(Bilde: Skjermbilde av OpenCritic)

OpenCritic vil gi spillerne et alternativ til Metacritic

Lar deg velge hvilke nettsider du stoler på.

I dag åpnet OpenCritic dørene. Det nye nettstedet ønsker å være et nettsted som samler anmeldelser og lager en gjennomsnittskarakter basert på den innhentede dataen, slik som Metacritic og Game Rankings.

Slik ser en side hos OpenCritic ut.
Slik ser en side hos OpenCritic ut. Bilde: Skjermbilde av OpenCritic

OpenCritic virker dog å fokusere mye på å tilby et alternativ som svarer på mye av kritikken som har vært rettet mot nettopp Metacritic. Med lovnader om åpenhet og valgfrihet, ønsker de å gi innsyn i hvordan totalkarakterene blir skapt av rådataen. 

– Spillere, kritikere og utviklere har alle sammen sagt klart ifra om at de ønsker et mer industri-fokusert sted som aggregerer anmeldelser. Vi håper å imøtekomme disse ønskene ved å fi forbrukere personaliserte karakterer; menneskeliggjøre kritikerne bak anmeldelsene; og å feire spillene som industriens lidenskapelige utviklere har jobbet så hardt med å skape, forteller OpenCritic-gründer Matthew Enthoven i pressemeldingen (via PC Gamer).

Leserne kan velge å huke av for hvilke nettsteder de stoler på, slik at OpenCritic kan finne et snitt basert på disse. De vil dog ikke tillegge karakterløse anmeldelser et tall, men vil liste de opp i oversikten. 

Kritiserte tjenester

I flere år nå har Metacritic og Game Rankings måtte tåle kritikk av sine praksiser. Litt av problemet er nettopp åpenhet. Gamerankings samler inn karakterer fra alle de kjenner til og regner ut et gjennomsnitt av disse. Alle anmeldelser går inn i systemet og alle vektlegges likt. Metacritic på sin side operer med en algoritme som vektlegger visse nettsteder tyngre enn andre. 

Ettersom sidene virker å ha så mye makt over hva folk velger å kjøpe og ikke, har det resultert i noen flaue tilfeller der utviklere har bombardert brukeranmeldelsesseksjonen med positive anmeldelser, uten å melde fra om at de jobbet med spillet selv. 

Særlig har industriens praksis med å tillegge bonuser til utviklere basert på hva slags snitt spillet får på Metacritic fått en del oppmerksomhet. Obsidians tapte Fallout: New Vegas-bonus er kanskje mest famøs – de mistet den fordi de var ett poeng unna å nå minimumsgrensa på 85. Dette problemet vil neppe OpenCritic kunne løse, skulle spillutgivere finne på lignende kontrakter i fremtiden.

Vi snakket med en som forsker på slike nettsider tidligere i år.
– Problemet er ikke hva Metacritic gjør, men hva folk gjør med dataene de formidler »

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen