Anmeldelse

Neverwinter Nights

Neverwinter Nights sitt fokus på bygging og utvikling av moduler og materiale skapt av spillerne selv, gjør det til et sirkus. En lekeplass for hele verdens rollespill-entusiaster, hvor de kan la kreativiteten få absolutt fritt utløp. Etter fire lange år med hardt arbeid for utviklerne, samt hard venting for spillerne, har endelig vinternatten kommet for å bli.

Spillet alle har ventet på

Vi surfer på en rollespill-bølge. Først Morrowind, nå Neverwinter Nights. Det har vært knyttet store forventninger til Neverwinter Nights i lang tid nå. Hele fire år har gått siden Bioware Corp, de samme utviklerne bak den prisbelønnede Baldur's Gate-serien, kunngjorde begynnelsen på en reise som skulle få hele verdens håpefulle øyne til å rette seg mot dem. Neverwinter Nights er på ingen måte innovativt. Det er gjort før. Hundre ganger om ikke mer. Det som er så spesielt med Neverwinter Nights, er at hver eneste del av spillet er såpass stabilt, så elegant og så profesjonelt utført.

Etter min omtale av Morrowind her på Gamer.no, skulle det ganske mye til for å få meg imponert over et rollespill igjen, for ikke å snakke om spill generelt! Jeg hadde skyhøye forventninger til Neverwinter Nights, og jeg regelrett gledet meg til den dagen da jeg kunne begynne å teste det. Som den rollespill-fanatikeren jeg er, løp tennene mine i vann da jeg endelig stod der med esken i hånden. Jeg låste døra, dro ned persiennene, slo av mobiltelefonen, og gjorde meg klar for en ukes ultra-intens testing av det spillet som lovte å forandre rollespill-sjangeren for alltid. En uke etter er jeg her. Døra har jeg låst opp, rommet har igjen sett dagens lys, men mobiltelefonen er enda død. Hvor er nå den laderen? Uansett, jeg er her for å fortelle dere om Neverwinter Nights! Sitt ned, finn frem noen forfriskninger, og la meg berette!

Neverwinter Nights kom i en slik eske som jeg bare må like. Jeg direkte misliker DVD-covere, og jeg savner den tiden da du kunne sette spill-eskene inn i bokhylla. Neverwinter Nights kommer i en liten eske, en pen eske, en eske som skjuler en evig magi. Lokket føk opp, naturligvis med absolutt verdighet, og mine håpefulle fingre trengte inn og dro ut eskens innhold. Neverwinter Nights kommer på tre CD-er. Tre CD-er stappfull av gameplay og endeløse muligheter. I tillegg til dette følger det med en relativt tykk manual, og dens innhold bør være opplysende nok for de fleste. Det fulgte også med et pent kart (å, jeg elsker kart!) over spillområdet du kommer til å boltre deg på de neste 80+ timene. Installasjonen gikk raskt unna, takket være mye godt lesestoff som man kunne sette tennene i, og den tok rundt 2 GB diskplass. Til å være et spill på tre CD-er, gikk det greit an å leve med dette.

Et snodig konfigurasjons-program
En av de tingene jeg likte spesielt godt med Neverwinter Nights var presentasjonen. For de uinnvidde betyr dette at pakken, manualen og selve menyene var direkte utsøkte. Etter å ha installert herligheten, ble jeg møtt med den aller første menyen. Dette er en Windows-meny, og herfra har du mange valgmuligheter. Disse skal jeg skrive litt om, men først vil jeg nevne en litt snodig situasjon jeg plutselig befant meg i. Etter å ha valgt Configure-knappen gjorde jeg meg klar til å tilpasse spillet til min maskin. Ettersom jeg har en meget high-end søtsak, gjorde jeg egentlig dette bare for å håne programmet, samt for å gi meg selv en følelse av å være PC-verdenens konge. Programmet søkte som kjent gjennom maskinen min for å finne ut hvilke settings som passet best. Svaret jeg fikk var at prosessoren ikke møtte kravene til spillet, og at jeg ville få problemer med spillingen. Jeg sitter her på en P4 2.26GHz, og etter den informasjonen kan vi vel konstatere at programmet ganske enkelt tok feil. Etter nærmere undersøkelse fant jeg ut at spillet målte prosessoren som -2000MHz. Se der var feilen, ja. Likevel, dette var ganske enkelt en visnings-feil. Inne i selve spillet møtte jeg absolutt ingen problemer. La oss få oss et overblikk over Neverwinter Nights ved å se på valgene man har på den første menyen;

  • Play - Greier du å gjette det selv? Riktig, dette fører deg inn i spillet hvor du videre kan velge om du vil spille multiplayer, singleplayer eller laste inn en modul du selv, eller andre spillere har laget.
  • Toolset - Spillets store vinner. Aurora Neverwinter Nights Toolset gir deg muligheten til å skape hele moduler med områder, oppdrag, figurer osv.
  • DM Client - "Dungeon Master"-klienten gir deg muligheten til å kjøre ditt eget Internett/nettverk-spill hvor du selv kan være guden over alle guder, og styre alt som skjer under spillets gang. Dette fungerer på en måte som i kjent "pen & paper"-stil.
  • Readme - Bringer opp et særdeles flott tekst dokument, med flotte hvite og sorte farger. Opplysende er den også! Spesielt om natta i et mørkt rom, med bare PC-skjermen til å lyse opp. Eh.
  • Configure - Gir deg muligheten til å konfigurere settingsene ned til minste detalj. Her har du også muligheten til å la programmet velge de settingsene som passer best til maskinen din.
  • Update - Kobler seg automatisk opp til Biowares patch-server og oppdaterer spillet. Ganske nyttig egentlig, så slipper du alt det fikleriet med å laste ned og installere oppdateringer manuelt.
  • Exit - Et valg du sjeldent vil bruke.

Neverwinter Nights Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 28. juni 2002
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Atari
  • Utvikler: BioWare Corp.

Forsiden akkurat nå

Til toppen