forstod spørsmålet helt...

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 13:15
  33. Fysiske rewards

    Spørsmål fra Ole:

    Det virker som de fysiske belønningene er ganske dyre. Hvor stor del av Kickstarter-inntjeningen tror dere går bort på bokser og slikt?

    Svar:

    Det går helt klart bort en del på sånt, og vi tjener faktisk bedre på de digitale versjonene (spesielt den til $150!) men vi vet jo at spillerne våre liker bokser, trykksaker, spennende ting-og-tang, så vi ønsker jo å kunne gi bort det også. Vi har planer på plass for å produsere dette til en grei pris, så det vil ikke spise opp altfor mye av budsjettet vårt, heldigvis.

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:15
  34. Norske stemmer

    Spørsmål fra Knut Vikan:

    Sikkert mange som lurer på dette, men jeg spør likevel: Hvem skal ha de norske stemmene? Synnøve Svabø blant annet? :-)

    Svar:

    Hei Knut,

    Det er litt tidlig å snakke om skuespillere til den norske versjonen. Synnøve Svabøe kommer nok ikke tilbake, men vi kommer til å gjøre så godt vi kan for å sørge for en god norsk versjon.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:17
  35. Moral og gråsoner?

    Spørsmål fra Sondre E:

    Hei, Red Thread Games. Må først gratulere dere med deres nye studio, og jeg har da i denne sammenheng to spørsmål til dere.

    Dere har da sagt at dere vil fokusere mer på voksende temaer og moral, og det er i denne sammenheng jeg lurer på om dere vil fokusere mere på tabuer, eller temaer som kan skape moral konflikt. Altså mere fokus på gråsoner enn den vanlige svart hvit i både Dreamfall og de neste spillene dere kommer til å gjøre suksess med i fremtiden.

    For det andre så lurer jeg på om dere er helt frittstående fra Funcom, eller er underlagt dem. Hvis dere er frittstående, hvilke IPer ønsker dere å jobbe med i fremtiden etter at triologien er ferdig?

    Med hilsen en fan av gråsoner og moral konflikter.

    Svar:

    Hei Sondre!

    Jada, vi kommer absolutt til å ta opp temaer som kanskje er litt mer tabu, eller skaper moralsk konflikt. Gråsoner, ja! Det er jo det som er fint med å ha vårt eget studio, vi kan fortelle historier som kanskje ikke er helt tradisjonelle.

    Vi er helt frittstående fra Funcom. Den eneste koblingen vi har er at vi har lisensiert rettighetene til Den Lengste Reisen og Drømmefall. Vi har selvfølgelig et kjempegodt forhold med Funcom, og vi har alle kompiser som jobber der, men vi er et separat firma som vi eier helt selv.

    Vi kommer til å lage mange spennende spill også etter Kapitler, men det vil vi ikke snakke om ennå -- ikke før vi er ferdig med det spillet!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:18
  36. Trilogi

    Spørsmål fra Håvard:

    Var/er Drømmefall tiltenkt som en trilogi?

    Svar:

    Hei Håvard,

    Nei. Drømmefall, drømmesyklusen, historien om Zoë var alltid tenkt å skulle være to spill. Med Kapitler vil det da være tre spill så langt i sagaen, men de tre trenger ikke sees på som en trilogi. Det kan godt hende det blir flere spill i sagaen, men Drømmesyklusen avslutter vi altså med Kapitler.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:18
  37. flere spill

    Spørsmål fra per:

    Jeg må bare si en ting til. Disse to spillene er mine to favorittspill, når den lengste reisen kom i studietida satt jeg hjemme å spilte det fra begynnelse til slutt nesten sammenhengende, kan kanskje virke litt usunt men det er et helt fantastisk univers dere har skapt, jeg hadde ikke spillt den lengste reisen før jeg spilte drømmefall, men spilte det naturlig nok rett etterpå.

    Fint om dere ikke har sånne actionsekvenser med knappemosing denne gangen, det var det eneste jeg ikke likte med drømmefall, historien er helt super og jeg håper dere lager flere spill i disse universene, for alt jeg vet finnes det kanskje flere verdener enn stark og arcadia...

    Uansett håper jeg dere fortsetter med dette, jeg har gledet meg siden forrige spill og er så overlykkelig for at det snart kommer et til!

    Svar:

    Hei! Takk! Og nei, vi skal ikke ha actionsekvenser med knappemosing. Det lover jeg! Og ja, vi diskuterer fremtidige spill i dette universet også. Det kommer helt an på hvordan det går fremover med Kapitler og finansieringen!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:19
  38. Nese-hulling - fra avgrunnen!

    Spørsmål fra Nixxen:

    aka "Nose-piercing of doom!"
    Er dette 100% fastslått?
    Ørene er ok, men nesen?
    Kan være jeg har ett litt forvridd bilde av Zoe, men jeg så ikke på henne som en person som brukte piercing.

    Svar:

    Hei! Nose-piercing of doom er jo utrolig bra sagt! Det er mange som er for nesedobben, og noen som er i mot. Nå er det jo ikke sånn at Zoë nødvendigvis har på seg denne hele tiden, eller at bildene på websiden er fra begynnelsen av spillet (det er de ikke), men vi kommer nok uansett til å gi spillerne et valg på om de vil ha nesedobb eller ei :-)

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:20
  39. Tidenes beste spillkarakter.

    Spørsmål fra Øivind:

    Får vi et gjensyn med Roper Klacks? Vil gjerne ha han tilbake som ond trollmann!

