Nintendos revolusjon er avslørt

I tiden etter at Nintendo begynte å snakke om den revolusjonerende kontrolleren til Nintendo Revolution har nettet vært fullt av rykter og teorier om hvordan denne kom til å være. Nå har Nintendo endelig fortalt nøyaktig hva slags kontroller det er vi har i vente, og vi kan trygt si at få av teoriene har vært i nærheten av virkeligheten.

Selve håndkontrolleren ser, utseendemessig, mest ut som en fjernkontroll for en TV. Denne fungerer sammen med bevegelsessensorer som plasseres på hver side av TV-apparatet ditt. Når du så holder kontrolleren foran TV-apparatet, registreres bevegelsene dine, hvilken vinkel du holder kontrolleren i og hvor langt den holdes fra skjermen.

Dermed kan du for eksempel kontrollere et førstepersons skytespill ved å peke direkte på det du vil skyte, eller du kan svinge kølla i et baseballspill ved å svinge selve kontrolleren. Kontrolleren kommer med to store knapper (en på oversiden og en på undersiden), en D-pad, "start" og "select"-knapper og to mindre knapper.

Dessuten kan kontrolleren ekspanderes ved at du kobler til ekstrautstyr som kan holdes i den andre hånden. Nintendo demonstrerte dette ved å koble til en analogstikke, som spilleren for eksempel bruke til å kontrollere bevegelsene i et førstepersons skytespill (mens han eller hun siktet med selve kontrolleren). Kontrolleren er trådløs, og kommer med innebygd "rumble"-funksjon.

Avdukingen av kontrolleren fant sted på Tokyo Game Show, og naturligvis var det den karismatiske Nintendo-sjefen Satoru Iwata som stod for presentasjonen (se video av avdukningen). Han fortalte at et viktig mål med denne kontrolleren var å bryte ned grensene mellom gamere og "vanlige" mennesker, og lage et kontrollsystem som virker like logisk og forståelig for en person som aldri har tatt i en vanlig spillkontroller som det gjør for en hardbarket gamer.

Ved å forme kontrolleren som en typisk fjernkontroll håper Nintendo å gjøre den til noe hele familien kan føle seg komfortabel med. I tillegg håper Nintendo også at kontrolleren vil føre til mer nyskapning blant spillutviklere, da de mener det er en feil å tro at spillindustrien vil ha fortsatt vekst selv om den fortsetter å lage de samme tingene om og om igjen. Folk vil ha nye opplevelser, og det håper Nintendo at kontrolleren deres vil kunne gi dem.

Kommentarer (113)

Forsiden akkurat nå

Til toppen