OutRun 2

Mange sto måpende igjen etter at Sega kunngjorde oppfølgeren til 80-tallets største bilklassiker, OutRun, men mange tenkte nok tanken allerede da. Dette kan umulig gå bra.

I løpet av fjoråret snek en oppfølger til en av verdens mest kjente spillklassikere, OutRun, seg ut i arkadehallene. Med tanke på den fantastiske konsentrasjonen av spillmaskiner på norsk jord, har selvfølgelig alt som kan krype og gå allerede fått med seg dette. Gleden var derfor stor når Sega kunne avsløre at selv vi som befinner oss litt utenfor arkadebeltet, ville få muligheten til å oppleve nostalgi og klassisk, overdreven bilkjøring. OutRun 2 har ankommet markedet og alle Xbox-eiere skal fristes med et rikt utvalg av lisensierte framkomstmidler fra Ferrari.

Huleboer, huleboer, hvor har du gjort av deg?
Skulle du mot formodning ha bodd i en hule på 80-tallet eller være født på et senere tidspunkt, skal du herved få en rask introduksjon til OutRun-fenomenet. På den tiden hvor store andeler av spillmarkedet fortsatt lå uavslørt, lanserte Sega et bilspill hvor en villstyring av en Ferrari sto i fokus. I bilen plasserte man en sjåfør og hans kjæreste, og lot de begge sette avgårde i et forrykende tempo. Ferden gikk gjennom et svært variert landskap, der man valgte veien for videre progresjon etter hver spesialstrekke. Dette foregikk i selve spillet, slik at man i praksis bare kom til et veidele og måtte ta avgjørelsen i hui og hast. Hver strekke hadde sitt eget, unike landskap, der man lånte elementer fra hele verdenskulturen.

Kjørestilen gjorde ingen forsøk på å være mest mulig realistisk, men det hele skulle handle om å ha det gøy. Spillet introduserte et nytt faremoment, der det hele foregikk i vanlig trafikk. Faren ved å kunne kollidere med andre biler gjorde det langt mer spennende enn andre bilspill på markedet, og den raske handlingen passet utmerket for arkadehallene. Veivalgene gjorde at man kunne få en ny opplevelse hver gang man spilte, og etter hvert gikk det sport i å gjennomføre spillet på flest mulig måter.

Suser avgårde alle mann
Spol fram i underkant av 20 år, og vi sitter nok en gang bak rattet på en rød Ferrari. Kjæresten vår er fortsatt på plass i passasjersetet og veistrukturen er akkurat den samme som før. Bilutvalget har blitt mye større, men det er fortsatt Ferrari som er det eneste dugelige framkomstmiddelet for personer med et ønske om standhaftig ankomst. Trafikken siger fortsatt tett over brede asfaltflater, og den overdrevne kjørestilen har ingen våget å røre på. OutRun-verdenen har stått tilnærmet bom stille, men resten av universet har sust avgårde i et forrykende tempo. Bilparken er modernisert, og det er et helt greit utvalg av ulike Ferrari-modeller som er tilgjengelig for nytelse på veien. Hver enkelt bil har sin karakteristiske oppførsel, og etter hvert får du låst opp stadig villere monstre fra den italienske bilfabrikken.

Den ferdige spillkoden er tilnærmet identisk med den vi tittet på i vår sniktitt tidligere i år, og spillet består i hovedsak av fire deler. Enspillerbiten er den klassiske OutRun-modusen, der man kjører fra start til mål over fem ulike landskap. Underveis foretar du forskjellige veivalg, og kjøreopplevelsen forandrer seg drastisk underveis. Skulle det bli litt for kjedelig og konformt med kun tidsaspektet som utfordring, kan du la deg friste av "Hearts"-modusen i stedet. Her gjelder det å imponere berta som sitter i passasjersetet, og samle inn et rikt utvalg av svevende hjerter. Oppgavene spenner fra å kjøre forbi så mange biler som overhodet mulig, til mer morsomme ting som å ligge i breisladd lengst mulig. Etter endt spesialstrekke summeres prestasjonene dine opp, og du blir karaktersatt. Her gjelder det å ikke jukse på gloselesingen folkens!