Nintendo lar «let’s play»-skapere få reklameinntekter igjen

Alt tyder på at selskapet har endret kravene om å selv få inntektene.

For en måneds tid siden skrev vi om Nintendos beslutning om å kreve reklameinntekter på brukerskapte videoer på YouTube.

Ifølge Kotaku virker det som om Nintendo har firt på kravene om å selv få reklameinntekter på disse såkalte «let’s play»-videoene. I hvert fall lar de nå Zack Scott – som først meldte fra om den opprinnelige endringen i mai – uhindret motta egne reklameinntekter på sine videoer av Animal Crossing: New Leaf og New Super Luigi U.

– Forstår problemet

Scott forteller at han nå har begynt å lage «let’s play»-videoer med Nintendo-innhold igjen, etter at han oppdaget at Nintendo hadde endret på et av rettighetsbrevene de hadde sendt til ham i mai for å ta opp video fra Super Mario 3D Land. Nå kan han tjene en liten slant på reklameinntekter igjen.

Zack Scotts første episode av Animal Crtossing: New Leaf. Utvid

– 14. mai stoppet de inntektene, men 23. mai begynte de å komme inn igjen, forteller Scott til Kotaku.

Nintendo har enda ikke uttalt seg om saken etter denne endringen, men under årets E3-messe konfronterte Kotaku toppsjef Reggie Fils-Aime med de noe merkelige kravene.

– Fansen må forstå at vi skjønner at dette er et problem, men, akkurat nå, prøver vi bare å beskytte våre merkevarer, fortalte Nintendo-sjefen den gang.

Et fenomen

«Let’s play»-videoer har blitt en populær kilde til underholdning og spillkultur på nett. YouTube og livetjenesten Twitch-tv er bare noen av arenaene der det flommer over av spillere som filmer sine egne eventyr i de interaktive verdenene, gjerne med et humorspekket eller engasjerende kommentatorspor.

Dean «Rocket Hall under Gamescom 2012 (Foto: Audun Rodem, Gamer.no).
Dean «Rocket Hall under Gamescom 2012 (Foto: Audun Rodem, Gamer.no).

Flere spillskapere ser på «let's play»-videoer som noe som styrker spillets omdømme. Særlig gjelder dette mindre og mer dynamiske spill der hver spillsesjon oppleves helt annerledes fra den forrige, slik som Minecraft og DayZ.

Da Gamer.no slo av en prat med DayZ-skaper Dean «Rocket» Hall i fjor, kunne han fortelle at de setter svært stor pris på «let's play»-skaperne, og hvorfor han tror DayZ egner seg som et spill for «let's play»-videoer.

– Jeg tror også at folk rett og slett alltid har vært fødte historiefortellere, og at de ønsker å fortelle sine egne historier. Med DayZ kan man fortelle egne historier. Du kan ha alle disse helsprøe interaksjonene med andre spillere, virkelig intense og emosjonelle situasjoner. Folk liker å fortelle om det som skjer med dem i spillet. – Sosiale medier har også hatt mye å si. Jeg tror YouTube-brukeren CHKilroy var en av de første som begynte å produsere populære videoer. Derifra plukket nettforumet 4chan opp spillet, og folk begynte å fortelle sine egne historier der, fortalte Hall til Gamer.no.

Les også: Nintendo krever reklameinntekter fra «let's play»-filmer
Les også: Nintendo dømt i 3D-rettsak

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen