Nintendo krever reklameinntekter fra «let's play»-filmer

Har registrert seg som YouTube-partner.

I de senere årene har det blitt svært populært å legge ut opptak av spill på nettsteder som YouTube. Slike «let's play»-videoer kommer gjerne i flere deler, og viser ofte hele spill, fra start til mål. Selv om man dermed distribuerer innhold som eies av spillutgiverne, virker det som de fleste rettighetsinnehaverne regner slike videoer som gratisreklame laget av brukerne. Derfor er det svært sjeldent spillutgivere blander seg inn i videoene som lastes opp på nettet.

Nintendo vil ha kontroll

Nintendo har imidlertid bestemt seg for en annen politikk. De har begynt å bruke noe som kalles «content ID match» på videoer med innhold de mener de har rettighetene til. Det betyr ikke at de krever dem fjernet, men at de får rett til reklameinntekter fra disse videoene – uten at de behøver å dele disse inntektene med skaperne av videoene. I tillegg kan de blokkere dem i enkelte land, eller til og med hele verden. Om de velger å gjøre det siste, kan det få alvorlige konsekvenser for videoskaperne.

– Som et ledd i vår innsats for å sikre at Nintendo-innhold deles via sosiale medier på en riktig og sikker måte, har vi blitt en YouTube-partner. I februar 2013 registrerte vi våre opphavsrettigheter i YouTube-databasen. Dette vil ikke bety noe for flesteparten av de tilhengerskapte videoene, men de som viser Nintendo-eid innhold, som bilder eller lyd av en viss lengde, vil det nå bli lagt inn reklamer i starten, ved siden av eller på slutten av videoene, sier Nintendo i en offisiell uttalelse til nettstedet GameFront.

Luigi's Mansion 2.

De fortsetter med å understreke at de ikke har planer om å blokkere slike videoer:

– Vi vil alltid at våre tilhengere skal ha det moro med å dele Nintendo-innhold på YouTube, og derfor har vi, i motsetning til andre underholdningsselskaper, valgt å ikke hindre folk i å bruke våre intellektuelle eiendommer.

Mange reaksjoner

Reaksjonene har likevel ikke latt vente på seg, og GameFront har samlet en rekke Twitter-meldinger fra både spillskapere og videoskapere som synes den japanske spillgiganten gjør dumt i å stille slike krav. Mike Bithell, som er skaperen av det herlige indie-spillet Thomas Was Alone, påpeker hvor verdifulle YouTube-videoer er som markedsføring for spill på denne måten:

– Thomas - Youtube = flopp.

En av dem Nintendo har tatt kontakt med er Zack Scott, som i tillegg til flere populære filmsnutter av katter og store edderkopper, jobbet med en «let's play»-film fra Luigi's Mansion. Det vil han nå slutte med:

– Siden jeg startet spillkanalen min har jeg spilt mange spill. Jeg elsker Nintendo, så jeg har inkludert deres spill i samlingen min. Men frem til kravene deres endres, vil jeg ikke lenger spille deres spill. Grunnen er at det setter min kanals opphavsrett-status i fare, i tillegg til inntektene til alle «let's play»-skaperne, sier han til GameFront.

Selv om Nintendos nye politikk er uvanlig, er ikke dette første gangen et spillselskap har kommet i klammeri med YouTube-brukere. I november begynte Sega plutselig å kreve at alle videoer som inneholdt stoff fra rollespillet Shining Force III måtte fjernes. Senere ombestemte de seg, og ba tilhengerne om unnskyldning.

Les også: Nintendo dømt i 3D-rettsak
Les også: Wii Mini til Norge

Les også
Anmeldelse:

Siste fra forsiden