Neverwinter Nights

Neverwinter Nights er et spill som fortjener en plass på øvre hylle. I en jungel av "ganske gode" og "veldig gode" rollespill, har Neverwinter Nights helt klart stått frem, ut av skyggene, som en juvel hvilket en ydmyk anmelder ganske enkelt må benevne som et "fantastisk" rollespill. Neverwinter Nights inkluderer utrolig mange av de elementene rollespill-entusiaster ønsker å se.

Side 4
Side 5

Aurora Neverwinter Nights Toolset
I spillets toolset, som bærer navnet Aurora, vil du finne krefter hinsides all menneskelig forståelse. Bare timer etter jeg hadde startet på selve singleplayer-kampanjen, fant jeg raskt ut at jeg ville prøve dette toolsetet som jeg hadde blitt forespeilet meg skulle være en ren teknologisk revolusjon. For meg var det absolutt en revolusjon. Flere andre spill opp gjennom tidene har blitt utgitt med et toolset, men jeg har faktisk aldri sett et som er så lett å lære, og så brukervennlig som Aurora. Aurora gir deg også all makt, på himmel og på jord, til å gjøre absolutt hva du vil. Hvis du kan tenke deg det, da er det absolutt mulig. Grensesnittet i Aurora er totalt "drag & drop", hvor du kan lete gjennom menyer, velge gjenstanden, og ganske enkelt dra den over i verdenen du bygger.

Bygninger, figurer, gjenstander, alt er mulig å sette ut slik som du vil. Ved å åpne egeneskapene til hver enkelt instans, kan du lett forandre alle statistikkene den måtte ha. Vil du at en dør skal snakke? Flott, det har du muligheten til. Vil du at et tre skal bevege seg bortover, og på samme tid rave om hvor kjedelig høsten er? Flott, det kan du også! Alt er mulig, og det er takket være noe som kalles NWScript. Du kan lage et skript til alt mulig i spillet; hvert enkelt objekt, hver enkel figur, for ikke å snakke om hver enkelt hendelse. Vil du at en spesiell figur skal løpe ut i frykt, rett inn i en leir av troll i det du snakker til den figuren, er det bare å skripte dette inn i figurens kunstige intelligens. I bakgrunnen til alt finnes et særegent script-språk. Kreftene i dette språket er endeløse, og du kan teoretisk sett få alt til å skje. Absolutt alt.

På Internett har det dannet seg et ganske omfattende samfunn basert på akkurat dette. Den offisielle Neverwinter Nights-hjemmesiden har for eksempel egne forumer dedikert til nettopp scriptere og byggere. Her kan du dele din viten, samt nyte godt av andres. Har du et problem? Da finner du nok trolig svaret der. Også privatpersoner har skapt sine egne samfunn i likhet til Biowares. Mange begynner å skape sine egne kampanje-moduler, altså episke eventyr som kan sammenlignes med lengden og kvaliteten til den offisielle singleplayer-kampanjen. Blant annet har en av våre medarbeidere her på Gamer.no, Bjørn T. Erlandsen, satt i gang et hjemmeside-prosjekt som han håper skal være en oase på det ville Internett for kvalitets moduler både han selv, samt andre mennesker har skapt.

Selv om prosjektet er i en tidlig fase, får vi håpe at dette kan bli et større samlested etter hvert. Dette at spillerne selv kan skape sine egne eventyr og dele dem fritt med andre mennesker, gjør Neverwinter Nights til et uendelig eventyr. Straks du har fullført den offisielle kampanjen, kan du finne nye kampanjer å spille gjennom. Føler du deg kreativ kan du like godt lage din egen! Dette gjør at spillet uten tvil vil leve videre i mange år fremover. Føler du deg litt lei av den offisielle kampanjen, kan du også fyre opp Aurora og se gjennom alle de forskjellige monsterene og figurene du vil komme til å møte senere i spillet. Da øker motivasjons-nivået betraktelig! Undertegnede har selv laget en modul, og til å være min første modul synes jeg den faktisk har en ganske god kvalitet. Modulen vil etter hvert være tilgjengelig på Erlandsens hjemmeside.<7p>

