– Overlevelsesgrøss blir for smalt

Resident Evil-produsent forklarer actionfokuset.

En gang i tiden var Resident Evil-serien kjent for nervepirrende spenning og stemning som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på spilleren.

Dagens Resident Evil-spill er derimot mer preget av hesblesende action, noe mange tilhengere av serien ikke er like fornøyde med. Men det er tvilsomt at serien går tilbake til røttene sine med det første, skal vi tro Resident Evil: Revelations-produsent, Masachika Kawata.

Hva massene vil ha

I et intervju med Gamasutra forklarer Kawata at etterspørselen i markedet rett og slett ikke er stort nok for overlevelsesgrøssere.

Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations

Resident Evil 4 startet å gå i en mer actionpreget retning og Resident Evil 5 fortsatte på samme linje. Spesielt for det Nordamerikanske markedet er det viktig å gi serien et større actionpreg, å ta det et steg videre. Det er derfor Revelations er som det er, forteller Kawata.

Uttalelsen kommer på bakgrunn av en sammenligning Kawata har gjort mellom grøsserspillsalgstall og salgstallene til Call of Duty-serien, hvor han konkluderte med at et rent skrekk-Resident Evil ikke ville kunne selge i nærheten av like mange spill som Call of Duty.

Likevel er det ikke gitt at det kommende Resident Evil 6 blir et rent actionspill. Kawata, som ikke er med på produksjonen av nettopp dette spillet, understreker at spillet ikke være et rent skytespill.

Resident Evil og Resident Evil

Særlig fremhever han mulighetene Capcom har til variasjon, med tanke på alle Resident Evil-spillene som kommer på siden av hovedserien.

– Vi har de nummererte spillene, og så har vi de mer actionpregede sidetitlene, som for eksempel Revelations, og Operation: Raccoon City, som er en tredjepersonsskyter.

Han fortsetter:

– På denne måten kan vi utvide markedet. Vi kan fremdeles la de nummererte spillene beholde Resident Evil-identiteten, mens sidespillene får prøve seg på andre markeder.

Kawata legger vekt på at han ikke mener at spillene må tilpasses til hvert enkelt marked. Derimot hevder han at det er markedsføringen som må spesialtilpasses de ulike markedene, slik at spillet appellerer til flere.

Les også: Anmeldelsen av Resident Evil: Revelations

Kommentarer (33)

Forsiden akkurat nå

Til toppen