Førsteinntrykk
topp

Pirates of the Burning Sea

Massive flerspillerspill har siden Blizzards enorme suksess med World of Warcraft, på mange måter blitt den nye vinen på PC-plattformen. Ingen piratkopiering, kombinert med en potensielt enorm og betalende brukerbase, er en gulrot så stor og saftig at utviklere og utgivere nærmest strømmer til idébordene.

Livet som pirat

Vis større

Trailer: Pirates of the Burning Sea #3


Foreløpig er det ingen som er i nærheten av å tufte Blizzard kassasuksess, først og fremst på antall brukere, men jeg vil også hevde på kvalitet. Jeg tror litt av feilen er at mange prøver å konkurrere på storspillets egne premisser. Noen spill har tatt en annen retning, som Eve Online og Tabula Rasa. De fleste andre, som Guild Wars, Lord of The Rings Online: Shadows of Angmar og Vanguard: Saga of Heroes, prøver å ta tyren med hornene, på dens egen innholdsmessige hjemmebane – en tyr som driftes på rundt ti millioner kredittkort.

Satt i den virkelige verden

Pirates of the Burning Sea prøver på mange måter å gå i en litt annen retning. Spillet finner ikke sted i en alternativ fantasiverden med magi og høyst flyktige fysiske lover, men under den samme solen som du og jeg sitter nå. Vi skal til Karibien en gang på 1700-tallet, og du skal enten være med på å bygge opp den nye koloniverdenen, eller ødelegge det andre bygger opp.

Spillet ligner utformingsmessig ganske mye på et tradisjonelt massivt flerspillerspill. Tredjepersonsperspektiv, oppdragsløsning og erfaringspoeng gjør rammene i spillet lett å forstå. Et konvensjonelt styreoppsett og grensesnitt gjør at alle som har vært ute for et slikt spill tidligere vil ta grunnmekanikken svært raskt.

Som i de fleste andre tilsvarende spill blir ofte spillopplevelsen farget av valgene du som skårunge gjør i ditt første møte med det. I Pirates of the Burning Sea kan du velge mellom de tre største koloninasjonene i Karibien på denne tiden; Storbritannia, Spania og Frankrike. Du har selvfølgelig også muligheten til å være pirat, som er den fjerde spillbare fraksjonen.

Hvis du velger blant de siviliserte koloninasjonene har du også mulighet for å velge mellom tre klasser. Som «Naval Officer» er du en del av den aktuelle nasjonens marine, du svarer på ordrer fra din konge/dronning og gjør ditt ypperste for din nasjons suksess. En «Freetrader» er en uavhengig handelsmann som gjør ditt for at den ferske karibiske økomomien skal blomstre. Ditt hovedfokus ligger i det å drive handel, og som en følge av dette, er ikke du like kamplysten som en marineoffiser.

Fint skal det være!
Fint skal det være!

Den tredje og siste klassen er «Privateer». Disse er lykkejegere som ikke er så ulike pirater i natur. Forskjellen er at til tross for at en «Privateer» ikke sverger noe troskap til en konge eller dronning, baseres inntekten hans på en kombinasjon av handel og frilansjobbing for den nasjonen han kommer fra.

Habla êspañol?

Jeg startet min karibiske reise som en spansk «Privateer», vel vitende om at det kom til å være en overflod av pirater og briter på serveren. I utgangspunktet er ingen av de aktuelle nasjonene perlevenner, men det kan godt hende at noen må slå seg sammen hvis de ikke skal bli totalt overkjørt.

I ukene før lansering har det vært litt sparsomt med folk på serverne. Mye av dette skyldes vel at de fleste venter med å kjøpe spillet til det kommer i butikk, men en annen faktor er at det allerede er en del servere oppe, og at disse er delt basert på språk, lik modellen vi finner i for eksempel World of Warcraft.

Som i alle andre slike spill forholder du deg til et kart, og i dette tilfellet er det kartet over Karibien. Området florerer av byer/havner, og de fire spillbare fraksjonene har et substansielt antall havner hver. Det som er spennende her, er at de aller fleste av disse byene kan tas fra den nasjonen som opprinnelig eier den. Dette så vi ikke mye til, men det kommer nok til å spille en større rolle når folk velter inn i det Karibiske Hav når spillet lanseres for fullt i dag.

Pirates of the Burning Sea har en, om ikke unik, så i hvert fall spesiell todelt mekanikk. Til lands og inne i byer styrer du den personen du opprettet i starten av spillet. Kampdelen her består av sverdfekting og pistolskyting. På samme måte som i de fleste andre slike spill, har du ulike angreps- og forsvarsmekanismer for å hanskes de forskjellige fiendekombinasjonene du måtte møte på.

Skip o`hoy! Sett seil og lad kanonene!
Skip o`hoy! Sett seil og lad kanonene!

Denne delen av spillet ser litt upolert ut. Noe av det mest sjenerende er at bevegelsene blir hakkete og usjarmerende i kamper med flere personer. Det later til at fiender bare hopper fra sted til sted, uten noen tilhørende, ensartet animasjon som forteller meg det. Det var vanskelig å holde oversikt over slagene, og dette håper jeg virkelig de forbedrer.

Kjent kampmekanikk

Mange av de ulike angrepene bruker energi, og i likhet med for eksempel en «Rogue» i World of Warcraft, må du bygge opp denne energien i kampen før du kan bruke den. Et annet aspekt er balanse. I tillegg til en helse- og energimåler, vises også en balansemåler under kampene. Når du er i balanse, er det vanskelig for fienden å få inn noen slag på deg og vice versa. Dette er en fin måte å gi deg en ekstra ting å tenke på under kamper. Hvis du mister for mye balanse og det er flere folk i kampen, kan det være lurt og trekke seg ut et par sekunder for så å komme tilbake.

Det er tre ulike stilarter innenfor det vi kan definere som landbasert kamp. Det første er «Fencing» som er av den formelle, raffinerte men dødelige sorten. «Florentine» baserer seg på hurtighet, mens «Dirty Fighting» er brutal og full av lure triks som albuer, spark og så videre.

Den andre delen av spillet, som også er den morsomste, er tiden du tilbringer med båten din. Den eneste måten og komme seg fra havn til havn på er å seile. Avstandene er store, og en tur fra det vi i dag kjenner som Texas i USA til de østlige delene av de karibiske øyer, kan ta mange minutter – avhengig av vind og farkost.

I World of Warcraft får du høy status hvis du bærer de verdifulle rustningssettene og våpnene, som vitner om at du har slept deg selv et meningsløst antall ganger gjennom de samme instansene. I Pirates of the Burning Sea er det skuta som forteller noe om hvem du er. Jo større og penere båt du har, jo viktigere er du i hverdagslivet i Karibien.

Kommentarer (40)

Forsiden akkurat nå

Til toppen