– PC-er er minst ti ganger sterkere enn konsoller

Dataspill ser likevel ikke ti ganger bedre ut.

Den stadige knivingen mellom PC- og konsollspill er et ordentlig sårt tema for mange. Det levner ingen tvil om at datamaskinene har langt større teoretisk kapasitet enn konsollene, sistnevnte seiler tross alt på mange års gammelt utstyr, men det er likevel imponerende å se hvor ekstremt langt enkelte utviklere greier å presse Xbox 360 og PlayStation 3. Noen mener likevel at det skyldes mer enn ren kompetanse.

Maskinvarenettstedet Bit Tech har gjort en omfattende sak på DirectX, hvor de blant annet intervjuer Richard Huddy - en av de ansvarlige for AMDs grafikkavdeling. Han mener at Microsoft-teknologien DirectX er en direkte hindring for grafikkutviklingen.

God of War III anses for å være noe av det mest teknisk imponerende på konsoll.

Det er morsomt - vi har minst ti ganger så mange hestekrefter som en Xbox 360 eller PlayStation 3 med et skjermkort i toppsjiktet. Likevel er det veldig tydelig at [PC-spill] ikke ser ti ganger så bra ut. I utvidet grad skyldes det på mange måter at DirectX kommer i veien, sukker Huddy.

Microsoft bestemmer

Om du skal utvikle Windows-spill så må du belage deg på å bruke Microsofts proprietære maskinvaregrensesnitt DirectX. Dette systemet er veldig kraftig og det legges mye ressurser i å holde det oppdatert, men det vil likevel sette begrensninger for hvordan spillet ditt kommuniserer med maskinvaren. På konsoller kan du jobbe uten mellomledd, noe som fjerner disse begrensningene.

– Ved å gi spillutviklere tilgang til maskinvare på et veldig lavt nivå kan vi også gi dem en sjanse til å innovere. Det setter utvilsomt press på Microsoft. Om vi dropper API-en kan folk skildre det de tenker i stedet for det de ser. Dette vil nok føre til mer visuell innovasjon, fortsetter grafikkeksperten.

Microsoft har nok ingen interesse av å bli kvitt DirectX med det første, så spørs det hvor mye hold det er i påstandene til AMD-mannen. Det er ingen tvil om at å fjerne dette grensesnittet vil gjøre det vanskeligere å lage spill, men det er også prisen man betaler for total frihet. Ifølge spillnettstedet Eurogamer skal tyske Crytek, som ikke tror vi får bedre grafikk før neste år, allerede ha ytret ønske om å programmere rett mot maskinvaren.

Siste fra forsiden