Norsk skrekkspill er i mål på Kickstarter

Through the Woods kom i havn etter at utviklerne ble kastet ut av Reddit.

For en drøy måned siden dukket det norske skrekkspillet Through the Woods opp på Kickstarter. Spillet utvikles av Oslo-baserte Antagonist, som ba om rundt 300 000 kroner fra internetts befolkning. I natt bikket de målet.

– Dette er helt storveis, sier produsent, designer og grunnlegger av Antagonist, Anders Hillestad til Gamer.no.

Over 1000 mennesker har nå støttet prosjektet, og det er fremdeles litt tid igjen til å få inn noen ekstra kroner. 

Anders Hillestad i Antagonist.
Anders Hillestad i Antagonist. Bilde: Audun Rodem, Gamer.no

– Vi sitter med litt forskjellige følelser. Det er helt klart noe spesielt når man bikker målet man har satt seg.

Kastet ut av Reddit

Det er ikke mange dagene siden det så mildt sagt usikkert ut for kampanjen. Inspirert av den danske utvikleren Betadwarf, opprettet Antagonist en tråd på Reddit hvor de forklarte sin situasjon og formidle behovet for hjelp med å ro i land Kickstarter-kampanjen.

– Det er vanskelig å få pressen til å skrive om kampanjer som kanskje ikke kommer i mål, og som ikke har veletablerte utviklere bak seg. Vi bestemte oss for å heller prøve å nå ut til grasrota, forteller Hillestad.

Tråder som har som hensikt å reklamere og minne folk på å støtte kampanjer er forbudt i henhold til Reddits reglement, men tråden til Antagonist var avklart med moderatorene til sub-forumet /r/Gaming.

Likevel endte utviklerne opp med å bli stengt ute fra å svare på spørsmålene som kom inn i tråden. Til og med Antagonist-ansatte som ikke hadde kommentert i tråden ble utestengt.

Through The Woods kan fort bli ganske så guffent.
Through The Woods kan fort bli ganske så guffent.

– Jeg tror nok ikke de hadde sett for seg at tråden skulle bli så populær. Det var nok noen over dem som godkjente tråden som fikk oss utestengt. Det førte til at vi ikke kunne svare på flere spørsmål. Vi er redd for å bli oppfattet som folk som ikke svarer på kritiske spørsmål, sier den skjeggete utvikleren.

Se også: De første spillscenene fra Through the Woods

Sikter på utgivelse i februar

En del av pengene som kommer inn fra kampanjen skal gå til å oppgradere studioets maskinvare.

– Det å nå målet betyr veldig mye for den videre utviklingen. Vi var avhengig av å få inn midler for å få kjøpt ny maskinvare. Vi sitter på ganske gamle og slitne maskiner akkurat nå, forteller Hillestad.

Nå sikter studioet på å ha Through the Woods klart til februar neste år.

– Vi har en god base med tilbakemeldinger fra folk som har spilt demoen vår. Nå krysser vi fingrene for at vi får inn noen ekstra kroner så vi kan legge til mer innhold før lansering, sier Anders Hillestad.

Through the Woods handler om en mor som leter etter sønnen sin. Handlingen fortelles gjennom opptak fra et avhør som utfyller det moren ser og opplever på sin ferd gjennom skogen. Spillet er sterkt inspirert av norrøn mytologi og norske eventyr blandet med kunstneren Theodor Kittelsen tegninger og malerier.

Vi fikk prøve Through the Woods og snakke med utviklerne da vi besøkte Antagonist i februar

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen