Painkiller: Battle out of Hell

Kampen fortsetter for Daniel Garner, den uheldige sjelen som har fått i oppdrag å redde skjærsilden fra en demonisk invasjon fra helvete. Her er Painkiller: Battle out of Hell.

Nye våpen Som seg hør og bør kommer denne ekspansjonspakken med to nye våpen. Det ene våpenet er en oppgradert stokkskyter med snikskytterfunksjon, som enten skyter flere stokker på en gang, eller slenger ut en klynge med små granater. Det andre våpenet er et kombinert maskingevær og flammekaster. Stokkskyteren er kraftig og svært fornøyelig å bruke, samtidig som snikskytterfunksjonen gir deg helt nye muligheter. Flammekasteren kommer også godt med, og det er veldig tilfredsstillende å sette fyr på en stor flokk forfølgende fiender. Det påmonterte maskingeværet tilfører imidlertid ikke spillet særlig mye. Maskingevær hadde vi fra før.

Flerspillermulighetene har blitt utvidet litt siden sist. Takket være en serie gratisoppdateringer (som naturligvis er integrert i Battle out of Hell) er flerspilleropplevelsen nå jevnere og mindre problemfylt enn tidligere, og spillet har blitt rimelig populært på nettet. Battle out of Hell kommer med to nye moduser; et slags "capture the flag"-modus hvor flagget byttes ut med en hodeskalle, og et "last man standing"-modus hvor spillerne har et begrenset antall liv, og vinneren er den siste overlevende spilleren. Disse gir oss flere valgmuligheter, men inneholder egentlig ikke noe spesielt nytt. Dessuten er det vanskelig å finne servere hvor de nye modusene brukes, og det er også generelt vanskelig å finne servere som er kompatible med Battle out of Hell. Jeg opplevde ingen tekniske problemer under testingen av flerspilleraspektet, og merket heller ikke noe til lagging og slikt.

Grafikkmotoren har fått seg et lite løft siden sist gang, og spillet kan nå skryte av ordentlige vannrefleksjoner, "bloom" og en rekke andre effekter vi ikke fikk sett så mye til i originalen. Pain Engine, som grafikkmotoren heter, er en solid arbeidshest som stort sett holder en høy ytelse og takler massevis av action på skjermen samtidig. Etter Doom 3 og Half-Life 2 er den ikke like imponerende som den var da vi først opplevde den, men ved jevne mellomrom blir vi minnet om at det ikke bare er folk som id, Crytek og Valve som har peiling på grafikk. På lydsiden holder Battle out of Hell jevnt over det samme nivået som originalen, med stemningsfulle og gufne bakgrunnslyder, heftig musikk i kampsekvensene og skremmende ulyder fra fiendene.

Konklusjon Painkiller var et av årets beste og morsomste skytespill, og denne ekspansjonspakken fortsetter i samme stil som originalen. Hvorvidt du vil like den eller ikke avhenger enkelt og greit av hvorvidt du likte Painkiller eller ikke, og om du har lyst på mer av det samme, eller om du fikk nok i løpet av de (ganske mange) timene det tok før du gjorde unna det endelige oppgjøret med Lucifer selv. Battle out of Hell er jevnt over morsomt - til tider er det voldsomt frustrerende, og til tider føles det helt fantastisk, men stort sett er det "bare" gøy. Det største problemet er varigheten, spesielt hvis du spiller på "normal" vanskelighetsgrad, da du faktisk ikke får tilgang til alle brettene uten å skru opp vanskelighetsgraden litt (dette skal naturligvis øke gjenspillingsverdien, men personlig synes jeg bare det er irriterende).