Norge elsker DS-spill

Vi har kjøpt flere PlayStation Portable enn Nintendo DS her til lands, men når det gjelder spillsalg vinner Mario & co.

Ifølge tall fra Norsk Spill- og Multimedialeverandørforening (NSM), står spillsalget på PSP for tre prosent av totalen som ble solgt over disk i Norge de siste ukene. Nintendo DS-titler har hatt en markedsandel på hele 16 prosent i samme periode. Dermed har det blitt solgt fem DS-spill for hvert PSP-spill her til lands de siste to ukene. Dette til tross for at det ved nyttår var registrert 71 000 solgte PSP-maskiner i Norge, mot 57 000 DS-maskiner.

Mario og Luigi i aksjon på Nintendo DS.

– Nintendo har sterke titler som passer til det håndholdte formatet, og lang erfaring med å lage spill for slike maskiner, forteller Kirsti Danielsen, markedssjef i Bergsala (den norske Nintendo-importøren) til Faro Journalen.

Danielsen tror også DS-spillene har en bredere appell enn PSP-titlene.

– Nintendo er veldig schizofrene når det gjelder målgruppen for Nintendo DS, for den appellerer både til barn og voksne, med spill som for eksempel Nintendogs og Brain Training. I tillegg har vi jo populære spillserier som Mario og Pokémon som er spill som aldri går ut på dato eller mister sin popularitet, sier Danielsen.

– Håper på mer

Bergsalas representant håper markedsandelen kan øke ytterligere utover sommeren:

– Vi kommer med enda flere sterke titler i tiden fremover, blant annet nye spill i Brain Training-serien, nye Pokémon-eventyr og et nytt Zelda-spill i år. I sommer vil vi også satse stort på Nintendogs. Nintendo DS er nemlig en ypperlig maskin å ha med på reise.

PlayStation-importør Nordisk Film har ikke latt DS-suksessen gå seg hus forbi.

– Vi har som regel høye salgstall på nye titler i utgivelsesperioden. Vi tror nok det er noe piratkopiering ute og går på PSP, men ikke noe som er så veldig utbredt. Vi ser at Nintendo er flinke med barnespill, noe det ikke har vært så veldig mye av på PSP, forteller Morten Christoffersen, markedssjef i Nordisk Film, til Faro Journalen.

Salget av billigversjoner av gamle titler teller ikke på NSMs statistikk. Christoffersen utelukker ikke at nettopp det kan gi et litt feil bilde av markedsfordelingen:

– Platinumserien ble innført på PSP i fjor høst, og spill i denne prisklassen blir ikke registrert av NSM når de samler inn salgsstatistikk.

Siste fra forsiden