    Svar:

    Hei Øivind,

    Roper Klacks kommer tilbake! Happy dance all around. Om han er ond, glad, sur, god, eller hva han er vil jeg ikke kommentere på dette tidspunkt:)

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:21
  40. Den fævvern..

    Spørsmål fra Silje Knutson:

    Jeg har bare ett spørsmål angående Kapitler, siden jeg stoler på at dere er fabelaktige:
    Får Ravn tilbake sitt norske navn? Det var nemlig dét som irriterte meg mest ved Drømmefall; at den stakkars fævvern plutselig het Crow. Han heter jo ikke Crow. Han heter Ravn!

    Ellers vil jeg bare benytte sjansen til å takke dere for to fantastiske spill. Den Lengste Reisen var det første spillet jeg spilte i denne sjangeren, og det endret rett og slett mitt syn på spill generelt. Det la lista så høyt at ingen andre spill har klart å måle seg med det så langt, og det vil alltid ligge hjertet mitt nært.
    Jeg ser enormt frem til Kapitler og håper på maaaaange timer med godt gameplay! Til slutt vil jeg si takk en gang til, fordi dere fortjener det. Takk.

    Svar:

    Hei Silje

    Jeg takker for varme ord på vegne av Ragnar og Dag! De sender deg virtuelle high-fives, og bukker dypt :)

    Jeg har spurt dem om dette, og de har fortalt at dette var en laaaang diskusjon (ja det er faktisk slikt vi diskuterer opp i mente), og konklusjonen ble Crow i Drømmefall. Grunnen var at Aprils kallenavn var Ravn, og de ville unngå forvirring. Du vil få et gjensyn med den kjære fævvern, og på norsk vil han hete "Kråka", da det er faktisk det han er.

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 13:21
  41. Kontroller

    Spørsmål fra Dag-Erling Smørgrav:

    For å bare ta noen av mine tusen spørsmål:

    Dreamfall led av at det tydeligvis var utviklet primært for Xbox, og dermed var vanskelig å spille uten kontroller – og selv med en kontroller er det av og til vanskelig å få karakteren til å peke i riktig retning (derav focus mode). Jeg håper at det ikke kommer til å være et problem i Chapters, siden det primært er et PC-spill?

    Dernest: Dreamfall hadde en del kampsekvenser (kamptreningen til Zoë og Kian, bakholdsangrepet i skogen...) som ikke bare er sinnssykt vanskelige å få til uten en gamepad, men som i tillegg bryter flyten i spillet og virker fullstendig malplasserte. Hvor i alle dager kom de fra? Var det et diktum fra oven (aka markedsavdelingen) om at spillet til enhver pris *måtte* inkludere kamp? Kommer Chapters til å inkludere kamp? Jeg håper i så fall at det blir ut ifra et reelt dramaturgisk behov, og godt integrert i handlingen.

    Finnes det planer om å slippe en oppusset utgave av TLJ? Har dere rettighetene til de to første spillene, eller bare til å produsere Chapters?

    Sist men ikke minst, vil du være med på Norcon 27 i høst? :)

    Svar:

    Hei!

    Drømmefall ble absolutt påvirket av Xbox-versjonen, som tross alt ble sett på som den viktigste versjonen. Dette er ikke tilfelle i Kapitler, som først og fremst er et PC spill. Vi kommer fortsatt til å støtte kontroller, men mus-og-tastatur kontrollen blir adskillig bedre enn den var i forrige spill. Det har vi faktisk allerede bevis på i prototypen vår.

    Ingen kampsekvenser i Kapitler, og nei, det kom ikke fra oven. Det var en designavgjørelse vi tok i samarbeid med mange andre, og hadde det blitt gjort bedre så hadde det kanskje fungert, men sånn det var så fungerte det veldig dårlig. Vi gjør ikke den feilen igjen.

    Vi har ikke rettighetene til de tidligere spillene, dessverre. Men vi har jo mest lyst til å lage nye spill og fortelle nye historier.

    Og ja, gjerne Norcon!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:24
  42. Oppfølger til DLR

    Spørsmål fra Håkon:

    Hei!

    Vil det bli aktuelt å lage et spill som forteller historien om April etter DLR og frem til vi møter henne i Drømmefall?

    Svar:

    Veldig godt spørsmål...

    (stay tuned)

    :-)

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:25
  43. Spørsmål fra L-M:

    Har dere bestemt hvem som kommer til å være tegneren for The Graphic Novel? I så fall hvem?

    Har dere noen ide om når novellesamlingen (den digitale versjonen) kommer til å være tilgjengelig?

    Hvem kommer til å være hovedpersonene i novellene?

    Kommer den norske versjonen av spillet til å bli gitt ut samtidig med den engelsk eller etter?

    Hva står akronymet TLJH for?

    Svar:

    Hei L-M,

    Mange spm. Jeg skal prøve å ta dem i tur og orden her.

    The Graphic Novel kommer til å ha mange forskjellige bidragsytere, og jeg kan ikke si noe om hvem de er akkurat nå.

    Novellesamlingen er vi ganske godt igang med og den skal vi være ferdige med innen året er omme. Jeg vil ikke si noe om hvem som er hovedkarakterer. Jeg kan si at det er flere.

    Den norske versjonen kommer samtidig som engelske. Det er ihvertfall planen.

