Norge elsker PlayStation 3

Den svake trenden fra 2009 har snudd, nå kjøper vi spill som aldri før.

Etter et slags hvileår i 2009, fortsatte spillsalget veksten i 2010. Det bekrefter rykende ferske tall fra Norsk Spill- og Multimedia leverandørforening (NSM). Omsetningen inn til butikk har nemlig hatt en oppgang på 13,2 prosent fra 2009 til 2010, mot en nedgang på 19,2 prosent i forfjor.

I kroner ble totalomsetningen i fjor på 611 millioner kroner, mot 539 millioner året før.

Gran Turismo 5 kom i 2010.

PlayStation 3 har befestet sin posisjon som markedsledende, og hadde en andel av spillsalget på 37,2 prosent i fjor. Det er opp hele ti prosent fra året før. Xbox 360 har en andel på 21,4 prosent, opp bare 1,5 prosent.

Nintendo Wii går ned rundt tre prosent, til 11,1 i 2010. PlayStation 2 kan regnes som utfaset når det gjelder salg av nye spill, og hadde usle 0,3 prosent av spillsalget i fjor.

Nintendo DS hadde et kurant år, med en markedsandel på 13,3 prosent. Det er også tydelig at Sonys håndholdte satsning har godt av en ny start her til lands. Andelen for PSP var bare på 0,4 prosent i 2010.

Hva med PC-spill? Vel, det formatet ligger ganske stabilt. Andelen i 2010 ble 16,3 prosent, mot 16,9 prosent i 2009.

Nå er det viktig å understreke at disse tallene baserer seg på salg inn til butikk i Norge, og har blant annet ikke med digitale kanaler for salg av spill.

Fremgangen totalt er uansett gledelig.

Call of Duty: Black Ops var for øvrig det spillet som solgte mest i fjor, basert på samme tall som er grunnlag for VGs spilliste. FIFA 11 ble nummer to, med Battlefield: Bad Company 2 på tredjeplass.

PS. Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!

Siste fra forsiden