– Jeg tror ikke at spill nødvendigvis er fremtiden for virtuell virkelighet. Dagens spill, som skytespill, er egentlig ikke særlig gode VR-opplevelser, sier sjefsutvikler og Oculus-grunnlegger jack McCauley til IGN. (Bilde: Oculus)

Oculus-ingeniør tviler på at spill er fremtiden for virtuell virkelighet

Trekker frem sport og musikk som potensielle suksessområder.

Den første bølgen av VR-spill er over oss. Foreløpig virker det svært lovende, selv om virtuell virkelighet har flere store begrensninger. Det er klart at spill som lar deg være selveste Batman er fristende, men den siste tiden har flere sentrale VR-utviklere uttrykt skepsis til at det er spill som vil selge VR-briller i fremtiden.

LES OGSÅ: Gamer.no tester PlayStation VR »

Jack McCauley er en av grunnleggerne og sjefsutviklerne bak Oculus Rift. Han tviler på at folk vil gå mann av huse for å spille VR-spill. I et intervju med IGN sier han at VR-utviklere ennå ikke har klart å lage ordentlig engasjerende spillopplevelser som klarer å kompensere for mediets åpenbare svakheter.

– Ikke forstått hvordan vi skal programmere

– Vi utviklere har ennå ikke forstått hvordan vi skal programmere i Unity og Unreal for å unngå bivirkninger som kvalme og lignende, sier McCauley til IGN.

Slik er HTC Vive: Er dette virkelig fremtiden for spill? »

Virtuell virkelighet ser lovende ut, men det er ikke sikkert at spill blir så avgjørende som først antatt.
Virtuell virkelighet ser lovende ut, men det er ikke sikkert at spill blir så avgjørende som først antatt.

McCauley stiller seg i det hele tatt tvilende til hvor mange spillformater som egentlig egner seg i VR. Han avfeier skytespill som ikke særlig interessante opplevelser i VR, men mener Googles Tilt Brush er et godt eksempel på mer kreative applikasjoner som kan ha livets rett. Hvor lenge den vanlige forbrukeren vil synes slikt er spennende, mener han er et annet spørsmål.

– Jeg tror ikke at spill nødvendigvis er fremtiden for virtuell virkelighet. Dagens spill, som skytespill, er egentlig ikke særlig gode VR-opplevelser, mener han.

McCauley påpeker overfor IGN at de mest vellykkede og innbringende VR-forsøkene til nå er gjort på mobilmarkedet, og at det sannsynligvis er der det er mulig å tjene penger i fremtiden. I stedet trekker han frem idrettsarrangementer og konserter som de mest interessante satsingsområdene for VR-utviklere.

Microsoft satser på kontoret

Også Microsofts Hololens fikk mye oppmerksomhet i spillmediene da det ble annonsert. I begynnelsen fokuserte Microsoft mye på hverdagslige aktiviteter som Skype og Netflix når de presenterte Hololens, men etter hvert ble det stadig mer snakk om spill.

I dag er det imidlertid kontoret som er førsteprioritet. Hololens fremstår i dag stadig mer som et verktøy for å bearbeide og å dele informasjon, noe som fremkommer tydelig av Microsofts egne presentasjoner.

I 2013 forlot spillutvikler Sebastien Motte Microsoft Game Studios for å starte sitt eget selskap, LOOOK. I dag jobber han som uavhengig utvikler med Hololens og i et intervju med Newsweek tidligere i år sa han at produktet ikke er klart for forbrukermarkedet helt ennå, men at Microsoft vil kjøpe seg tid ved å først satse på næringslivsrettede løsninger for Hololens.

Vår skribent spådde det samme for et par år siden.
Derfor vil «Virtual Reality» revolusjonere også utenfor spillbransjen »

Har du troen på VR som spillplattform? Si din mening i kommentarfeltet!

Kommentarer (17)

Forsiden akkurat nå

Til toppen