    TLJH? No comment:) Regner med du finner ut av det om ikke altfor lenge.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:25
  44. Mac

    Spørsmål fra Sigurd:

    Jeg leste at dere vurderer å lage en macversjon hvis dere får inn nok penger. hvor mye penger snakker vi da? Hadde skikkelig lyst til å spille drømmefall, men siden det kun fantes til windows så ble ikke det noe av

    Svar:

    Hei Sigurd,

    Dette kommer vi med informasjon om veldig snart.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:26
  45. Alternative Stark-steder.

    Spørsmål fra Gorm:

    Noen steder som har blitt vurdert som settinger i Stark-verdenen i serien, men som dere valgte bort?

    Svar:

    Tidligere har vi jo både pratet om og tenkt på Europolis, en av de aller viktigste og største byene i Stark. Ellers så har vi tenkt på Mumbai, som jo nevnes i historien. Og Oslo, da, selvfølgelig! Hva har skjedd med Oslo i år 2220? Det skulle jeg likt å vite!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:26
  46. Spørsmål fra Kristian:

    Hvor gammel må man være for å bli stemmen til en av karakterene i Dreamfall Chapters?

    Svar:

    Hei Kristian,

    Man må være ca. like gammel som karakteren man spiller.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:27
  47. Hvor avanserte blir gåtene?

    Spørsmål fra Ole:

    Jeg hører til den skolen som liker gåter jeg kan bryne meg litt på, som i tradisjonelle eventyrspill fra nittitallet. Samtidig setter jeg pris på god historieflyt, som i Telltales nye spill. Hvis vi lager en skala med Day of the Tentacle på den ene siden og The Walking Dead på den andre, hvor havner Drømmefall Kapitler?

    Svar:

    Hei!

    Ser det er flere spørsmål om vanskelighetsgrad på gåtene her, og det er jo veldig aktuelt i et slikt spill. Med Kapitler ønsker vi å treffe midt mellom Den Lengste Reisen og Drømmefall. DLR hadde noen fantastiske gåter, og ga spilleren en svært god mestringsfølelse. Drømmefall hadde lettere gåter, og en veldig fin flyt i historien. Vi ønsker at spilleren skal sitte igjen, med alt håret på hodet intakt, men si "AHA, selvfølgelig" etter å ha forsøkt en gåte noen ganger. Samtidig ønsker vi at historien skal ha en fin flyt, og drive spilleren framover.

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 13:27
  48. Ulempene med kickstarter?

    Spørsmål fra Erik-André:

    Dere synes naturlig nok folkefinansiering er en god idé. Er det noe dere synes er dumt med konseptet, eller noen ulemper med å la seg finansiere av mange ukjente mennesker?

    Tror dere kickstarter fortsatt eksisterer om 5 år, eller er det en boble som sprekker snart?

    Svar:

    Hei! Dette er ikke en boble, men en finansieringsmodell som kommer til å vare. Om akkurat Kickstarter kommer til å vare er jo ikke sikkert, men det ser sånn ut -- det fungerer jo strålende! Det er absolutt ingenting dumt med dette konseptet, det er banebrytende og forandrer alt. I alle fall for mindre firmaer som oss...men også for de aller største aktørene, som kommer til å slite med markedet fremover.

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:29
  49. siste spill?

    Spørsmål fra magnus:

    dersom Drømmefall kapitler bli lansert (noe det mest sansynligvis blir ;) ) kommer det til å få nok en oppfølger, altså et Drømmefall nr 4 ? eller er dette konklusjonen på hele serien ?

    Svar:

    Hei Magnus,

    Tror jeg har svart på noe lignende tidligere. Kapitler er avslutningen på historien om Zoë, slutten på drømmesyklusen. Det betyr ikke at det ikke kommer flere spill i sagaen, men da vil de ikke hete Drømmefall lengre.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:30
  50. Norskt

    Spørsmål fra Magnus:

    Fryket jeg vet svaret allerede men: Blir det laget norske versjoner av kickstarter-collectorsboksene? Hadde vært fint om den matchet de to første i hylla ;) Og kommer det en fysisk utgave i vanlige butikker? Hvis ja, hvordan blir den?

    Svar:

    Norske versjoner av boksene hadde vært glimrende, og vi ønsker selvfølgelig at det skal skje, men det krever at vi får en norsk samarbeidspartner som kan ta kostnaden på dette, samt få det ut i butikkene. Vi skal kun distribuere digitalt selv. Men vi håper på det, og tar gjerne i mot tilbud!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:30
  51. Norsk utgave av TLJ/Drømmefall

    Spørsmål fra Anderz:

    Hei og grattis med en skikkelig pangstart på Kickstarter :) Kanskje litt på siden, men vet dere om det fortsatt er mulig å få tak i de norske versjonene av TLJ/Drømmefall digitalt? Kjøpte begge to på nytt på Steam, men ble litt skuffet da det kun var den engelske utgaven. Skulle gjerne spillt opp igjen disse klassikerne før Chapters kommer :)

    Svar:

    Hei Anderz,

    Takk for det. Så vidt jeg vet finnes det ingen norske versjoner av DLR/Drømmefall for salg digitalt.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:31
  52. Funcom?

    Spørsmål fra Jørgen Hunstad:

    Kommer Drømmefall til å bli gitt ut av Funcom, eller har ikke dem noen ting med dette spillet å gjøre lenger? eller sagt på en annen måte: Hvilken rolle har/har ikke Funcom for dette spillet?

