Nytt om Dragon Age

I dag lanseres Neverwinter Nights 2, og da passer det jo godt med litt ny informasjon om det kommende BioWare-rollespillet Dragon Age.

Hvis du er rollespilltilhenger, er sjansene store for at du allerede har løpt til butikken for å kjøpe Neverwinter Nights 2. Sjansene er også store for at du er interessert i å vite mer om det neste fantasyrollespillet fra BioWare (som skapte det første moderne Neverwinter Nights-spillet, og samarbeidet med Obsidian om nummer to), og her kommer det offisielle Games for Windows Magazine til unnsetning.

De har nemlig sikret seg massevis av informasjon om Dragon Age, og for å promotere bladet sitt litt, har de lekket noen detaljer til nettstedet 1UP. Først og fremst forteller de at Dragon Age er mye mørkere enn det vi er vant med fra BioWare, og at det er inspirert av moderne og mer "realistisk" fantasylitteratur (som George R. R. Martins A Game of Thrones).

Spillet benytter seg av taktisk kamp i sanntid, og systemet i Dragon Age skal minne om det vi fant i Baldurs Gate. Du kan pause spillet når du ønsker det, og kan i tillegg gi figurene dine flere ordre samtidig, som de skal utføre i en bestemt rekkefølge. Dermed kan gruppen din utføre koordinerte angrep på de mange monstrene som prøver å gjøre livet surt for dem i spillet.

Noen av disse monstrene skal forresten være ekstremt store, slik at figurene dine kan løpe mellom beina deres for å unngå å bli truffet, eller hoppe opp på ryggen deres i ekte Shadow of the Colossus-stil. Spillets regelsett og figurklasser er inspirert av Advanced Dungeons & Dragons, men ikke basert direkte på AD&D-reglene.

Bladet gjentar også at de første timene i spillet vil bestå av en introduksjon basert på hvilken figurklasse du velger, slik at du får spille din egen "skapelseshistorie". Dragon Age kommer enten sent neste år, eller tidlig i 2008.

Siste fra forsiden