(Bilde: Oculus)

Oculus hindrer HTC Vive-brukere fra å spille Oculus Rift-spill

Oppdatering: Ny versjon av Revive åpner for kryssbrillespilling igjen.

OPPDATERING (12:36): Revive-skaperen har nå sluppet en ny oppdatert versjon av programmet som gjør det mulig å spille alle Oculus-spill laget i Unreal Engine på HTC Vive. Det betyr at Dreamdeck kan fungere på HTC Vive, mens Lucky's Tale – som er laget i Unity – ikke kan spilles på brillene ennå. 

Siden Oculus stengte det forrige sikkerhetshullet i den nyeste oppdateringen (som du kan lese om nedenfor) er det en ny metode som brukes for å får til dette – i bunn og grunn skrur programmet av den delen som sjekker om man eier spillet man kjører. En snedig bieffekt av dette er at det blir lettere å piratkopiere spill, noe som ifølge Oculus var nettopp det de ønsket å hindre med den nyeste oppdateringen.

– Dette er første gang jeg har lykkes med å komme meg forbi kopisperren. Jeg ønsket egentlig ikke å gjøre det. Jeg støtter fremdeles ikke piratkopiering, så ikke bruk dette på piratkopierte spill, skriver «Libre VR» om nye Revive på reddit

Oculus kommer sikkert til å prøve å stoppe dette programmet også, men så lenge noen gidder å pusle med det vil det nok alltid komme nye måter for å spille Oculus-spill på andre briller.

Opprinnelig sak følger.

I april fikk spillere for første gang tilgang til moderne VR-briller. I løpet av får uker kom både Oculus Rift og konkurrent HTC Vive på markedet, og selv om de to deler ganske like spesifikasjoner og funksjonsområder, er det noen forskjeller. Blant annet har begge plattformene eksklusive spill.

Plattformspillet Lucky's Tail er et av de Oculus-eksklusive spillene.
Plattformspillet Lucky's Tail er et av de Oculus-eksklusive spillene. Bilde: Oculus

For Oculus del ble eksklusiviteten likevel ganske meningsløs like etter lansering. En programmerer fant en måte å kjøre Oculus-eksklusive spill på HTC Vive, med et program han kalte Revive. I praksis kunne man med dette kompatibilitetslaget spille alle spill med HTC Vive, uten å trenge å eie Oculus Rift – vel å merke ikke helt feilfritt.

Nå har Oculus satt en stopper for programmet. I den nyeste oppdateringen til Oculus-appen har selskapet lagt inn en del som sjekker om Oculus Rift-brillene er plugget inn i maskinen eller ikke. Dersom de ikke finner brillene, kan ikke programmet kjøre. Dermed fungerer ikke Revive lenger. 

– De visste nok at vi var i kryssilden

HTC Vive.
HTC Vive. Bilde: Vegar Jansen, Tek.no

Utvikleren av Revive, «Libre VR» vil ikke gå så langt som å si at oppdateringen var spesifikt myntet på å stoppe Revive, men peker på at den setter en stopper for nettopp denne typen programmer.

– Selv om dette hindrer piratkopiering for folk som ikke kjøpte en Oculus Rift, gjør oppdateringen ingenting for å hindre piratkopiering fra de som kjøpte brillene. Og det inkluderer selvfølgelig folk som kjøpte spillet, men som ikke kjøpte en Oculus Rift. Selv om Revive ikke nødvendigvis var målet her, var de nok mer en klar over at vi var i kryssilden, forteller han til nettstedet Motherboard.

– Ikke myntet på én spesifikk «hack»

I en uttalelse hevder Oculus at oppdateringen ikke ble laget for å gå etter et spesielt mål, men at hensikten var å tette sikkerhetshull og rette på feil. De sier at sjekken ble lagt inn for å stoppe piratkopiering, og for å beskytte spill og programmer. De gråter likevel ikke over at Revive lider av følgene.

Dreamdeck er også Oculus-eksklusivt.
Dreamdeck er også Oculus-eksklusivt. Bilde: Oculus

– Da vi først fikk nyss om at det fantes «hacks» som modifiserte koden vår for å gå inn på sikkerhet, funksjonalitet og integritet i Oculus-økosystemet, og å kjøre spill utenfor grensene til vår kvalitetssikring, testing og støtte, sa vi umiddelbart ifra om at vi ikke kom til å støtte eller vedlikeholde hacket programvare, står det i uttalelsen

Oculus var tidlig ute med pekefingeren da Revive ble lansert, og fortalte allerede i april at programmet ikke var noe de var særlig fornøyde med.

Selskapet har likevel ikke vært helt tydelige på hva de synes om modifisering av Oculus-spill for å kjøre dem på andre VR-briller. Mot slutten av 2015 fortalte Oculus-sjef Palmer Lucky at han ikke hadde noen problemer med slike programmer.

– Dersom kundene kjøper et spill av oss, bryr jeg meg ikke om de modder det slik at det kjører på hva de ønsker. Som jeg har sagt en million ganger, er ikke målet vårt å profitere ved å låse folk til bare vår maskinvare – dersom det var det, hvorfor skulle vi støtte GearVR og snakke med andre VR-brilleskapere, sa Luckey på tampen av fjoråret. 

Vi har ennå ikke fått Oculus i kontoret, men har prøvd HTC Vive.
HTC Vive er en utrolig opplevelse, men er dette virkelig fremtiden for spill?

Kommentarer (23)

Forsiden akkurat nå

Til toppen