Operation Flashpoint: Resistance

Atter en gang trer du på deg støvlene og uniformen, griper etter rifla og setter ut i kamp. Den tredje kampanjen til spillet Operation Flashpoint er her, lenge etterlengtet og med kraftige oppdateringer. Det er snakk om bedre grafikk, en helt ny 100 kvadratkilometer stor øy og 20 nye oppdrag å boltre seg med.

Alt dette får du hvis du velger å legge ca. kr. 300,- på bordet for å få Operation Flashpoint: Resistance. Dette er andre utvidelsespakken til Operation Flashpoint, og den har virkelig noe å leve opp til med tanke på hva Bohemia tidligere har gitt oss. Spørsmålet er om de klarer å innfri alle forventningene en sitter med og om oppdateringene de skryter av virkelig er så omfattende som de påstår.

Vi har altså kommet til den tredje kampanjen til spillet Operation Flashpoint (OFP) som kom for litt over et år siden. I OFP spilte man amerikansk soldat, eller faktisk flere amerikanske soldater i løpet av spillet. Utvidelsespakken Red Hammer ble lansert tidlig 2002, og da tok du plutselig rollen som en sovjetisk soldat og slåss mot amerikanerne i samme settingen som originalen. Nå er det altså tid for den andre utvidelsespakken til spillet og en tredje kampanje. Denne gangen tar du verken rollen som amerikaner eller russer, her spiller du motstandsoldat. De to forrige utgavene av OFP foregikk på øyene Everon, Malden og Kolgujev. Nå har utviklerne i Bohemia Software gjort en litt ny vri på det hele, kampanjen utspiller seg nemlig i god tid før de to andre, og ikke minst, på en helt ny øy.

Denne gangen har altså Bohemia valgt å gi oss en helt ny øy å leke oss på, øya Nogova. Dette er en øy som på ingen måte står tilbake for øyene du har vært vant med fra før av. Med sine imponerende 100 kvadratkilometer (det er mye), gir det spillet en hel masse nye muligheter. De har ikke bare laget en øy til, de har oppgradert grafikken i spillet, med nye teksturer og en haug nye modeller. Ergo ser spillet mye bedre ut enn det noen gang har gjort. Trærne, som mange tidligere klaget på, ser nå faktisk nesten ut som trær, ikke bare noen rare stygge stolper slik som de tidligere gjorde. Bakken ser atskillig mye penere ut, det samme gjør bygninger, byer, fjell og veier. Skogene ser så utrolig mye bedre ut, og det er kommet større fjell enn tidligere. Det hele virker rett og slett mer komplett.

Siden jeg har vært inne på byene i spillet kan jeg si litt mer om dem. Tidligere besto byene i beste fall av 5-10 hus som alle så ganske kjedlige ut, og som for det meste var umulige å gå inn i. Nå er byene blitt større. De er fortsatt små, men de har i alle fall flere gater, flere hus og noen av dem har til og med boligblokker du kan gå inn i. I det hele tatt har miljøet i spillet med denne pakken blitt mye mer interaktivt. I likhet med tidligere kan du benytte deg av det du finner for godt av kjøretøyer osv. Du kan herje i alt fra stridsvogner, helikoptre og fly, til traktorer og gamle, slitne trabanter.