På jakt etter ære

Nytt liv for Sierra-klassiker

Quest for Glory-serien er noe av det beste spillverdenen har å by på, og nå har seriens andre spill fått en ny og gratis utgave.

1: First page
2: New page

Nyversjonen er tro mot origninalen

Nyversjonen fra AGD Interactive virker så langt jeg har kunnet se svært tro mot originalen. Innholdet i spillet er heldigvis det samme – det er bare grafikken, lyden og brukergrensesnittet som har fått seg en overhaling. Kvaliteten er generelt veldig høy. Bakgrunnene, figurene og animasjonene er detaljerte, og musikken er flott. Veldig enkelt sagt, ser nyversjonen av Quest for Glory II: Trial by Fire ut som spillet sannsynligvis hadde gjort om den hadde vært et offisielt Sierra-produkt på nittitallet.

Uhura driver det lokale kamplauget.

Utviklerne har også lagt inn noen nyheter. For eksempel kan du velge om du vil navigere gjennom den labyrintaktige byen på tilnærmet gammel måte, eller om du vil gjøre det enklere for deg selv. Spillet ble opprinnelig lansert med et kart, som det var lurt å ha ved sin side når man spilte (du får forresten mulighet til å kjøpe et interaktivt kart i spillet, så ikke tro du må memorisere gatene for å komme noen vei).

I tillegg har nyversjonen fått et nytt kampsystem, med flere muligheter og et forbedret grensesnitt. I tillegg til nye angrep og bedre kunstig intelligens tilbys en hjelpende hånd om du ikke er den typen eventyrspiller som liker kamp i spillene dine. Ellers har utviklerne lagt til flere småting, som du må utforske spillet litt for å finne.

Nostalgisk babbel

Som en tilhenger av Quest for Glory-serien, setter jeg veldig stor pris på arbeidet AGD Interactive har utført med denne nyversjonen av Quest for Glory II: Trial by Fire. Jeg håper og tror at den vil få nye spillere til å teste en klassiker de kanskje ikke hadde hatt interesse av eller kunnskap om tidligere, og for hver nye Quest for Glory-tilhenger vi får, blir verden et litt bedre sted.

Full kontroll med tekstgrensesnitt.

Når det er sagt, foretrekker jeg fortsatt originalversjonen av spillet. En av grunnene til dette er at jeg simpelthen ikke er særlig begeistret for Sierras pek-og-klikk-grensesnitt, som brukes i denne nyversjonen. Jeg har alltid følt at det er et klumsete system, som ikke er like brukervennlig som det typiske Lucasarts-grensesnittet Sierra prøvde å konkurrere med.

Men en langt viktigere grunn er at jeg har en egen forkjærlighet for tekstbaserte grensesnitt, fordi de gir en langt større grad av kontroll enn det et tradisjonelt grafisk brukergrensesnitt gjør. Veldig enkelt sagt: Med et grafisk grensesnitt blir mulighetene presentert for deg, mens med et tekstbasert grensesnitt må du finne dem selv. Hvis det tekstbaserte grensesnittet er primitivt, er dette ofte mer frustrerende enn moro – men heldigvis har originalutgaven av Quest for Glory II sannsynligvis det beste tekstbaserte grensesnittet i noe Sierra-spill, noe som gjør opplevelsen rimelig glatt.

Det er kanskje spesielt måten samtaler og annen karakterinteraksjon fungerer på som gjør at jeg setter pris på den store friheten jeg får av et tekstbasert grensesnitt. Her må du selv tenke ut hva du vil spørre om, og hvilke oppfølgingsspørsmål du vil stille når du får svar. Alle emner er til en hver tid åpne (i motsetning til i de typiske dialogtrærne vi finner i vanlige eventyrspill, som åpnes og lukkes etter spillets eget forgodtbefinnende), og spillet gir deg ikke noen klar liste over hva de forskjellige folkene vet. Om du lurer på noe, må du rett og slett bare spørre noen du tror har peiling på saken.

Det nye kampsystemet i aksjon.

På dette området er jeg glad over å kunne melde at AGD Interactive har gjort noe lurt. Du kan nemlig velge mellom tre forskjellige samtalesystemer i nyversjonen av Quest for Glory II. Den første er ren pek-og-klikk, hvor du får velge hva du vil spørre om fra en liste (og deretter får listet opp eventuelle oppfølgingsspørsmål). Den andre er en kombinasjon, som gir deg en liste, men muligheten til å skrive inn nye emner selv. Den siste er fullstendig tekstbasert, og fungerer som dialogene gjorde opprinnelig (selv om måten du skriver spørsmålene på er litt annerledes).

Spill hele serien

Les også
Spillkunst og eventyr

Quest for Glory-serien har én morsom funksjon, som vi ser alt for lite i dagens spillmarked. Når du har fullført det første spillet i serien, kan du lagre figuren din og bruke denne i Trial by Fire. Dette gjelder enten du velger originalutgaven eller denne nyversjonen. Slik er det også med resten av spillene, noe som betyr at du kan starte helt i begynnelsen og spille med samme figur (som du hele tiden utvikler videre) gjennom hele serien.

Det å spille gjennom hele Quest for Glory-serien er selvsagt uansett en god idé, for selv om kvaliteten går litt opp og ned, er den fortsatt noe av det herligste spillverdenen har å by på. Spillene tar på mange måter de beste elementene fra rollespill og eventyrspill, og slår dem sammen til noe unikt. Spillenes store fokus på frihet, spennende historier og interessante figurer sikrer at de fortsatt er minneverdige selv om teknologien bak dem er utdatert, og friheten gjør de i tillegg spennende å spille om og om igjen.

Det femte og siste Quest for Glory-spillet.

Etter de arabiske eventyrene i Trial by Fire får vi et sjarmerende besøk i et afrikansk-inspirert rike, i Quest for Glory III: Wages of War. Selv regner jeg dette tredje spillet som seriens svakeste, men det er fortsatt verd de få dagene det tar å fullføre. Det fjerde spillet – Shadows of Darkness – er både større og bedre, og introduserer dessuten seriens mest minneverdige «slemming». Her foregår handlingen i et område inspirert av østeuropeiske myter og legender.

I 1998 kom det siste Quest for Glory-spillet, Dragon Fire. Dette spillet har et litt mer rollespillaktig preg enn sine forgjengere, men er fortsatt et svært godt eventyr som beholder mange av seriens kvaliteter. Spillet kom ut etter massivt press fra seriens tilhengere, etter som Sierra (under nye eiere og med ny ledelse) var på full fart bort fra eventyrsjangeren. En litt trist fotnote er at utviklerstudioet Yosemite Entertainment, som gjennom nesten 20 år stod bak de fleste av Sierras gamle eventyrspill, ble stengt kort etter utgivelsen av Dragon Fire. Spillet markerer med andre ord ikke bare slutten på Quest for Glory-serien, men hele Sierra-æraen i eventyrspillsjangeren.

Men historien om Quest for Glory-universet er ikke over enda. Seriens skapere, ekteparet Lori og Corey Cole, jobber nemlig med et teksteventyrspill («interaktiv fiksjon»), som foregår på den verdensberømte skolen for eventyrere, som helten fra Quest for Glory-spillene gikk på. Det nye spillet skal lanseres av Malinche Entertainment senere i år.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden