Operation Flashpoint

Operation Flashpoint er et av de nyeste tilskuddene til 3D-skyter sjangeren, men noen klassisk 3D-skyter er det ikke. Dette spillet ligger mer i sjangeren krigssimulator, og det kan kanskje sammenlignes litt med "Delta Force: Land Warrior". Det er et spill hvor man, i motsetning til mer klassiske 3D-skytere, har virkelig store kart å boltre seg på.

Få hjelp av dine kamerater
Spillet har for så vidt også en ganske godt utviklet multiplayer del. Du har mulighet til å spille med venner på det lokale nettverket ditt, eller via Internett. Løsningen da er Gamespy (det følger med på CDen), hvor du kan slåss med folk fra hele verden. Du har flere muligheter, en kan spille oppdrag der flere samarbeider for å klare oppdragene. Du har også muligheten til å spille mot andre, enten i lagkamper eller i rene deathmatch settinger.

Ved hjelp av en glimrende mission-editor kan du til og med spille med dem på brett du eller andre selv har laget, eller man kan laste ned brett andre har laget fra Internett. Mulighetene er omtrent uendelige når en bruker editoren, ettersom brettene har en vanvittig dimensjon og det er mange av dem.

Det er klart spillet har sine svakheter, det krever sitt av maskinen din og det har en del små bugs som kan være irriterende. Jeg sitter med en rimelig oppegående maskin, men likevel merket jeg innimellom tendenser til hakking i grafikken. En annen ting som kan være ganske plagsomt er problemer ved av og påstiging i kjøretøyer og da spesielt tanks. Det har flere ganger hendt at jeg har gått om bord i en tanks for så å plutselig ligge på utsiden uten mulighet til å bevege meg. Det virker som om spillet ikke helt er sikker på om jeg er inne i tanksen eller på utsiden. Nå har det heldigvis kommet patcher som fikser en del av problemene og flere kommer nok.

Grafikken i spillet er meget god og for det meste ganske kjapp, ikke minst med tanke på brettenes størrelse og kompleksitet. Lyden i spillet er for det meste som spill flest, skyting er skyting, eksplosjoner er eksplosjoner. Jeg er ikke veldig imponert over muligheten for surround, den er der, men fungerer så som så. Til tross for sine svakheter står spillet meget sterkt i 3D-skyter sjangeren, ikke minst pga. mulighetene til å bruke alskens kjøretøy og størrelsen på brettene.

En rekke add-ons er i vente
Som et lite apropos kan jeg jo nevne at det for tiden er flere store tilleggspakker til spillet under utvikling, bla. en pakke som tar for seg landgangen i Normandie og en som utspiller seg i Vietnam. Begge med tidsriktige våpen og utstyr og ikke minst riktige terreng. Dette kommer i tillegg til Codemasters sine egne tilleggspakker, som for det meste består av nye våpen og nye kjøretøy.

I den siste pakken hadde de til og med lagt med den morsomme lille Øst-tyske bilen Trabant. I pakken som er planlagt sluppet i september blir Apachehelikopter og Humwee også lagt til. Så om du har kjøpt spillet, eller planlegger å kjøpe det burde du helt klart ta en tur innom hjemmesiden til Codemasters for å laste ned disse to tilleggspakkene.

Etter lang og grundig testing av "Operation Flashpoint" har jeg nå altså klart å rive meg løs lenge nok til å skrive denne omtalen av spillet. Hvis noen synes omtalen er litt for kortfattet så har det en enkel grunn, jeg vil spille mer! Spillets grafikk er bedre enn noen av de spillene det kan sammenlignes med. Grafikken og spillet har for det meste en god flyt, men det kan nok være greit å ha en maskin som oppfyller de anbefalte spesifikasjonene eller aller helst bedre. Jeg nevnte at lyden ikke var spillets sterkeste side, og det står jeg fast ved, men dette er ikke så graverende at det går ut over den totale spillfølelsen. Spillets AI er bra, mulighetene for å bruke kjøretøy er morsom, og spillet har en lang levetid. Du vil ikke bli skuffet om du kjøper dette spillet, med mindre du ikke liker 3D-skytere.