Nye figurer til Divinity: Original Sin

Sommerens storselger har fått en gratis ekspansjon, samt en stor oppdatering.

Larian

Rollespillet Divinity: Original Sin har fått en svært god mottakelse etter at det ble lansert i sommer. I vår anmeldelse fikk det karakteren 9 av 10, men for det belgiske utviklerstudioet Larian er det nok viktigere at spillet også har solgt over en halv million kopier.

Nå har Larian lansert en gratis tilleggspakke til spillet. Den inneholder to nye figurer, som kan følge med deg på eventyr. I likhet med de to eksisterende kompanjongene har de sine egne historier og oppdrag. De nye figurene er en tyv ved navn Wolgraff og en kvinnelig bueskytter ved navn Bairdotr.

Spillet har også fått en oppdatering. Denne fikser massevis av små og store feil, gjør det lettere å følge med på dialoger i samarbeidsmodus og gir de mange magiske angrepene og formularene i spillet et visuelt løft.

Swen Vincke om lanseringen og fremtiden

Larian-sjefen Swen Vincke har nylig publisert en post på bloggen sin, der han snakker litt om lanseringen. Han er veldig fornøyd med hvordan spillet har klart seg i markedet, og mener de nå har bevist ett og annet for kritikerne:

– Så mye for at turbaserte fantasyrollespill ikke selger, at folkefinansiering ikke virker og at en utvikler som oss ikke er i stand til å bringe et spill til markedet uten hjelp av erfarne utviklere.

Samtidig gir han inntrykk av at studioet hadde kniven på strupen før lanseringen, og at den siste delen av utviklingen var svært tøff. Salgene fra «early access»-versjonen var ikke nok til å holde studioet i gang, Kickstarter-pengene var brukt opp og ingen av selskapets private investorer ønsket å spytte mer penger i kassa.

Nå som spillet er ute, og har vært en suksess, kan Larian fortsette å lage spill uten hjelp fra utgivere. Vincke vil heller ikke tilbake til folkefinansiering hvis det kan unngås, ettersom han mener folkefinansierte midler er en begrenset ressurs som andre utviklere trenger mer.

I årene som kommer vil arbeidet på Divinity: Original Sin danne grunnlaget for utviklerens videre prosjekter.

– Vi vil fortsette videre med å forbedre vårt rollespillhåndtverk, og skape fullstappede spillverdener med forhåpentligvis nye og nytenkende spillsystemer basert på tradisjonelle verdier. De siste månedene har vi utvidet staben betraktelig, så vi kan fortsette å konkurrere i morgendagens marked, sier han.

Hvis du vil vite mer om dette rollespillet kan du lese anmeldelsen vår. Om du har fullført det, og trenger et nytt stort rollespill med turbasert kamp kan du glede deg til at cyberpunk-spillet Shadowrun: Dragonfall lanseres i frittstående utgave denne uken. Og straks kommer postapokalyptiske Wasteland 2.

Les også
Anmeldelse: Divinity: Original Sin

Siste fra forsiden