    Svar:

    Hei! Drømmefall kommer ikke til å bli utgitt av Funcom. Red Thread Games vil gi ut de digitale versjonene selv, og så blir det kanskje lokale distributører i butikk i de landene som fortsatt har er marked for dette. Funcom eier lisensen til Drømmefall og Den Lengste Reisen, og vi har lisensiert det fra dem, men ellers har de ingenting med spillet å gjøre.

    Vi har derimot et veldig bra forhold til Funcom! Vi har jo alle gode kompiser som jobber der.

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:42
  53. Balansens symbol

    Spørsmål fra Christer Sørensen:

    Jeg har et spørsmål angående balansens symbol i TLJ-spillet. Gjennom spillet så har jeg sett tre forskjellige varianter av symbolet. Det er vendt opp-ned og speilvendt. La ut et bilde på Instagram: http://instagram.com/p/QJ4QO5It6U/

    Hvorfor er/var det annerledes? Var dere klar over dette?

    Svar:

    Vi er klar over det, og hvem vet -- kanskje det er grunn til at det er 'opp-ned'?

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:43
  54. Kickstarter

    Spørsmål fra Daniel:

    Hvordan var det å se pengene bare strømme inn med èn gang dere la ut kickstarterkampanjen?

    Svar:

    Hei Daniel,

    Det var først og fremst veldig ovverveldende. Og man blir litt ydmyk i forhold til hvor mye serien betyr for mange. Det gjør at man for alt i verden ikke ønsker å skuffe dem. Skremmende. Morsomt. Vanskelig å beskrive.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:43
  55. Svensk Översättning?

    Spørsmål fra Fredrik Andersson:

    Kommer det bli någon svensk översättning som första spelet hade? Det var underbara röst skådespelare :)

    Svar:

    Hei Fredrik,

    Vi ser gjerne en svensk versjon, men da er vi avhengige av hjelp fra en samarbeidspartner så det er litt tidlig å si noe om. Jeg håper, men kan ikke garantere.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:45
  56. Tekniske problemer

    Spørsmål fra Sam:

    Disse tekniske problemene: Skyldes det at dere sitter i Arkadia, mens vi er i Stark?

    Svar:

    Hei Sam,

    Eller snakker vi rett og slett om et kollaps?

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:46
  57. Andre versjoner

    Spørsmål fra Bente R.:

    Hvordan er muligheten for å få spillet til andre plattformer enn PC og Mac. Wii U eller iPad for eksempel?

    Svar:

    Hei Bente!

    Mulighetene er gode! Vi håper at vi når originalmålet vårt på Kickstarter, og kan annonsere Mac/Linux versjon ganske snart :-) Når det gjelder Wii U og iPad, så håper vi i alle fall på sistnevnte -- Wii U hadde vært strålende men vi fokuserer først og fremst på andre plattformer.

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:46
  58. Ikke egentlig et spørsmål

    Spørsmål fra Mari Louise:

    Ville bare si Hurra! Det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem er å gå på Kikckstarter, så skal jeg ringe lillesøstra mi. Vi er ihuga fans! Gleder oss enormt! :)

    Svar:

    Hei!

    Hurraaa! Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få! Supert om du kan i tillegg ringe foreldre, besteforeldre, onkler, tanter, kusiner, fettere, og fadderen du hadde ved skoleoppstart.

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 13:47
  59. Vær så snill og ikke lage hovedpersonen som sist!

    Spørsmål fra Oddbjørn:

    Hovedpersonen i Drømmefall ødela hele min spillopplevelse dessverre. La fra meg spillet etter maks en time. Å løpe rundt som en fjortisjente som koser med bamsen, får penger av pappa, går halvnaken rundt, leter etter fjortiskjæresten sin og banker skurker ødela for meg. Tviler ikke på det hadde vært bra videre om jeg bare hadde biti i det sure eplet og spilt forbi starten! Vær så snill og la Zoe være en troverdig voksen hovedperson denne gangen?

    Svar:

    Hei Oddbjørn!

    Jeg er nok ikke HELT enig i din evaluering av Zoë, men uansett så har jenta vokst siden sist, og hun vil fortsette å vokse gjennom hele Kapitler, som foregår over nesten et helt år. Hun utvikler seg sammen med historien og folkene rundt henne, og jeg tror det blir spennende å følge Zoës reise i det nye spillet.

    Jeg håper du gir spillet en sjanse, selv om du ikke var noen fan av forrige :-)

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:48
  60. iPhone-utgave av Den Lengste Reisen

    Spørsmål fra vegard:

    Hva skjedde med iPhone-utgaven av Den Lengste Reisen? Jeg husker at jeg hørte om den for et par år siden, men har ikke hørt noe på lenge nå.

    Svar:

    Den eksisterer, men er ikke helt ferdig. Jeg vet ikke hva som skjer eller når den kommer, men jeg regner med at det fortsatt er på vei! Det er uansett Funcom som står bak dette, ikke Red Thread.

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:49
  61. Modenhet

    Spørsmål fra Joachim :

    Først vil jeg si at Den Lengste Reisen er det til dags dato det beste eventyrspillet jeg har spilt! Ja, til og med bedre enn Lucasarts sine mesterverk!

    Mye av grunnen til at det gikk rett hjem hos meg, var modenheten. Ikke bare dramaturgien, men også språket. Det at Fiona ikke klarer å holde tilbake info om sine amorøse aktiviteter, og de saftige salvene fra Zack når han møter motgang, synes jeg er helt herlig!

