Nytt MMO-spill fra Norge

Norsk Filmfond har akkurat kunngjort at de har gitt 1,5 millioner kroner i støtte til utviklingen av det nye massive flerspillerspillet Heltenes Mønstring: Den Siste Kampen (midlertidig arbeidstittel).

Jack Kristoffersen fra Artplant.
Jack Kristoffersen fra Artplant.

– World of Warcraft-grafikk i nettleseren

Heltenes Mønstring er et MMO-spill som foregår i en stor og fargerik fantasyverden. Spillet utvikles i samarbeid mellom de norske utviklerne Artplant og Funcom.

– Nettleserspill er utrolig populært blandt unge, og vi ønsker å sette en ny standard innen spillbarhet og produksjonsverdi. Målet er World of Warcraft-grafikk i nettleseren din, forteller Artplants Jack Kristoffersen til Gamer.no.

Spillets verden var i utgangspunktet fredelig og uten innflytelse fra monstre eller magi. Ved hjelp av mystiske pergamenter kalt gudekort klarte imidlertid menneskene å tappe den gudommelige kraften i universet.

Dette ledet selvsagt til at menneskene fikk mer makt enn at de klarte å takle, og som resultat ble verden snart revet opp i blodige konflikter om å få tilgang på de mektigste gudekortene.

Heltenes Mønstring foregår i et nytt univers.
Heltenes Mønstring foregår i et nytt univers.

Heltenes Mønstring gir deg mulighet til å utforske spillets 3D-verden i sanntid. Gameplayet er sentrert rundt en omfattende historie som driver spilleren fremover.

Kamp er imidlertid uungåelig, og disse leder deg inn i et turbasert, taktisk gameplay hvor gudekortene står sentralt. Disse gir spilleren stor taktisk frihet, og sørger for at gameplayet får ekstra dybde.

Skal være lett tilgjengelig

I og med at spillet skal spilles direkte i nettleseren, er det viktig at spillet er så lettfattelig som mulig, og dette er et av hovedmålene for utviklerne. Kristoffersen forteller:

– Vi ønsker å lage et spill som et uslåelig på tilgjengelighet. Bare start opp nettleseren din og begynn å spill.

Konseptkunst fra spillet.
Konseptkunst fra spillet.

For å tiltrekke seg vanlige spillere, og ikke bare kjernegamere, vil utviklerne også fokusere på å redusere kompleksiteten i forhold til hva vi ofte er vant med fra massive flerspillerspill.

– Vi vil redusere kompleksiteten ved å gradvis introdusere spilleren til hele spillmekanismen, og ved å sørge for at brukergrensesnittet er enkelt og selvforklarende, sier Kristoffersen.

– Spillet kommer til å ha en dyp og kompleks underliggende mekanisme som gamere kommer til å sette pris på. Men samtidig skal spillere som ikke er så glad i statistikker ha mulighet til å unngå slikt, avslutter han.

Det totale utviklingsbudsjettet er på 2,1 millioner kroner. Utviklernes samlede erfaring ser ut til å ha vært viktig for Norsk Filmfonds avgjørelse om å gi 1,5 millioner i støtte:

– Med Artplants kunnskaper og kompetanse innen Shockwave-spill, og Funcoms omfattende erfaringer fra tidligere MMO-titler som Anarchy Online og Age of Conan, har jeg stor tro på at de vil utvikle et spill som setter en ny standard for produksjonsverdi og spillbarheten i browserbaserte spill, sier Norsk filmfonds spillkoordinator Kaja Hench Dyrlie.

I følge planen skal Heltenes Mønstring bli klart for lansering i november.

Kommentarer (35)

Forsiden akkurat nå

Til toppen