Anmeldelse

Paper Mario 2: The Thousand Year Door

Han kan hoppe, banke med hammer, gjøre seg om til et papirfly og mye annet som forventes av en millimetertynn karakter. Nintendo har reinkarnert rollespilleren i den smålubne rørleggeren. Markedets nyeste Action Man er allerede av mote, høstens superhelt er Paper Mario.

Side 1
Side 2

For å finne begynnelsen på det hele, må vi helt tilbake til Super Nintendo Entertainment System, altså SNES. Her ble vi levert spillet Super Mario RPG, begynnelsen på serien, og - om vi kan kalle det det – førsteutkastet til konseptet. Med ny konsoll kom oppfølgeren: Paper Mario til Nintendo 64. Her ble vi introdusert til papiraspektet. Før rollespill-Mario kunne gå inn for landing på GameCube kom et spill med samme konsept til GBA: Mario & Luigi: Superstar Saga. Nå ligger det nyeste stasjonære tillegget ved våre føtter, og kanskje kan det vise seg å bli selveste kulminasjonen av franchisen.

Eventyr og rollespill – en salig blanding?
Konseptet bak Paper Mario 2: The Thousand Year Door (heretter Paper Mario 2) er meget nyvinnende – sett bort i fra at det allerede så lyset på SNES. Papiret kom inn i bildet da Paper Mario kom til Nintendo 64. Spillet kan kalles en hybrid mellom de klassiske Mario-spillene og turbaserte rollespill. Spillet varierer mellom utforsking av områder og smørbanking av fiender. Mangt et sted hvor Mario legger sin ferd må spilleren utføre oppgaver en ordentlig eventyrer skal. Vår papirtynne venn blir satt på flere prøver, blant annet å manøvrere seg gjennom et digert tre mens klokken tikker, eller å befri hundre små skapninger fra den sikre død. Selvsagt blir eventyret hele tiden avbrutt av lugubre kreaturer som ypper seg til kamp. Disse kampene fungerer omtrent som i andre turbaserte rollespill, i en egen modus. Når Mario støter på en fiende vil de møtes på en egen slagmark.

I kampene leverer hver av partene sine angrep etter tur helt til den ene parten dukker under. I flere andre turbaserte rollespill består slike voldelige møter ofte av flere avanserte formler for angrep, forsvar, magi og så videre. Paper Mario 2 er ikke et slikt rollespill. Du må tenke strategisk i flere aspekter av kampen, men det er viktigere å være presis på labben. En av de tingene som gjør kampene i Paper Mario 2 til en frisk og gledelig erfaring er handlingskommandoene. For at angrepet skal gi maksimal effekt, må disse kommandoene utføres perfekt. Hvis de ikke blir riktig gjennomført vil karakteren din gjøre mye mindre skade – i verste fall står fienden igjen urørt. Det finnes mange ulike kommandoer, men basisen i de aller fleste er presis trykking på en eller flere knapper.

Alle de normale angrepene tar utgangspunkt i enten hopping eller hammerslag. Selvfølgelig finnes det mange ulike oppgraderinger og variasjoner, men disse to kategoriene er grunnmuren. Etter hvert får man for eksempel sterkere hammer eller muligheten til å hoppe på flere fiender etter hverandre. Føler du for å prøve noe annet står flere muligheter til disposisjon. Foruten de vanlige angrepene kan man bruke gjenstander, spesialangrep og taktiske manøvrer. Gjenstandene man anskaffer seg underveis kan påvirke kampen - eller spillet generelt - i høyeste grad. Hvis Mario er døden nær kan han spise en sopp for å få tilbake tapte helsepoeng, og det finnes også gjenstander som volder skade mot dine motstandere. De ondsinnede Goombas vil nok rynke på nesen når du drar frem en gjenstand som feier de av banen i løpet av få sekunder. Touché.

Mario vil nå ut til publikum
Hva er vel et teater uten publikum? I Paper Mario 2 finner du en ivrig tilskuerskare, og denne er vel en av de mest betydningsfulle tilleggene i forhold til de tidligere spillene. Publikum gir deg stjernekraft i tråd med hvor flotte angrep du utfører. Denne stjernekraften trenger du for å utføre virkelig kraftige spesialangrep som kan skade fienden til de ekstreme mengder.

Når Mario når et høyere nivå kan han ikke bare oppgradere kapasiteten til helsepoengene, men også til såkalte Blomsterpoeng og Emblempoeng. Blomsterpoeng er nødvendig for å utføre uvanlig angrep som er sterkere enn de man vanligvis bruker, mens Emblempoeng er nødvendig for å aktivere emblemer som påvirker kampen ytterligere. Blant annet kan en med slike emblemer øke angrepskraften. Som du sikkert skjønner besitter Paper Mario 2 et dypt kampsystem som jevnt over skaper god variasjon. Å slåss i Paper Mario 2 er til alle tider en herlig opplevelse. I andre spill kan gleden ved å kjempe fort svinne hen og bli en repetiv opplevelse, men i Paper Mario 2 er den vedvarende.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden