NHL 2003

Slip skøytene, finn fram tjæreteipen, dra på hanskene og hiv deg ut på isen. Atter en gang er det tid for EA Sports NHL, og denne gangen har vi kommet til 2003 versjonen. NHL-serien fra EA blir regnet blant de aller beste hockeyspillene, og har kommet ut jevnt og trutt i mange år nå. 2002 er så klart intet unntak, og for ikke lang tid siden dumpet NHL 2003 ned i postkassen min. Så langt har 2002-versjonen vært høydepunktet i serien.

Electronic Arts har på mange måter satt standarden for sportsspill de siste 7-8 åra, med sine utgivelser av alt fra fotball og ishockey, til baseball og golf. En av de mest populære seriene med spill er NHL-serien. Her får du som spiller styre lag fra "National Hockey League" (NHL) gjennom enkle kamper eller hele serier. Spillet kommer ut i ny versjon hvert år, som oftest med noe oppdatert grafikk og lyd. Den viktigste oppdateringen er dog statistikker og spillerlister fra NHL-ligaen. Noe av grunnen til at NHL-spillene har slått så godt an er nemlig fordi EA er veldig flinke til å holde spillene oppdatert mot den virkelige NHL-ligaen. Dermed kan folk få spille med sitt favoritt lag og sine favoritt spillere. Viktig har det også vært at EA har funnet en god kombinasjon mellom realisme og arkadestil i spillene sine. Som spiller kan du velge om du vil spille spillet nærmest som en simulasjon, med strenge regler fra virkelighetens hockey, eller du kan spille kamper med litt løsere snipp, og mye mer action og moro.

Mer av det samme
Det blir alltid gjort en del oppgraderinger og forbedringer når det lages en ny versjon, og slik er det også denne gangen. Grafikken har blitt pusset opp, det har blitt lagt til en del nye animasjoner og lyden har blitt forbedret. Men de største forbedringene er nok at det har blitt lagt til noe som kalles "breakaway" og "game breaker". Breakaway er når du kommer alene mot motstandernes keeper med pucken, ting går i sakte film og du har bedre tid til å sikte og skyte mot mål. I motsetning til breakaway, som kun kommer når du er alene med keeper, er "game breaker" noe du selv styrer. Ved å "deke" (finte) med pucken i det du er i et angrep fyller du sakte, men sikkert opp en måler nederst i venstre hjørne på skjermen. Når du har fylt opp denne måleren kan du trykke på den svarte knappen på Xbox-kontrolleren for å få alt til å gå i sakte film.

Det minner mye om "breakaway" bortsett fra at du ser ting gjennom en annen kameravinkel, og at du kan velge selv når du vil bruke den. Med denne versjonen av spillet kan det virke som om gameplayet har blitt saktet noe ned, og ting glir ikke så kjapt og lett som det gjorde tidligere. Jeg kan ikke helt sette fingeren på det, men det er noe som ikke stemmer når man går i angrep, da ting virker tunge og litt trege. En måte å ordne opp i dette på er å sette opp farten på begge lagene noen prosenter. Da blir spillet plutselig mye mer spennende, og ikke på langt nær så tungt. Ellers så er spillet mer eller mindre det samme det har vært de siste årene. Det er ikke så veldig mye nytt som kan komme til egentlig, det er jo fortsatt bare hockey det går i. Derfor blir det som oftest bare små forandringer i selve gameplayet fra år til år, slik det også er denne gangen.

Når du starter spillet blir du møtt av et menysystem som er veldig likt det EA bruker i de andre sportsspillene sine, og du har valget mellom å starte en kamp der og da, raskt og enkelt. Du velger lag og er i gang med spillet mer eller mindre med en gang, eller du kan velge å starte en sesong, et sluttspill eller kanskje internasjonale kamper. Du kan i sesong-modus velge om du vil spille kampene eller om du vil simulere dem. Du kan også benytte deg av en ganske omfattende managerfunksjon, hvis du interesserer deg for det. Videre har EA også i dette spillet valgt å legge inn en samlekort-funksjon. I det du vinner kamper, klarer spesifikke mål eller vinner hele serier, får du tilgang på såkalte "NHL Cards". Disse kortene er i bunn og grunn samlekort omtrent av den typen du kan få kjøpt pakkevis i butikken, eller på kiosken. Her har de likevel flere funksjoner enn bare å bli samlet på, de gir nemlig visse fordeler i sesong-modus. Noen kort kan gjøre en spiller raskere eller mer treffsikker når han skyter, andre kort kan øke ferdighetene til et helt lag, mens andre kan påvirke motstanderlaget i negativ retning. I det hele tatt gir disse kortene noe mer dybde i spillet, og det er vel kanskje derfor EA velger å bruke dem i flere og flere av spillene sine.