Intervju

Norsk utvikler bak Sony-satsing

Sony satser stort på sitt voksende PlayStation Network (PSN). I fremtiden skal stadig flere eksklusive titler bli utviklet for og distribuert via PSN. Snakeball er en av Sonys yndlinger, og det er nordmenn som står bak tittelen.

Gamoolas Duncan McIntosh (t.v.) sammen med Ravns Tinka Town. Foto: Gamer.no.
Gamoolas Duncan McIntosh (t.v.) sammen med Ravns Tinka Town. Foto: Gamer.no.

Ravn Studio ble startet i 2002 av Stine Wærn og Tinka Town. Vi holder til i Drammen, og har åtte faste ansatte og fire-fem på deltid. Vi lager altså spill, med spesielt fokus på barn og ungdom, sier Tinka Town til Gamer.no.

Flere prosjekter

I tillegg til Snakeball jobber Ravn med barne- og undomsspill som Englekræsj og Xobia: Magisk Arv. Utviklerne har også produsert en barne-tv-serie for NRK ved navn Naturbarna. Det siste halvåret er det imidlertid Snakeball som har vært i fokus.

– Vi satte Englekræsj på pause for å lage Snakeball, og vi har jobbet med tittelen siden desember. Det er veldig spennende for oss å jobbe med Sony, så får vi se om fremtiden bringer ytterligere samarbeid oss i mellom, sier Town.

Selv om det ser ut til å gå godt for Ravn nå, har det ikke alltid vært like lett å være en liten utvikler i Norge.

– Nei, det har vært en kamp å jobbe med spill i Norge, og vi har ventet på at det skulle komme faste støtteordninger på plass. Spill begynner å bli veldig "hot" i Norge nå, og alle vil ha en del av bransjen. I fjor ble det laget fire spill her til lands, mens i år er det hele elleve konsepter på gang, sier Town.

Ravn fikk for øvrig 1 million kroner i støtte av filmfondet til utviklingen av Englekræsj. Spillet skal etter planen slippes til julen.

Det glinsende discogulvet er svært forlokkende.
Det glinsende discogulvet er svært forlokkende.

Samarbeid

Ravn Studio har jobbet tett sammen med engelske Gamoola Soft på SnakeBall. Spillet kan best beskrives som en blanding av klassiske snake og radiobilkjøring lik den vi finner på tivoli. Du styrer en farkost rundt på et discogulv, og målet er å samle så mange baller som mulig – på den måten får du en lang "ballslange". Disse ballene skal leveres i et målområde, og først da får du poeng for innsatsen.

– Det er et nettbasert sportsarkadespill, et intuitivt spill som du ikke trenger å være noe geni for å nyte. Vi vil gjerne at ferdighetene i dette spillet skulle være sammenfallende med de man måtte ha for å være god i de gode, gamle arkadespillene, sier Gamoola Softs Duncan McIntosh til Gamer.no.

Engelskmannen vil, som de fleste andre utvikler nå til dags, nå ut til et så bredt publikum som mulig.

– Forhåpentligvis er dette spillet som passer for alle. Vi er stolte av at spillere på ulike ferdighetsnivå hele tiden vil spille sammen i Snakeball. Her er det hele tiden samhandling. I for eksempel bilspill blir du som regel hektet av om du ikke er god nok. Det er ikke tilfellet med Snakeball. Vi vil at Snakeball skal være ren moro, og håper det oppmuntrer spillere til å bruke PSN.

Inspirasjonen til spillet er det ikke vanskelig å gjette seg frem til.

– Snake er åpenbar. Men vi ville ikke at det skulle være en ren nyversjon av en gammel klassiker. Vi tar det vi liker fra de gamle spillene og prøver å fange den følelsen. Så moderniserer vi opplevelsen med fin grafikk og onlinemuligheten, sier briten.

– PSN er perfekt

McIntosh mener PSN er det ideelle stedet for å lansere og selge Snakeball:

Det er en haug med baller som skal fanges i Snakeball.
Det er en haug med baller som skal fanges i Snakeball.

– Sony tok ideen tidlig og oppmuntret oss veldig i utviklingen. Det er et typisk konsollspill, så nettmulighetene er egentlig essensielle. Sonys PSN forsto rett og slett spillet.

Snakeball har tatt i bruk den beryktede Sixaxis-funskjonen i spillet, blant annet når du skal styre enkelte av våpenene.

– Sixaxis er ikke bare en gimmick. Med "jaktraketten" kunne vi ikke gjort annerledes, siden slangen er i bevegelse hele tiden. Dermed må du bruke sixaxis aktivt for å styre torpedoen. Jeg håper det blir en organisk prosess for spillerne, slik at man ikke må stoppe opp og tenke når våpenet avfyres.

McIntosh skryter av Norske Ravn, selv om det ikke er alt ved Norge han setter pris på.

– Gamoola lagde først spillet som en PC-prototype, men Ravn tok det et steg videre. De har masse programmerertalent i Norge, spesielt i Ravn. Vi kunne ikke lage dette spillet alene for Sony, vi trengte rett og slett de norske utviklerne. Det har vært fantastisk å utvikle spillet i Norge, og de høye ølprisene er faktisk det eneste jeg har noe å utsette på, avslutter en spøkefull McIntosh.

Snakeball blir lansert på PlayStation Network i juli.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen