Nye prosjekter hos Ensemble Studios

I et interessant intervju hos nettstedet Next Gen, har Ensemble Studios-sjefen Tony Goodman snakket litt om hvordan ting fungerer hos dem (inkludert et par interessante detaljer om forholdet mellom dem og eierne, Microsoft). I tillegg har og produsent Patrick Hudson han røpet informasjon om to av de nye prosjektene Ensemble jobber med.

Blant annet fortalte Goodman at studioet jobber med et sanntidsstrategispill for konsoll. Studioet har brukt omtrent et år på å prøve seg frem med ulike prototyper for å finne ut hvordan de best kan lage et spill av denne typen for konsoll, og i utgangspunktet laget de rett og slett en enkel konsollversjon av Age of Empires, for å se hvordan de kunne få den til å fungere så godt som mulig.

Da de kom så langt at folk med gamepad klarte å slå folk med mus, visste de at de hadde løst problemet med å lage et effektivt og elegant kontrollsystem for et sanntidsstrategispill på konsoll, noe som gav dem et solid fundament å jobbe med. Goodman forteller at det nye spillet deres vil ha mange nye gameplayelementer, og at det er kortere, morsommere og mer fokusert på å reagere raskt og instinktivt enn på omfattende strategisk tankegang.

Spillet skal visstnok være klart for å kunne havne i hendene på gamere innen seks måneder, og det ser ut til at Ensemble vil prøve å få til en åpen betatesting før det kommer på markedet. Med tanke på at studioet eies av Microsoft, og at en åpen betatesting er avhengig av at testerne har tilgang på nettet, er sannsynligheten stor for at det nye Ensemble-spillet kommer til Xbox 360.

Ensemble jobber også med et massivt flerspillerspill. De forteller at tanken om å lage et slikt spill kom allerede da Ultima Online ble lansert, men at de ikke har hatt ressursene til å gå i gang med et slikt prosjekt før nå. Etter suksessen med World of Warcraft, er det imidlertid åpenbart at MMO-markedet er verd å investere i.

Det nye spillet er fortsatt i prototype-stadium, hvor en liten gruppe utviklere (ledet av designeren Ian Fischer) utforsker mulighetene for denne typen spill, og det er lenge til det eventuelt blir satt inn i full produksjon. Intervjuet inneholder ikke spesifikk informasjon om spillet, men Patrick Hudson forteller at de vil holde seg langt unna fantasy-sjangeren.

Hva fremtiden til Age of-franchisen angår, forteller Hudson at studioet ønsker å ta en liten pause, på tross av at Microsoft egentlig ønsker at de skal fortsette å produsere nye Age of-spill "på samlebånd". I og med at Ensemble har hatt stor suksess med det de har utviklet, har de gjort seg fortjent til et visst spillerom selv om de eies av Microsoft, og dette ser det ut til at de vil utnytte seg av.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen