Nye nedbemanninger hos Funcom

Vil fokusere på mindre MMO-spill i fremtiden.

Det norske spillselskapet Funcom har allerede vært gjennom en omfattende nedbemanningsprosess, men vil nå kutte ytterligere i staben.

I en børsmelding skriver selskapet at de vil omstrukturere virksomheten, slik at de bedre kan fokusere på å lage mindre MMO-spill av høy kvalitet. De trekker frem det kommende spillet LEGO Minifigures som et eksempel på typen spill de vil satse på. I tillegg vil de fortsette å drive sine eksisterende onlinespill.

Omstruktureringen involverer blant annet at noen av selskapets kontorer vil legges ned, eller konsolideres med andre. Dermed håper Funcom å skape en sterkere og mer effektiv organisasjon. I dag har selskapet kontorer i USA, Kina, Sveits og Canada, i tillegg til hovedkontoret i Oslo.

Funcoms forrige storsatsning, The Secret World.

– Ja, det innebærer en kostnadsredusering og dermed nedbemanning. Som vi skriver vil enkelte kontorer bli stengt ned eller konsolidert med andre. Utover det kan jeg ikke si mer, for vi er midt i prosessen, forteller selskapets kommunikasjonsdirektør, Erling Ellingsen, til nettstedet digi.no.

Detaljer om hvilke kontorer som blir rammet av nedbemanning og eventuell stengning vil ifølge børsmeldingen komme når selskapet har fullført prosessen.

– Vi bygger fundamentet for en bærekraftig virksomhet. Med en omstrukturert organisasjon, vil vi ha et samlet team bestående av de beste av de beste, som jobber sammen for å utvide våre eksisterende onlineverdener og skape nye, spennende og minneverdige opplevelser slik som i vårt kommende LEGO Minifigures-spill, sier Funcom-sjef Ole Schreiner i børsmeldingen.

Ny giv for The Secret World

Funcoms siste storsatsning, The Secret World, floppet da det opprinnelig kom ut som et abonnementsbasert MMO-spill i fjor sommer. I desember gikk Funcom over til en ny forretningsmodell for spillet. I utgangspunktet har det blitt gratis å spille, men spillerne kan kjøpe seg fordeler ved å abonnere.

Dette har ifølge Funcom resultert i 400% økning i spilleraktivitet, og spillet skal ha solgt over 70 000 kopier bare i løpet av de siste fire ukene.

Spillet har blitt mer populært siden abonnementsavgiften ble fjernet.

– Vi har kommet frem til at det nå føles riktig å gjøre medlemskap valgfritt. Vårt mål med dette er å få flere spillere inn i spillet. Vi har jo sett at veldig mange av de som tar steget inn i The Secret World har det gøy med spillet og bruker mye tid på det, men vi forstår at abonnementskravet er en barrière for mange. Det er nok et resultat av hvordan markedsklimaet er, og hvilke forventninger folk har til nettrollespill som lanseres. Derfor gjør vi dette nå, fortalte kommunikasjonsdirektør Erling Ellingsen til Gamer.no i desember.

The Secret World fikk god kritikk da det opprinnelig kom ut. Vår anmelder gav spillet en åtter, og sa blant annet følgende:

– Men på tross av at kampsystemet ikke overbeviser er The Secret World like fullt absolutt verdt å besøke. Funcom viser at de mestrer denne sjangeren, og leverer en moderne onlineopplevelse som ikke skuffer. Selv i hard konkurranse med andre store aktører er det ingen ting med dette produktet som tilser at det ikke kan bli en stor suksess. Jeg håper Funcom fortsetter å utvikle den hemmelige verdenen i lang tid fremover, for jeg vil gjerne se mer av hva den har å by på.

Les også: Funcoms kvartalsrapport viser dystre tall
Les også: Ragnar Tørnquist jobber med Drømmefall igjen

Siste fra forsiden