    Slikt gjør at spillet føles mer ekte! Og det er heller ikke for mye av det.

    Kommer Drømmefall Kapitler til å følge samme "standard"?

    Svar:

    Hei!

    Jeg jobbet ikke på de to første spillene, men jeg er helt enig med deg! Det nye spillet vil i absolutt høyeste grad fortsette med det. Vi skal behandle spillerne vår som intelligente og modne folk.

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 13:50
  62. Forhånds-programmerte filmsekvenser

    Spørsmål fra Dracnah:

    Er dialog sekvensene forhånds-programmerte sekvenser som i Dreamfall eller blir det en mer "åpen"(les: Valgfri) stil av typen Fallout?
    Om de blir som i Dreamfall, vil der være en mulighet for å hoppe over de lengre pratesekvensene og heller får en "recap" av hovedpunktene?

    Svar:

    Hei Dracnah,

    Dialog-sekvensene blir nok like som i Drømmefall. Det cinematiske aspektet i samtalene er noe vi liker og synes fungerer godt for serien. Å hoppe over, eller skippe seg frem vil være mulig, selvsagt, og vi vil fortsette med dagbok og andre midler for å oppsummere de viktigste tingene slik at man alltid har føringer på hva man skal gjøre.

    Når det er sagt anbefaler jeg selvsagt å se på alt. Alt!

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:50
  63. Involvering fra Funcom?

    Spørsmål fra Ole:

    Jeg ser mange er skeptiske til Funcom, og tror de vil involvere seg i utviklingen siden de eier IP-en. Kan dere si litt hva slags innflytelse de vil ha under utviklingen?

    Får dere alle de folkefinansierte midlene, eller vil deler av dem gå til Funcom?

    Svar:

    Hei!

    Vi har lisensiert rettighetene til sagaen fra Funcom, men ellers er de ikke involvert i produksjonen, og alle pengene fra Kickstarteren går til utvikling av Drømmefall Kapitler. De har ingen innflytelse på innholdet eller historien, det er det kun vi på Red Thread som står for :-)

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:52
  64. Hvor mange??

    Spørsmål fra Filip:

    Hvor mange Drømmefall spill er det? Og hvilke?

    Svar:

    Hei

    Det er gitt ut to spill tidligere, i samme univers: Den Lengste Reisen og Drømmelfall
    Drømmefall Kapitler blir det tredje spillet.

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 13:53
  65. Språklige ferdigheter!

    Spørsmål fra Inge Andersland:

    Hei,
    dere sier dere skrev TLJ på engelsk først og så oversatte til bl. a. norsk etterpå. Hva slags utdanning/trening/erfaring hadde dere i det å skrive engelsk før dere begynte på TLJ?

    Igjen: Det skal bli konge å få fullføre drømmersyklusen!

    Ps. Og hva er greia med Brian Westhouse? (Nei, ikke svar.)

    Svar:

    Hei!

    Jeg gikk selv på skole i England og universitet (filmutdannelse) i USA, samt at jeg har skrevet på engelsk fra en tidlig alder. Skribent Dag Scheve har utdannelse fra Australia, og hadde også skrevet en del fra før.

    Takk!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:54
  66. norske stemmer

    Spørsmål fra Martin:

    De fleste oppdaget Per Christian Ellefsen med Elling, men mitt første møte med ham var i Den Lengste Reisen. Skuffelsen var derfor stor når han ikke vendte tilbake i Drømmefall for å spille Ravn. Har dere tenkt å rette opp den feilen med Chapters?

    Kommer dere til å lage en norsk versjon av Chapters? I det minste siden dere har fått støtte av filmfondet?

    Stå på!!

    PS! Og nå har jeg kjøpt Drømmefall og TLJ for 3. gang så jeg har dem på GOG sammen med de andre klassikerne, men begge spille er uten norsk versjon. Ka farsken! Kan dere legge ut de norske versjonene?

    Svar:

    Hei Martin,

    Vi er alle glade i Per Christian Ellefsen. Han er jo en strålende skuespiller og veldig riktig for den rollen. Om jeg ikke husker helt feil så forsøkte vi å få tak i ham til Drømmefall, men han var ikke tilgjengelig. Det er jo slikt man ikke kan kontrollere.

    Det blir selvsagt en norsk versjon av Kapitler.

    Når det gjelder norske versjoner av de tidligere spillene så er det ingenting vi kan gjøre med det her på Red Thread Games.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:54
  67. Alle pengene mine går til Kickstarter...

    Spørsmål fra toremygg:

    ... så jeg har ikke råd til ny PC. Har dere noen anelse om minimuskravene til DF:Chapters ennå? Er DX9 og 2 GHz en mulighet? ;)

    Svar:

    Hei

    Vi har ikke noe 100% konkret ennå, men ja DX9 og 2GHz vil funke.

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 13:55
  68. Til neste generasjon konsoller?

    Spørsmål fra _LarZen_:

    Har dere lekt med tanken om å få dette ut til neste generasjon konsoller om spillet selger bra?

    Svar:

    Absolutt, og ja, det er en mulighet!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:55
  69. Gærne fans

    Spørsmål fra Tina:

    Hei!
    Blir dere noen gang redd for fans? Jeg merker det er vanskelig å la være å kommentere på alt dere gjør og så blir jeg redd for å oppfattes som komplett stalker. Vel, det er kanskje ikke så langt fra sannheten, hehe.
    Den lengste reisen-spillene er de eneste spillene som har satt seg fast i hjertet mitt, så må bare gi dere en million takk for at dere gjør det dere gjør!!!

    Svar:

    Hei Tina! Neida, vi er absolutt ikke redd for fansene våre. Vi er ordentlig glad i dere og vi hadde jo aldri vært der vi er idag uten fans! Festen i forrige uke var jo et godt eksempel på hvor godt vi kommer overens med alle spillerne våre ;-) Takk selv!

    Besvart: 13. feb. 2013 13:57
  70. invitasjon , gamejam : RAND(JAM)%2

    Spørsmål fra Oslo Mega Games Collective:

    Hei, red thread! Blir dere med på game jam 8.Mars i Oslo!? det blir helt sjukt gøy!

    www.meetup.com/bitraf/events/103642752/

    Svar:

    Hei

    Jeg har som livsregel at jeg blir med på alt som har "JAM" i navnet. Dette ser jo absolutt kjempegøy ut, men kan ikke garantere at vi har tid til det. Sender deg uansett gode kreativitetsvibber!

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 13:58
  71. Red Thread Games

    Spørsmål fra Kzak:

    Spillselskapet har RT i logoet sitt. Har dette noen sammenheng med at Ragnar Tørnquist er med i selskapet? :)

    Svar:

    Helt tilfeldig!

    RT

    Besvart: 13. feb. 2013 13:58
  72. GoG Den lengste reisen

    Spørsmål fra Ragugo:

    Vet dette er litt offtopic, men hvorfor inneholder ikke "The longest journey" på goodoldgames den norsk språklige versionen?

    (Og er du fremdeles like stor fan av Totoro som før Ragnar?)

    Svar:

    Jeg er stor fan av både Totoro og alle andre Studio Ghibli filmer :-)

    Jeg vet desverre ikke hvorfor GOG ikke har den norske versjonen, men det henger nok sammen med at den norske oversettelsen eies av distributøren, og ikke Funcom.

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 13:59
  73. Stemmeskuespillere?

    Spørsmål fra Kzak:

    Blir det et tilsvarende lag med stemmeskuespillere som i Drømmefall og Den Lengste Reisen?

    Svar:

    Hei Kzak,

    Tenker du da på mengde? Det blir kanskje litt færre enn i Drømmefall, men litt mere tid med hver. Det er ihvertfall det vi har tenkt så langt, men det er litt tidlig å si. Når vi begynner å jobbe med detaljene i historien vil vi ha så mange karakterer som vi trenger for å fortelle den historien vi ønsker og lage det spillet vi ønsker.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 13:59
  74. The Walking Dead

    Spørsmål fra RoyMartin:

    Har dere spilt Telltale's Walking Dead? Tror dere det er slik framtidens eventyrspill vil bli? Mindre fokus på puzzles, mer fokus på historie og karakterer?

    Svar:

    Hei

    Walking Dead har absolutt klart å treffe folk "right in the feels", og jeg synes spillet er superbra! Jeg tror likevel ikke at puzzles er på vei ut. Vårt mål er å få til begge deler: Intelligente puzzles, med en engasjerende historie som driver spilleren framover.

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 14:02
  75. Drømmefall

    Spørsmål fra radiohodet:

    Først og fremst, gratulerer med en fantastisk start på Kickstarteren! Veldig fortjent.

    Funcom må være ganske (unnskyld uttrykket) tjukke i hodet når de ikke vil satse på et spill som betaler seg selv før det skal produseres, mens de forventer at et MMO hvor spilleren må tenke skal appellere til millioner. Jaja, vil de ikke ha penger, så vil de ikke ha penger.

    - Pitchet du (Ragnar) ideen om Kickstarter til Funcom mens du fremdelse var der, eller var dette noe du heller ville gjøre med ditt eget firma?

    Når jeg spiller Secret World klarer jeg ikke å la være å tenke på hvor fantastisk det hadde vært om det fantes et enspiller-rollespill med investigation quests og fokus på historiefortelling. Et slags hybridspill mellom Lengste Reisen og noe Obsidian kunne lagd.

    - Har dere noen gang hatt lyst til å lage et enspiller-rollespill hvor dere kunne brukt det beste fra de to verdenene dere har vært borti, fri fra de naturlige begrensningene et MMO setter? Wasteland 2 og Project Eternity har jo vist at det kanskje er et enda større marked for dette.

    Tilbake til Drømmelfall og det man får ved de forskjellige nivåene....

    - Kommer dere til å vise hvordan The Art of Dreamfall Chapters og The Tome of the Balance kommer til se ut i fysisk form?

    - Hvorfor er ikke i alle fall en av de i et nivå mellom 110 og 500 dollar, for de er jo mer interessante enn de andre fysiske "belønningene". (Utenom boksene, men de er nok dessverre litt for like) Broken Sword hadde en tilsvarende "belønning" ved 250 dollar, og 530 personer valgte akkurat den, mens bare 107 har valgt deres. Tror dere går glipp av en del kroner der, om dere satser på at folk skal gå fra 110 til 500 dollar. Det er et heftig sprang.

    Alt jeg lurer på om selve spillet vil jeg vel egentlig ikke vite før jeg spiller det. Gleder meg veldig til November 2014. Dette var vel noe jeg og mange hadde sluttet å tro på.

    PS: Ingen QTE, takk!

    Svar:

    Hei!

    Jeg pitchet ideen til Funcom mens jeg var der, og de var veldig positive og ga oss muligheten til å starte opp eget firma for å jobbe med dette. De har ingen eierinteresser, men vi har jo fått lisensiere rettighetene til sagaen, og det er vi veldig, veldig glade for.

    Ja, vi har absolutt tenkt på å lage et enspiller-rollespill i en spennende verden -- akkurat som du sier, en slags blanding av Den Lengste Reisen og Obsidian sine spill. Klart det er et marked for dette, og det høres utrolig gøy ut! Kanskje om et par år... :-)

    Vi kommer til å gi litt flere indikasjoner på hvordan disse bøkene ser ut på Kickstartersiden vår i løpet av kort tid. Vi jobber med det!

    Takk, og nei, ingen QTEs!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 14:03
  76. Nostalgi

    Spørsmål fra Alrik:

    Heihoppsannhallo!
    Må bare få sagt at DLR er den beste spillopplevelsen jeg har hatt noen sinne.
    Også lurte jeg på om dere har noe forhold til Syberia spillene som endelig også får en oppfølger etter mange år? Syberia er kanskje er det eneste spillet jeg klarer å putte i samme båt som DLR.

    Håper også at dere stapper inn masse nostalgireferanser i Chapters. Av en eller grunn driver Konstabel Guybrush å lurer seg inn i hodet mitt fortiden, så hvis dere sniker inn noen sånne referanser er fremtiden i boks:]

    Jeg lurte også litt på om det var bevisst at deler av kickstartervideoen deres hadde litt "Gi penger til de fattige barna i afrika"-"veldedighetsreklame"- stemning? For det var litt snodig, men også litt humor, som tar meg til mitt siste spørsmål. Blir det mye humor i ChapterS?


    Lykke til videre. Gleder meg masse.

    Svar:

    Hei Alrik,

    Tusen takk. Det er alltid hyggelig å høre.

    Syberia-spillene spilte jeg litt da vi begynte produksjonen av Drømmefall og jeg likte dem ganske godt.

    Både nostalgi og humor vil vi ha sø mye av som vi finner naturlig, og i den grad vi faktisk er morsomme. Ragnar er jo veldig morsom. Jeg er litt mindre morsom:)

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 14:03
  77. TLJH

    Spørsmål fra Daniel:

    Ragnar, på Reddit skrev du TLJH på et at svarene dine. Hva står H-en for?

    Svar:

    Hei

    Den H-en står foreløpig for "Hemmelig" ;)

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 14:04
  78. Univers!

    Spørsmål fra Filip:

    Hvor stort blir universet?? Og kan man gå fritt rundt og utforske?

    Svar:

    Det blir stort, og ja, det blir mange fine steder hvor man kan vandre rundt og utforske i eget tempo, før man går videre i historien.

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 14:04
  79. Selvmotsigelser

    Spørsmål fra Wiki-nerd:

    Har dere en stor tidslinje og journal over alle hendelser som er nevnt i de tidlige spillene? Ofte når man har dedikerte fans, (sånn som dere har) finner man selvmotsigelser. Brian Westhouse sa han reiste fra tibet i 1934 i TLF, mens i 1933 i Drømmefall.

    Prøver dere å unngå det? Bruker dere eventuelt ressurser online sånn som: tlj.wikia.com hvor jeg oppdaget denne informasjonen.

    Svar:

    Hei, det finnes ingen selvmotsigelser! Alt er planlagt. Vi har god oversikt og vi knytter alle historier sammen. Vi er også fans av den wiki'en og besøker den ofte for å lese oss opp på ting vi kanskje har glemt :-)

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 14:05
  80. 3d-programvare

    Spørsmål fra blargh:

    hei!

    Hvilke 3d-program bruker dere til modellering , zbrush? 3ds max? maya? eller bruker dere noe helt annet? Har hørt rykter om at max er det ''spillbransjen'' foretrekker.

    Svar:

    Hei, vi bruker både Zbrush og MAX. Det er mange som bruker Maya i stedet, men våre grafikere er mest erfarne med førstnevnte.

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 14:06
  81. Spilldesign?

    Spørsmål fra Erik-André:

    Når dere skriver historien, planlegger dere gåtene allerede da? Hvordan lager man gåter som passer naturlig inn i historien? Er det mulighet for flere stier, og kanskje alternative avslutninger i Drømmefall Kapitler?

    Svar:

    Hei Erik-Andre,

    Det er litt som høna og egget det der. Kjernehistorien skriver vi egentlig før vi tenker så mye på individuelle gåter, men vi tenker jo på hva slags spillmekanikk vi ønsker og prøver å forme drama litt etter det også.

    Disse spillene handler om veldig personlige reiser og da blir alternative avslutninger vanskelig. Veien dit vil inneholde noen alternativer, men målet vil være det samme for alle.

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 14:07
  82. Oversettelse

    Spørsmål fra Max:

    Er det sånn at dere lager spillet på engelsk, og får noen andre til å oversette det? Synes at det er merkelig med oversettelsesfeilene på norsk, når dere er norske.
    Hvem tok for eksempel beslutningen om å kalle "Crow" for "Ravn" i DLR, mens "Crow" ble beholdt i Drømmefall, og nå "Kråka" i Kapitler?

    Håper uansett dere prioriterer det norske stemmeskuespillet, slik at vi får en god opplevelse, og en innlevelse i fortellingen.

    Svar:

    Vi skriver på engelsk og får noen som kan oversette til å oversette -- dette er ikke vår styrke! Vi skal absolutt prioritere stemmeskuespillet i den norske versjonen, spesielt siden vi nå vil stå ansvarlig for det selv. Det blir bra!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 14:07
  83. Spillestil og grensesnitt

    Spørsmål fra Stein Magnus:

    Hei
    Hva slags grensesnitt legger dere opp til?
    Jeg likte best den lengste reisen sin spillestil med pek og klikk. Jeg kom meg aldri gjennom drømmefall pga den snike sekvensen hvor man måtte unngå et beist i ei hule mens man fikk låst opp en port.
    Håper dere ikke konsollifiserer det slik som har vært trenden med alt for mange spill i det siste. (Monkey Island 4 sugde pga dette, mens episode greiene var ok)

    Svar:

    Hei

    Grensesnittet vil bli minimalt. Det skal ikke komme i veien for spilleren, men kun være der for å forbedre opplevelsen. Vi har gått for en hybrid mellom 3D navigering og pek-og-klikk, som du snart får se i en liten prototype-demo. Det vil ikke bli noe sniking eller tradisjonell slåssing i Kapitler.

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 14:08
  84. Må man ha spilt de andre spilla??

    Spørsmål fra Filip:

    Må jeg ha spilt noen av de andre spilla, for sog skjønne
    noe som helst??

    Svar:

    Hei Filip! Nei, absolutt ikke. Det vil være fullt mulig å forstå hva som skjer når du spiller Kapitler, samt at vi kommer til å inkludere et kult sammendrag av hele historien. Så kjør på!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 14:09
  85. Oppfølgere!

    Spørsmål fra Kennef:

    Jeg er veldig glad for at vi får en oppfølger til Drømmefall, og jeg er glad for at dere ikke lukker dørene for mer TLJ. Vurderer dere å finansiere eventuelle TLJ-oppfølgere på tilsvarende måte? Kan dere bestikkes/tortureres her og nå til å garantere at det blir flere spill i serien? :)

    Gleder meg STORT til å spille Drømmefall Kapitler!

    Svar:

    Hei og takk!

    Ja, vi kommer nok til å vurdere denne modellen på fremtidige spill -- det er selvfølgelig avhengig av hvordan det går med Drømmefall Kapitler når det kommer ut, men vi setter stor pris på friheten dette gir oss, samt måten vi kan kommunisere direkte med våre fans og kunder.

    Takk!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 14:10
  86. Concept Art

    Spørsmål fra Ole G.S aka F4celess:

    Kommer dere til å publisere concept art fra spillet? Ønsker å drive med det selv og liker å se arbeider laget for ekte spill.
    Og hvor ligger lista for concept artists som jobber i RTG? tenker da utdanning og erfaring.

    Svar:

    Hei!

    Vi kommer til å publisere masse concept art fra spillet etterhvert! Lista er høy, Christer Sveen er jo en av bransjens beste illustratører, og vi har store krav til grafikken vår!

    Takk!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 14:11
  87. Takk!

    Spørsmål fra Ståle:

    Har allerede fått svar på mitt spørsmål om dette blir mer som DLR fremfor Drømmefall. Vil bare si tusen takk for at dere fortsetter med denne magiske serien. DLR er et av mine favorittspill, så nå gleder jeg meg som en unge på julaften. Collector's Edition here I come!

    Svar:

    Hei Ståle,

    Tusen takk. Fra alle oss.

    Da blir jeg desverre nødt til å kaste inn håndkledet for denne gang. Takker for mange gode spørsmål og vil gjerne legge til at vi gleder oss masse til virkelig å sette igang og til å vise dere mer av Drømmefall Kapitler.

    Ha det bra alle sammen!

    Dag

    Besvart: 13. feb. 2013 14:11
  88. April Ryan

    Spørsmål fra Lars:

    Stemmer det at April ikke kommer til å være en av karakterene vi spiller som?

    Det er jo åpenbart at hun ikke er død, for all mystikken rundt det, så må jo hele poenget med "Save April Ryan" at hun skal innse at hun faktisk har en plass i Stark.

    Veldig kult at dere tar med Blind Bob, han var en fantastisk karakter. Klacks er alltid gode nyheter også.

    Svar:

    Hei Lars!

    Vi har ingen kommentarer på dette. For øyeblikket.

    :-)

    Dette var mitt siste spørsmål (og svar) idag. Takk for alle de gode spørsmålene! Beklager at vi ikke fikk svart på alt, men kanskje neste gang? Og takk til Gamer.no for at dere arrangerte dette -- vi har hatt det kjempegøy!

    Ragnar

    Besvart: 13. feb. 2013 14:12
  89. Arcadia

    Spørsmål fra Yngvil:

    Hei hei! Har lest veldig mange intervju og QA's med dokke no, og det kan virke som at det blir mykje meir speletid i Arcadia i Chapters enn i TLJ og Dreamfall? Gler meg til å sjå kartet! :)

    Svar:

    Hei

    Det blir MIST like mye! :)

    Det var alt vi rakk for idag folkens. Nå må vi komme oss tilbake og faktisk lage dette spillet vi har snakket så mye om. Tusen takk for alle spørsmål, og takk til gamer.no som lot oss få ha denne kosestunden med dere. Superhyggelig å se at så mange av dere er like engasjerte som oss! :)

    Hilsen Martin

    Besvart: 13. feb. 2013 14:13

Kommentarer (11)

Forsiden akkurat nå

Til toppen