Oculus Rift vil ikke satse på konsoller

VR-brillene gløtter heller bort på smarttelefoner enn Xbox og PlayStation.

I et intervju med Edge forteller Oculus Rift-sjefen Brendan Iribe at konsoller ikke er et fokusområde for VR-brllene. I stedet ønsker selskapet å fokusere først og fremst på Windows og nye smarttelefoner.

– Jeg elsker konsoller, men internt er vi mye mer spente på hvor mobiltelefoner beveger seg, og muligheten til å plugge det inn i en nestegenerasjons telefon. Det handler om innovasjon, samt hvor raskt telefonene blir bedre – hvor hen vi vil befinne oss med den neste iPhone-utgaven eller Galaxy-telefonen målt opp mot konsollene, forteller han til spillbladet.

Omdiskuterte briller

Oculus Rift har blitt et etterlengtet fremskritt for mange. Hodesettet prøver å gjøre virtuell virkelighet populært, en gulrot deler av bransjen har jaget siden åttitallet. Responsen fra utviklere og forbrukere så langt kan tyde på at Oculus kan gjøre teknologien til allemannseie.

Audun vandrer rundt i Skyrim. (Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no)

Så langt er det kun en utviklerutgave som er ute i det fri, mens en forbedret forbrukerversjon lar vente på seg. Og skal vi tro Oculus-sjefen er ikke ventetiden over med det første.

– Vi har ikke satt en dato for forbrukerversjonen enda. Det kommer ikke til å bli i år, men vi vil gjerne satse på neste år. Vi vil at det skal bli riktig, er Iribes svar på tingenes tilstand.

Ingen dato enda

Oculus vil ikke binde seg til en dato før alle brikkene faller på plass. Iribes nevner utforming, HD-oppløsning og fjerning av «motion blur»-effekten som noen av bitene som må skåldes vekk før lansering.

Varg og Audun prøver en Oculus Rift-demo sammen. (Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no)

– Vi har interne prototyper som har rettet litt på alle problemene, og det er rett og slett en magisk opplevelse når du ser alt virke sammen.

Her i nettverket har vi fått prøvd Oculus et par ganger allerede. Først i mai kunne jeg ta på meg brillene og prøve ut blant annet den spesialbygde utgaven av Team Fortress 2, samt modifiserte utgaver av en rekke andre spill. For meg ble sanseinntrykkene for mye, og jeg endte liggende på på gulvet mens jeg forsøkte å få magen til å roe seg.

Les også: Vi har prøvd VR-brillene Oculus Rift Les også: Oculus Rift kan bli gratis

Siste fra forsiden