Nytt Prince of Persia avduket

Da Ubisoft offentligjorde sitt nyeste Prince of Persia-prosjekt i forrige måned lovet de at spillmagasinet Edge skulle komme med den første informasjonen i begynnelsen av mai. Nå er bladet i butikkene, og en overflod av ferske detaljer om det neste persiske eventyret er avslørt.

Edge avslører detaljer om Prince of Persia.
Edge avslører de første Prince of Persia-detaljene.

Ny prins, nytt eventyr

Prince of Persia er et helt nytt eventyr og har ingen tilknytninger til Sands of Time-trilogien. Hovedpersonen denne gangen er ikke en prins når eventyret starter. Han er en skarv vandringsmann som blir dratt inn i en konflikt mellom to svært mektige brødre.

Lysets gud Ormazd kjemper mot sin onde bror Ahriman, og som oftest når guder slåss er det vanlige dødelige som må lide. Ahirman har ødelagt det hellige livets tre og sprer nå sin mørke makt over den persiske verdenen. «Prinsens» oppgave blir å rense opp landområdene Ahirman har forgiftet og redde verden fra evig mørke.

Renselsesprosessen skal være en viktig del av spillet, og produsent Ben Mattes håper spillere skal føle en sterk tilknytting til denne:

– En sentral del av opplevelsen er å puste liv i den råtnende omverdenen, men vi ville ikke ha en mekanisme der du bare trykker på en knapp for så å se en filmsnutt av renselsen. Vi vil at spilleren skal føle at de har ansvaret for hele renselsesprosessen, at de starter med et lite rent område og sprer det over hele verden.

Det første Prince of Persia-spillet (bilde fra Prince of Persia: The Unofficial Website).
Det første Prince of Persia-spillet (bilde fra Prince of Persia: The Unofficial Website).

Mange inspirasjonskilder

Renselsesprosessen Mattes snakker om kan minne en del om den vi kjenner fra det kritikkroste eventyrspillet Okami. Dette spillet nevnes også som en av inspirasjonene for Prince of Persias nye stil, som er langt mer stilistisk og fantasipreget en tidligere spill i serien:

– Vi ville ha et spill med stil, så vi valgte bort det realistiske til fordel for karikatur. Artistisk er stilen inspirert av japanske filmer som Prinsesse Mononoke, og dette gjelder ikke bare historien, men også figurene. De er ikke bare svart-hvite, men mer velutviklede, forteller leder for artistisk design Mickael Labat.

– Stilen er også inspirert av mange tegneserier, siden jeg er en stor fan av dem. Spill med sterke, veldefinerte stiler som Okami, det nye Street Fighter og Mirror's Edge brukes også som referanser, fortseter han.

Prince of Persia deler spillmotor med Assassin's Creed, og skal visstnok bli mer åpent en sine forgjengere. Det vil ikke bli like åpent som Assassin's Creed, men du skal få lov til å takle områder i spillet i den rekkefølgen du vil.

Prince of Persia: The Sands of Time
Prince of Persia: The Sands of Time

Når du renser et område vil de andre områdene oppgraderes med tøffere motstandere, så det vil hele tiden være en stigende vanskelighetsgrad.

Tilbake til røttene

Hvis du var en av dem som ergret deg over det økende fokuset på store kamper i Sands of Time-trilogien blir du sikkert glad over å høre at kampsystemet har blitt grundig forandret. Ubisoft Montreal henter inspirasjon fra det første Prince of Persia, og alle kampene i spillet blir dueller.

Planen er å ha et mindre antall fiender som er langt tøffere å få has på. Selv om du beseirer en motstander klarer du ikke nødvendigvis å drepe ham, og deretter vil han dukke opp igjen senere for å plage deg igjen.

Kreativ leder Jean-Christophe Guyot snakker om flere inspirasjonskilder for det nye kampsystemet, og nevner både skuespilleren Errol Flynn, animasjonsfilmen Final Fantasy VII: Advent Children og spesielt filmen The Princess Bride:

– En av de første filmene vi så mens vi utviklet kampsystemet var The Princess Bride. Der er det er en duellscene hvor de virkelig har tatt omgivelsene med. Hvis du og motstanderen har dugelig med plass å slåss på er det den som slår raskest som vinner, men dytter du ham opp mot en kant eller vegg er det du som får fordelen. Det er ikke bare du som bruker omgivelsene, men også fienden. Hver kamp bør føles som en bosskamp.

Prince of Persia: Two Thrones
Prince of Persia: Two Thrones

Det blir selvsagt også mer av luftakrobatikken serien er kjent for. Faktisk ble tidligere planer om et enda mer åpent spill skrinlagt siden Ubisoft Montreal ikke kunne komme på noen god løsning for å implementere de særegne oppsettene for akrobatikk som preger serien.

Det er fortsatt én viktig detalj om spillet Ubisoft ikke vil si noe om. Dette skal være en funksjon som er grunnlegende for hele spillet, som har innvirkning på både gåteløsningen, duellene og akrobatikken, men Ubisoft vil ikke at noen skal vite om denne funksjonen foreløpig.

Prince of Persia kommer ut mot slutten av året til Xbox 360,Playstation 3 og PC. Ubisoft forsikrer også om at det ikke kommer en utgave av spillet til Wii, men minner om at et relatert prosjekt er under utvikling til DS.

Kommentarer (22)

Forsiden akkurat nå

Til toppen