Neverwinter Nights

Neverwinter Nights er et spill som fortjener en plass på øvre hylle. I en jungel av "ganske gode" og "veldig gode" rollespill, har Neverwinter Nights helt klart stått frem, ut av skyggene, som en juvel hvilket en ydmyk anmelder ganske enkelt må benevne som et "fantastisk" rollespill. Neverwinter Nights inkluderer utrolig mange av de elementene rollespill-entusiaster ønsker å se.

Side 4
Side 5

Mye ros, men lite ris?
Selv om ikke Neverwinter Nights er perfekt, kan det trolig betegnes som det nærmeste man kommer en rollespillers drøm. Mine opplevelser med Neverwinter Nights har vært interessante, morsomme, kreative og ikke minst spennende. Singleplayer-kampanjen har vist seg å være relativt lang og godt oppbygget, selv om det ikke er noe litterært mesterverk. Jeg føler kanskje nå, på slutten av omtalen, at jeg bør gi spillet litt ris. Det er tross alt visse elemementer som faller litt flatt ut og som kunne vært gjort annerledes. F.eks. er variasjonen mellom områder i Neverwinter Nights heller sparsommelig. Dette kommer naturligvis klarest frem i toolsetet hvor du selv skal bygge områder. Du kan velge mellom en håndfull temaer slik som by, interiør, dungeon, skog osv.

Problemet er bare at hvis du velger f.eks. skog, har du egentlig svært få muligheter til å få den skogen til å skille seg ut. Du kan naturligvis sette ut et enormt antall trær og andre gjenstander, men den vil alltid se relativt lik ut som alle andre skoger. Du har noen få ting du kan gjøre med terrenget, men disse er merkelig nok begrenset for hver område-type. F.eks. kan du ikke lage vann i skogen, kun bekker. Du kan heller ikke sette et byhus i skogen, og du kan heller ikke heve terrenget der. Velger du landsby-området (også kalt "rural"), har du likevel muligheten til å heve terrenget. Det er ting som dette som kan irritere litt, spesielt når fokuset i toolsetet og Neverwinter Nights generelt er variasjon og muligheter. Vi får håpe Bioware tar på seg utfordringen, og kommer ut med flere ekspansjoner for oss "byggere".

Toolsetet er begrenset også på andre måter. Du kan f.eks. ikke sette ned et hus i hvilken som helst vinkel du vil. Du må følge 4-retnings teknikken hele tiden. Områdene er delt opp i en såkalt grid, og disse grid-boksene er egentlig ganske store. Hvis jeg da sier en liten vei tar en hel grid-boks, er jo det ganske latterlig. Setter du f.eks. ut en bekk, vil du ha problemer med å legge veien tett inntil bekken. I byer der husene skal stå nært hverandre, vil det ikke være mulighet for vei i det hele tatt, bortsett fra steinbelagte gater i by-områdene. Jeg kan nok også dele ut litt ris når det gjelder multiplayer-delen. Selv om dette overhodet ikke er Bioware sin feil, er det likevel verdt å nevne. Å finne mennesker å spille med på nettet er mer eller mindre umulig.

Du må rett og slett velge en server og håpe på det beste. Som regel går ikke dette bra, for det skal noe til for å kunne rollespille skikkelig med ukjente mennesker. I stedet for er det nok best å bruke spillets multiplayer-del utelukkende sammen med venner over nettverk, da denne delen av spillet krever mye samarbeid og konsentrasjon. De fleste serverne som florerer på nettet i dag er nok for det meste helspikka action-servere som bryr seg døtt om rollespill-elementene i Neverwinter Nights. Dette er likevel ting som spillet ikke fortjener å ha på rullebladet. Dette er problemer mennesker generelt må slite med. Bioware har bygget scenen for oss. Nå det er opp til oss, skuespillerne, å sette i gang med samarbeidet.

Skremmende, eller hva? Hva skal man egentlig konkludere med i en omtale av et slikt spill? Neverwinter Nights får hjertet mitt til å dunke, nevene mine til å svette, og munnen min til å smile. Det får meg til å glede meg over at det enda finnes kvalitets-rollespill her i verden. Noen mener kanskje at jeg har vært litt raus med karakterene i det siste, spesielt med henhold til Morrowind, men dette er ganske enkelt fordi jeg har fått æren av å anmelde disse flotte spillene som er fullstendig stappet med underholdning og kvalitet. Neverwinter Nights lovte det skulle forandre rollespill-sjangeren. Det har den absolutt ikke gjort. Hvorfor forandre noe slikt?

Nei, Neverwinter Nights har revolusjonert rollespill-sjangeren. I en sjanger som inneholder så mange spill av såpass variert kvalitet, har Neverwinter Nights marsjert inn og plassert seiers-flagget midt mellom panna til spill slik som Dungeon Siege og Diablo. Selv om ikke grafikken kan måle seg med spill slik som Unreal 2, eller for den saks skyld Morrowind, har likevel Neverwinter Nights blitt en milepæl innen spill basert på isometriske-synsvinkler. Grafikk-motoren er bunnsolid, og det samme er spillet generelt. Jeg har hørt mange klager om problemer, men siden jeg ikke har opplevd dette selv, kan jeg "dessverre" ikke ta stilling til det. Lyden og musikken i Neverwinter Nights får deg til å drømme deg vekk, og skaper en solid støttestein i den atmosfæriske opplevelsen som er Neverwinter Nights. Kombiner disse audiovisuelle søtsakene med det faktum at spillet er fantastisk underholdende, har enorme muligheter for utbygging, samt en fantastisk multiplayer-funksjonalitet, og du har ganske enkelt et av tidenes beste rollespill!

Side 4
Side 5