Nokia går sterkt ut mot Nintendo

Den skilter med større kraft enn Game Boy Advance-konsollet, og en mer "trendy"-look skal vi tro Nokia rett. I følge nettstedet gamesindustry.biz, skal telefonselskapets tone mot den japanske spillprodusenten nå ha forandret seg betraktelig, samtidig som de lar teppet falle for noen av forretningsmodellene de bruker for N-Gage.

- Game Boy Advance er for 10-åringer, sier Nokias sjef for underholdning og media, Ilkka Raiskinen. Hvis du er 20 eller 25 år gammel, er det antakeligvis ikke en god idé å dra frem en Game Boy på en fredagskveld i et offentlig område.

Raiskinens offansiv mot Game Boy Advance-en, er tydeligvis en måte for Nokia å poengtere hvor røff og tøff N-Gage formodentligvis blir. Og selv om Nintendos målgruppe absolutt er yngre enn det Nokia sikter til, er det ingen tvil om at den nye Game Boy Advance SP har åpnet opp for et eldre marked for selskapet. Raiskinens utsagn står i sterk kontrast til hva Nokia tideligere kommenterte om forholdet mellom N-Gage og Game Boy Advance. Da het det nemlig slik at Nokias håndkonsoll eksisterte i et helt annet marked, og at de ikke så på Nintendo som en direkte konkurrent. Nintendo har igjen svart at de ikke føler seg truet av Nokias inntog på markedet.

I artikkelen gamesindustry.biz refererer fra, som er tatt fra dagens Dow Jones, går Nokia også ut med vesentlige detaljer rundt forretingsmodellen til N-Gage. Noen spillutviklere blir betalt en bestemt sum for å utvikle spill til håndkonsollet, mens andre får såkalte "royalty fees" helt opp til 70 prosent. Å utvikle et spill til N-Gage koster vanligvis mellom syv hundre tusen og tre millioner norske kroner i følge Raiskinen, noe som er betraktelig dyrere enn å utvikle en Game Boy Advance-tittel.

Forsiden akkurat nå

Til toppen