Multiplayer uten sidestykke
Multiplayer-mulighetene i Neverwinter Nights er enorme. På dette området har spillet et fantastisk potensiale. Har du noen gang spilt "pen & paper"-versjonen av Dungeons & Dragons vil du føle deg hjemme i Neverwinter Nights DM-klient (Dungeon Master) med en gang. Bioware har selv sagt at de har lagt ekstra stor vekt på denne delen av spillet, ganske enkelt fordi det er her spillet virkelig kan presses til grensene. Opp til 64-spillere kan ta del i en modul på en server. I tillegg kan servere kobles sammen, og spillerne kan gå gjennom portaler inne i selve spillverdenen, for så å komme ut i en annen verden på en helt annen server. Man kan f.eks. sette opp to servere, hvor hver server kjører en modul som passer til den andre serverens modul.

Da har man straks en kombinert server med støtte for opptil 128-spillere! Det er absolutt ingen grenser for hva man kan gjøre med dette, og Bioware har selv sagt at det er fullt mulig for spillerne å sette opp massive spill-verdener med støtte for så mange spillere de bare måtte ønske. Så snart en kreativ og ressurs-sterk person lager flere moduler, hvor kanskje hver modul representerer en øy i en større verden, og setter en server til å håndtere hver modul (altså øy), har vi straks èn eneste gigantisk online-verden. Når du lager moduler, har du full mulighet til å bestemme spille-regler slik som "player-killing", og derfor er Neverwinter Nights relativt vanntett for spillernes eventuelle utnyttelser og såkalt "grief-play".

Når sant skal sies er det likevel vanskelig å gjennomføre et større prosjekt, hvor flere servere er koblet sammen. En privatperson vil ha problemer med dette, ganske enkelt fordi å drive flere servere med en rask internett-tilgang krever penger. Og så lenge spillerne ikke kan ta penger for å drive Neverwinter Nights-servere, blir nok en gigantisk online-verden noe vi må fortsette å finne i spill slik som EverQuest og Ultima Online. Likevel, mulighetene er der og det er ofte alt vi trenger å vite. La oss heller rette fokus på selve multiplayer-spillingen. Du har muligheten til å spille både over LAN og Internett, og hvis du benytter deg av sistnevnte vil du få opp en liste over aktive servere inne i selve spill-menyene.

Du trenger med andre ord ikke å fikle med IP-adresser slik som man ofte må i andre spill. Når en spiller opptrer som vert på en server, har han tilgang til det vi kaller DM-klienten, altså Dungeon Master-klienten. Her kan spilleren enten bruke et kapittel (altså en modul) fra den offisielle kampanjen, eller en modul han selv eller andre har skapt. Man kan sette opp feller, figurer, såkalte "random encounters" og så videre. Når spillerne så begynner å renne inn på serveren kan DM-en opptre som en slags gud ved at han kan springe rundt i verdenen som en usynlig figur, og på løpende bånd få ting til å skje.

Dette fungerer stort sett akkurat som "pen & paper"-rollespill ved at DM-en bestemmer alt som skjer. DM-en kan også pause spillet, stille på en såkalt "difficulty-slider", og sette ut figurer og bygninger. Alt dette kan gjøres i real-time mens spillerne holder på å spille! Man kan også gjøre seg synlig, og ikke minst innta figurene i spillet som man selv vil. F.eks. kan du innta rollen som en drage midt under spillingen, for så å gå løs på spillerne eller ganske enkelt overraske dem ved å ønske dem velkommen til din ringe hule! Du trenger likevel ikke være til stede som DM under et multiplayer-spill.

Du kan like godt være med i moroa så lenge modulen er konstruert slik at den kan håndtere situasjoner på egenhånd. F.eks. kan du sette ut det vi kaller "random-encounters", og når spillerne går inn i et bestemt område vil horder av monstre, gjerne tilpasset spillernes erfaringsnivå, komme frem ut av skyggene for å gi dem et realt basketak. Du kan også delta i oppdrag som er vevet inn i modulen, og alle spillerne vil ha mulighet for å få journalene deres oppdatert ettersom situasjoner oppstår. Når alt kommer til alt er multiplayer-delen av Neverwinter Nights trolig det best gjennomførte elementet i hele spillet. Aldri før har et spill satt så mye fokus på multiplayer-funksjonaliteten, og dette skal Bioware roses kraftig for. Applaus!

Side 4
Side 5