Operation Flashpoint: Resistance

Atter en gang trer du på deg støvlene og uniformen, griper etter rifla og setter ut i kamp. Den tredje kampanjen til spillet Operation Flashpoint er her, lenge etterlengtet og med kraftige oppdateringer. Det er snakk om bedre grafikk, en helt ny 100 kvadratkilometer stor øy og 20 nye oppdrag å boltre seg med.

Samme lydopplevelsen
Lyden er ikke mye forandret. Den er rimelig lik sine forgjengere. Det er mulig det er gjort oppgraderinger av lyden, men ikke noe som er merkbart. Det er bra med lyder fra omgivelsene, enten du befinner deg i skogen eller i byene, og det fungerer hele tiden veldig bra. Lyden i OFP er som det alltid har vært, veldig bra. Noe særlig mer er det ikke å si om den saken egentlig. Det er lagt til litt ny musikk, ganske ålreite saker også faktisk, men det er ikke den jeg følger mest med på i løpet av spillet.

Grafikken derimot er kraftig pusset opp denne gangen. Jeg var så vidt innom forbedringene tidligere, men skal utdype det nå. Min maskin er på ingen måte spesielt sprek lenger. En AMD T-bird 1400 CPU og GeForce2 MX kort er ikke akkurat noen racer, og i de tidligere utgavene av Flashpoint var det tidvis litt vel mye å jobbe med for skjermkortet mitt. Denne gangen derimot, hvor grafikken er kraftig forbedret flyter spillet mye bedre enn tidligere. Til tross for at skjermkortet tidligere var kraftig overklokket, og at det nå ikke er klokket opp i det hele tatt. Det er helt klart at utviklerne her har gjort en veldig god jobb med sine oppdateringene. Når et spill ser mye bedre ut og går mye bedre uten at man trenger å oppgradere maskinvare for tusener av kroner, da kan man jo ikke være annet en fornøyd.

Spillet har fått oppgradert det meste av teksturer, slik at bakken ser mye bedre ut enn før. Trekronene, veiene og husene har også blitt pusset opp. Det har også kjøretøyene og karakterene i spillet, slik at det hele ser mye mer gjennomarbeidet og up-to-date ut. Det har ikke bare blitt jobbet med rene tekstur-oppgraderinger, det har også blitt gjort mye på 3D fronten. Trær, kjøretøy og hus har blitt shinet opp, fått flere detaljer og blitt litt mer kompliserte. Dermed ser trær ikke lenger ut som firkantede stolper, men som nesten ekte trær. Husene er ikke lenger bare firkantede stygge klosser, de ser ut som hus, med alt det fører med seg. Det er lagt veldig mye jobb i landskapet, og det er kasnkje noe av det viktigste som har skjedde. Dette gjør at fjellene har blitt mye større, bakketopper mye rundere og fjellvegger mye brattere.

Jeg skal innrømme at jeg er stor fan av Operation Flashpoint med tilhørende kampanjer, og at jeg på forhånd hadde lest en god del om Resistance. Jeg visste en del om hva jeg hadde i vente når spillet ankom postkassa. Ikke dermed sagt at ikke jeg ble overrasket når jeg kom i gang. Forventningene var store og jeg hadde sett bilder av den forbedrede grafikken, hørt rykter om det nye plottet osv. Som oftest når man har så store forventninger til noe så blir man skuffet, men det finnes heldigvis hederlige unntak, og Resistance er et av disse! Denne pakka er nesten mer som Operation Flashpoint 2 enn det er utvidelsespakke i vanlig forstand. Spillet har kommet til versjon 1.75 og det merkes. Spillet er veldig annerledes enn tidligere; grafikk, AI, kampanjen, alt er så sinnsykt bra laget og spillet er bare helt konge. Det eneste jeg har å utsette er at 20 oppdrag i kampanjen ikke er nok, i alle fall ikke for min del. Gi meg 20 til og jeg tar gladelig imot utfordringen! Nok et "løp-og-kjøp"-spill folkens, det er verdt hver krone. Det er bare viktig å huske at dere trenger Operation Flashpoint originalt for å få brukt Resistance.