Onimusha 2: Samurai's Destiny

"This game contains explicit scenes of violence and gore." Smak litt på den setningen. Passer ganske bra sammen med et actionspill fra oldtidens Japan ikke sant? Spillet er utviklet av Capcom, firmaet bak den klassiske Resident Evil-serien og den nye slageren Devil May Cry. Onimusha 2: Samurais Destiny har mange fellestrekk med disse spillene og det er vel ingen negativ sammenligning.

Stemningsfullt
Grafikken i spillet er utrolig bra. Dette burde ha ligget hos enhver spillutvikler, som en mal på hvordan det skal og bør gjøres. Allerede fra introen, der spillet blir presentert med all sin råhet og brutalitet, får vi se hva som venter oss. Jeg har ikke sett en slik kvalitet i et spill på aldri så lenge, det eneste jeg kan tenke meg som måler seg opp mot Onimusha 2 er Final Fantasy X. Rett og slett utrolig! Grafikken i spillet er såklart ikke samme kvalitet som filmene, men allikevel er den veldig bra. Karakteranimasjonene er meget bra, Jubei ser nærmest ut som et vanlig menneske og miljøene fra gamle Japan er pent laget. Har sjelden sett vanneffekter gjort så bra som det er i dette spillet. Kameraføringen i spillet er sammen med lyden den største svakheten vi støter på.Stort sett funker den veldig bra, i kjent Resident Evil stil, med fastlåste posisjoner, men hvis du er skikkelig uheldig, ser du verken degselv, hva du slåss mot eller hvor. Svakt gjennomført men det gjør så lite i det lange løp, med så mye annet å kose seg med. Lyden i spillet er grei. Musikken er stemningsfull, men ingen klassiker. Det som trekker er stemmene til personene i spillet. Den engelske oversettelsen er langt fra bra. Det virker nesten som om verken Capcom eller andre spillutviklere legger særlig mye tid eller penger i dette, noe som er synd. En bedre oversettelse er langt fra kritisk for om et spill er bra eller ikke, men det er i det minste med på å skape en stemning i et spill, og gjøres dette bra, er det et definitivt pluss. Bagatell vil mange si, og jeg er enig til en viss grad, men dette bør det jobbes med i fremtidige spill. Og en tanke er jo kanskje å la spillerne få et valg med det orginale språket, med engelsk tekst. Tror nok det er flere enn meg som kunne tenke seg dette.

Korte saker
Onimusha 2 er ikke et langvarig spill. Enhver klarer spillet i minimum 20 timer, en god gamer klarer det på rundt 10 timer. Men med de mulige variasjonene i spillet, forskjellige veier å gå fram til målet og mulighetene for et vennskap med ulike karakterer gjør at det med glede kan spilles gjennom både 2 og 3 ganger. Selv om dette ikke er det vanskeligste spillet på den letteste vanskelighetsgraden, skal jeg love deg at du står ovenfor en stor utfordring hvis du skrur opp denne et hakk eller to. Det finnes også noen features utenom selve hovedspillet som er underholdende, i det minste for en liten stund. Du har et to sub-games. Det ene er du Jubei kledd i svart dress og hatt, men en pinne til å slå bort, ikke drepe, demoner. Målet er å samle sammen filmer og klare visse brett på under en gitt tid. Ikke ekstremt morsomt, men en grei avkobling hvis du står fast og må ha en pause i hovedspillet. Det andre kan sammenlignes med "Tekken Survival"-modusen, der du fritt kan velge mellom de ulike personene du har kontrollert i spillet, og drepe flest mulig demoner i ulike miljøer. Her kan du vise kompisene dine hvem som er den rette Onimusha-mester. Og, uten å fortelle alt for mye, venter det en spennende bonus for den som klarer å fullføre spillet. Men ikke forvent dere en langvarig spillopplevelse, for det er ikke Onimusha 2.

For å ta det første først. Grafikken i spillet er super. Rett og slett. Alt fra de nydelige filmsekvensene, til spilleranimasjoner, til miljøene du rusler rundt i. Meget bra utført av Capcom og en mal for fremtidige spill. Lydsiden i spillet er godkjent, trukket ned av dårlig engelske stemmer, men med en ålreit musikk som følger deg rundt. Gameplay er velkjent for tidligere Onimusha 1-spillere, og lett å lære for alle oss nye. Historien i spillet er vel kanskje standard: En badguy, mange som vil ta hevn og en dråpe kjærlighet på toppen. Denne drives flott videre av muligheten til å påvirke forhold personene imellom ved hjelp av gaver. Men først og fremst er Onimusha 2: Samurai's Destiny et veldig underholdene spill, sjeldent kjedelig og med drøssevis av action. Et spill alle bør ha i samlingen sin.