Sniktitt

Nintendo 3DS

3D for alle penga

Nintendo lover oss en ny dimensjon, men lar vi oss friste?

(Los Angeles, Spillverket.no): Vi har ventet spent på dette. Ny, kraftigere DS, attpåtil med en 3D-skjerm og det helt uten noen form for plagsomme briller. På messegulvet fikk vi en liten kosestund sammen med det nye vidunderet.

En ny dimensjon

La oss hoppe rett til det som er hovedattraksjonen til 3DS, årsaken til tretallet i navnet, nemlig 3D-skjermen. Det er jo nesten for godt til å være sant, faktisk 3D-visning på en håndholdt konsoll?

Det kan sies med en gang – det er ikke tvil om at 3DS byr på økt dybdefølelse. Funksjonen kan dimmes opp og ned med en skyvebryter på siden av skjermen, og det er merkbar forskjell på de to ytterpunktene.

Fullt så effektivt var det derimot ikke når det kom til gjenstander som skulle stikke ut av skjermen, men her er jeg dessverre ikke i stand til å avgjøre om det er maskinen eller øynene mine sin feil. Jeg er nemlig et av disse menneskene hvis samsyn kunne tatt seg et sommerkurs eller to. Jeg har riktignok noe samsyn, nok til at jeg får et og annet ut av en 3D-film på kino, men om jeg får like mye ut av det som en person med fullt samsyn, vet jeg naturligvis ingenting om.

Det til tross, det virket som om det var størrelsen på skjermen og ikke selve funksjonen som krøllet det til for 3D-følelsen. Fordi skjermen dekker så lite av synsfeltet, i motsetning til når du sitter i kinosalen, var det nesten en smule påtrengende med de utovergående 3D-effektene. Kanskje det blir et spark bak til produsenter som vilt og hemningsløst slenger ting ut av skjermen bare fordi de kan det, sånn at de heller fokuserer på å bruke 3D-effekten til sin fordel, fremfor distraksjon. Man kan jo håpe.

Teknisk

Den øverste skjermen på 3DS er en stereoskopisk skjerm. Enkelt forklart har skjermen et lag foran den vanlige LCD-skjermen som slipper gjennom to ulike sett piksler, ett til hvert øye. Teknologien krever ingen briller, men fordrer dessverre at man må befinne seg på et spesifikt punkt foran skjermen.

Dette problemet var veldig tydelig med 3DS. Med en gang man tiltet en smule på konsollen, ble det dobbeltsyn for alle pengene. Synd, med tanke på at 3DS også er utstyrt med både akselerometer og gyroskop, og formelig trygler om å veives med. Da er det ikke så dumt at 3D-funksjonen kan dimmes ned.

Nintendo har også økt oppløsningen på skjermen, med 400x240 piksler (i teorien ganger to, fordi skjermen sender to sett bilder) mot DS’ 256x192 piksler. Resultatet er en svært så skarp skjerm, med grafikk som minst matcher PSP sin. Blant annet fikk vi se en 3D-video for den kommende Metal Gear Solid-tittelen til 3DS som imponerte med detaljert tekstur. For de spesielt interesserte, kan det også noteres at Nintendogs nå faktisk ser ut som de har skikkelig pels.

Nytt for 3DS er også det Nintendo kaller for ”slide”-knappen. En konkav, rund knapp som kan sklis i alle retninger har tatt plassen som D-paden tidligere okkuperte. Denne viste seg kjapt å være svært så behagelig å bruke. Tommelen passer perfekt nedi og bevegelsesmønsteret blir mer naturlig, så dette ser jeg absolutt som en forbedring.

Dessverre var det lite direkte spilling som var mulig under messa, så hvordan prosessoren og grafikkmotoren drar spillene, gjenstår å se når 3DS slippes.

Oppsummering

Les også
Gears of War 3 offisielt avduket

Det er riktignok en stund til den lander i butikkhyllene, men 3DS er vel verdt å vente på. Dybdefølelsen 3D-effekten gir bidrar bokstavelig talt med en ny dimensjon til spillingen, og det ser ut til at 3DS også gir Nintendos lille håndholdte litt av et grafikkløft.

Kort sagt ser det ut til at 3DS ikke bare vil kunne utvide Nintendos håndholdte spillbibliotek, men også kunne ta opp konkurransen med Sonys PSP for alvor. Gled deg!

Les også: Når kan vi kjøpe 3DS?
Les også: 3DS blir seriøs
Les også: Nintendo smeller til med 3DS

Siste fra forsiden