Operation Flashpoint: Red Hammer

Operation Flashpoint Gold Upgrade er over oss, og for de av oss som likte Operation Flashpoint er denne pakken et must. Dette er som tittelen røper, en oppgraderings pakke til det originale spillet, en ganske omfattende sådan. Pakken inneholder nemlig alle patchene fram til versjon 1.3, en strategi guide og ikke minst en helt ny kampanje til spillet.

Litt om oppdragene
Oppdragene er bygd opp ganske likt som forrige gang, det begynner ganske enkelt med kjappe og ganske små oppdrag. Som sagt har utviklerne valgt å droppe noen form for trening her, det er rett ut i felten. Det første begynner ganske lett med en landsetting på en strand og et angrep mot en gruppe opprørere som gjemmer seg i området rundt et lite fyr på toppen av stranda. Når den lille gruppen er slått ned blir du og resten av gruppen du er med i plukket opp av en lastebil og kjørt videre til neste mål, et bensindepot. Også her er motstanden rimelig svak, og du burde klare også dette uten større problemer.

De neste par brettene er også ganske enkle, det er først når du kommer fem- seks oppdrag ut i spillet at ting begynner å bli virkelig vanskelig. Oppdrag 6 går ut på å angripe en strand full av amerikanske styrker, kun med støtte fra noen usle Bronevaya Maschina Piekhota, også kjent som BMP. For dere som har spilt Operation Flashpoint tidligere så kommer det vel ikke som noe sjokk at disse ikke er til mye nytte, svake som de er. Her gjelder det å prøve å komme seg i dekning sammen med troppen din fortest mulig, problemet er bare at dette er en sandstrand uten noe å gjemme seg bak med unntak av amerikanske maskingeværstillinger. Det hele ligger an til å bli et blodbad hvor du må kjempe hardt mot jevnt tilstrømmende amerikanske styrker.

Om du er så heldig å klare å slå ned all motstanden på stranden så blir du nok ganske frustrert av tanken på å bare være halvveis. Nå gjelder det nemlig å finne transport for deg og eventuelt de mennene du fortsatt har med deg. Det er bare å hive seg i bilen og kjøre innover på øya, nå kommer nemlig den vanskelige biten! Som du kanskje forstår så er denne pakken veldig mye vanskeligere enn kampanjen man spilte seg gjennom i Operation Flashpoint.

Som tidligere har utviklerne laget en bra bakgrunns historie, som bygges opp ved hjelp av utviklingen i oppdragene og ved hjelp av gode cutscenes mellom slagene. Klippene mellom oppdragene er godt laget og gir deg mye viktig informasjon om den bakenforliggende historien, og om utviklingen i spillet. Skuespillerne gjør en god jobb i det de leser linjene sine, og det hele virker svært så bra.

Oppdateringer
På Red Hammer CD-en ligger også alle patchene til og med versjon 1.3 for Operation Flashpoint. Dette er pr i dag den nest nyeste patchen, for kort tid siden kom nemlig Codemasters ut med patch versjon 1.4. Det kan nok være fordel å laste ned den nyeste patchen hvis du har mulighet til det, iallfall dersom du har tenkt til å spille Operation Flashpoint på Internett. Versjon 1.4 inneholder nemlig en del oppgraderinger av nettopp multiplayer biten i spillet. Det er allikevel ingen grunn til å fortvile om du ikke skulle ha muligheten til å laste den ned, for med de patchene som ligger på CD-en får du alle de andre godsakene du trenger.

I patch 1.1 til og med 1.3 ligger det en mengde nye kjøretøy, blant annet den amerikanske terrengbilen Humwee, CH-47 et stort lastehelikopter og den lille øst Tyske bilen Trabant, bare for å nevne noen. En god del nye våpen har de også fått plass til i oppdateringene sine, hva sier du for eksempel til den kraftige rifla HK G36 eller hva med en Steyr Aug? Dette er våpen som kommer godt med når du skal spille deg gjennom den nye kampanjen, det er nemlig ikke alltid AK-74 holder. I tillegg til kjøretøy og våpen har utviklerne også lagt med en stor mengde nye oppdrag, både for multiplayer og for singleplayer.

I det hele tatt har spillet utviklet seg mye siden det ble sluppet i fjor sommer, noe man tydelig merker etter at patchene er installert. En del plagsomme feil har blitt fjernet, ikke minst har man klart å ordne på problemer med å gå ut og inn av forskjellige kjøretøy. Dette var ikke noe stort problem tidligere, men det hendte at de gjorde seg gjeldende, noe som var en plage. Et av stedene jeg med glede merket at det var blitt gjort noe var ved av og påstigning i biler og tankser. Tidligere kunne man tidvis oppleve å bli sittende fast i en slags "mellomfase" mellom å være utenfor bilen og inne i bilen, noe som er spesielt irriterende mitt i en skuddveksling.