Fra SpillExpo i 2013. (Bilde: Sunniva Tønsberg Gaski)

Norsk spillmesse sikter mot nye rekorder

SpillExpo lokker publikum med nye spill, spennende teknologi og e-sport.

For tredje året på rad blir SpillExpo arrangert på Norges Varemesse i Lillestrøm. Med nesten 15 000 besøkende i fjor har dette raskt blitt Norges største spillmesse, og i år ligger forventningene enda høyere. Gulvflaten er økt med over 40 prosent og antall utstillere går fra 40 til 50-60.

Det var rikelig med mulighet til å prøve Battlefield 4 i fjor.
Gode muligheter til å prøve Battlefield 4 i fjor. (Bilde: Sunniva Tønsberg Gaski)

– Vi har allerede solgt nærmere dobbelt så mange billetter som på samme tidspunkt som i fjor. Vi regner derfor med å gjeste nærmere 20 000 besøkende i år, forteller messesjef Erling Løken Andersen i en pressemelding.

Nye spill og trender

Fra 7. til 9. november kan man blant prøve nye kommende storspill, teste ny teknologi, bli kjent med det norske indiemiljøet og lytte til spennende foredrag og paneldebatter om spill og spillutvikling. Det vil også være en cosplaykonkurranse denne helgen.

Fokuset på e-sport er økt fra i fjor, med større scene og mer profesjonell gjennomføring. På en dedikert e-sportscene kan man følge finalene i de tre Gamer.no-ligaene i League of Legends, StarCraft og Counter-Strike: Global Offensive fra fredag til søndag.

Knapper, spaker og brytere.
Knapper, spaker og brytere. (Bilde: Sunniva Tønsberg Gaski)

I tillegg til å prøve nye spill fra Microsoft, Xbox, Electronic Arts vil det også være mulig å teste utstyr fra Razer og MadCatz og leke seg med nye trender og spennende teknologi hele helgen.

Det er premier å vinne dersom du liker å kle deg opp i kostymer.
Det er premier å vinne dersom du liker å kle deg opp i kostymer. (Bilde: Sunniva Tønsberg Gaski)

– Flere av utstillerne vil stille ut HD-versjoner Oculus Rift, som gir en drastisk mye bedre VR-opplevelse. Selskapet TurboDevs kommer for å stille ut en hjernebølgeskanner, og man vil kunne spille Pong kun ved hjelp av hjernen. I tillegg kommer Cafio Media, som vil 3D-scanne og deretter lage små actionfigurer av de besøkende på Spillexpo, forteller Løken Andersen til Gamer.no. 

Årets messe er den tredje i rekken og Løken Andersen er fornøyd med hvor langt de har kommet:

– Da vi startet SpillExpo hadde vi en ambisjon om å lage en samlende arena for spillbransjen i Norge. Det har vi nå klart. Internasjonale giganter som Sony og Microsoft stiller ut i samme hall som norske indieutviklere som Ravn Studios, Dirtybit og Red Thread Games – det syntes vi er veldig kult.

Gamer.no er mediepartner til SpillExpo 2014.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen