Papers, Please vant stort på IGF

Dokumentthriller inspirert av den kalde krigen knuste motstanden på festivalen for uavhengige spill.

Lucas Pope

Årets Independent Games Festival har gått av stabelen i forbindelse med spillmessen GDC i USA, og den store vinneren ble – kanskje ikke spesielt overraskende – dokumentthrilleren Papers, Please.

Papers, Please har mange papirer. (bilde: Lucas Pope).

Livet som passkontrollør

I Papers, Please spiller du passkontrollør i en fiktiv østblokknasjon. I bunn og grunn handler spillet om å studere ulike skjemaer og papirer, og identifisere hvem som har rett til inngang i landet og hvem som må avvises. Men det handler også om å holde familien din i live, samtidig som det utspiller seg en dramatisk historie i bakgrunnen som du til en viss grad kan ta del i.

Spillet vant i hovedkategorien, samt i kategoriene for historiefortelling og design. I en takketale beskrev spillskaper Lucas Pope suksessen til Papers, Please som høydepunktet i karrieren hans.

The Stanley Parable vant publikumsprisen.

Den håndtegnede hjernetrimmeren Gorogoa vant prisen for beste visuelle design, mens det svenske mobilspillet DEVICE 6, som også ser ut til å komme til PC, vant prisen for lyddesign.

Utover det vant spillkomedien The Stanley Parable årets publikumspris, mens kunstprosjektet Luxuria Superbia vant «nuovo award» og roguelike-plattformspillet Risk of Rain stakk av med studentprisen.

Vi har anmeldt både Papers, Please og The Stanley Parable – og våre anmeldere likte dem begge. Vi anbefaler også DEVICE 6, som ble beskrevet som et av fjorårets beste spill av Gøran Solbakken.

Siste fra forsiden