Star Control 2 (Bilde: Toys for Bob / Stardock)

Nye Star Control finner sted før forgjengeren

Stardock ønsker å overlate en eventuell fortsettelse til originalskaperne.

I fjor sommer snappet strategieksperten Stardock opp rettighetene til Star Control-serien, som huser et av nittitallets mest elskede spill – det massive romeventyret Star Control 2. Nå har Stardock-sjefen Brad Wardell snakket med Ars Technica om selskapets planer for sitt nye Star Control-spill.

Bilde fra introduksjonen til Star Control 2 (Bilde: Toys for Bob).
Bilde fra introduksjonen til Star Control 2 (Bilde: Toys for Bob).

Handlingen vil finne sted lenge før hendelsene i Star Control 2, og Stardock planlegger å lage sin egen alternative tidslinje for spillet.

En av hovedgrunnene til dette er at skaperne av Star Control-serien, Fred Ford og Paul Reiche III, for øyeblikket ikke er med på laget. Stardock har visstnok snakket mye med dem, men siden studioet deres eies av Activision og står bak den superprofitable Skylanders-serien, har de ikke anledning til å lage Star Control-spill med Stardock.

Derfor ønsker heller ikke Stardock å lage en fortsettelse av handlingen i Star Control 2. I stedet vil de holde døren åpen for at originalskaperne kan komme tilbake og lage den fortsettelsen de opprinnelig hadde tenkt seg, om det blir aktuelt i fremtiden.

Utforsk et åpent univers

Tidslinjen til det nye spillet starter over 200 000 år før hendelsene i Star Control 2, og studioet har dermed kommet opp med sin egen forklaring på hva som skjedde med den avanserte «precursor»-rasen som en gang i tiden dominerte spillets univers. Selve handlingen starter imidlertid bare 43 år før hendelsene i forgjengeren, og følger menneskehetens første møte med universet utenfor solsystemet vårt.

Teknologidemo av Nitrous Engine. Den er ikke fra noe spesifikt spill, men det nye Star Control-spillet vil bruke denne motoren.

Du får rollen som kapteinen på menneskehetens flaggskip, og må utforske rommet og danne allianser med de merkelige rasene du møter der. Spillet vil være like åpent som inspirasjonskilden, og underveis får du muligheten til å oppgradere skipet ditt med nye og bedre komponenter.

Det arkadepregede kampsystemet fra originalen kommer også tilbake, og Stardock vil utvide det til å støtte flere spillere, mer avanserte arenaer og mange ulike moduser. En av modusene utviklerne planlegger er selvsagt inspirert av MOBA-spill som DotA.

Spillet bruker Nitrous-motoren fra Oxide Games, og utvikles visstnok av en gjeng «Star Control-fanatikere» med bakgrunn i studioer som Big Huge Games og Firaxis. Det kommer tidligst neste år, og vil lanseres for både datamaskiner og neste-generasjons konsoller. 

Visste du forresten at Star Control 2 var inspirert av en tidligere utgivelse ved navn Starflight? I august publiserte vi et stort tilbakeblikk det grensesprengende spillet, som var en forfar til både Star Control-spillene og Mass Effect-serien.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen