Pirates of the Caribbean

Arr! På med øyelappen, frem med plastikksaberen, og løp ned på Rimi for å kjøpe gullpenger av sjokolade. Etter tre års ventetid er endelig oppfølgeren til Akellas Sea Dogs på plass, og underveis har det begått et aldri så lite navnskifte.

De fleste er nok kjent med filmen Pirates of the Caribbean, og så raskt Disney viftet med tusenlappene foran den amerikanske distributøren Bethesda Softworks, var omdøpingen i boks. For oss spillere har det lite å si, men det er godt mulig det har gått utover kvaliteten på sluttproduktet. Pirates of the Caribbean er absolutt ikke like bra som mange hadde forestilt seg på forhånd, og selv om spillet ikke er håpløst dårlig ser det nesten ut som Akella ikke har gjort noe på de tre årene siden siste utgivelse. Dette er skuffende, og lukter gammel fisk og sjøgress!

Velkommen til paradis
Pirates of the Caribbean-konseptet er noe Disney lenge har sittet på. Det er ikke bare en svært populær sommerfilm, det er også en kjent attraksjon i Disneyland. I spillet som for øvrig slippes både på PC og Xbox, har den kjente franchisen svært lite innvirkning på handlingens forløp. Bortsett fra en underliggende handling om spøkelseskipet The Black Pearl, er det stortsett bare navnet og logoen som er relevant for Disneys skaperverk. Dette er fullstendig betydningsløst, og det er vanskelig å bry seg, men denne plutselige forvandlingen av spillet føles usolid og kan ha gått på bekostning av verdifull tid hos utviklerne. Spillet tar deg med til Karibien på 1700-tallet, og det som tilsynelatende er et vakkert ferieparadis er også lekeplassen for illeluktende og gulltørstende pirater. De europeiske nasjonene har etablert seg på et knippe forskjellige øyer, og konflikter bryter ut. Piratene nyter godt av de mange lukrative handelsrutene, og hopper på alle handelskip de kommer over. Situasjonen er betent, men eventyrfylt for mange.

Du trer inn i rollen som kaptein Nathaniel Hawk, engelskmann og foreløpig trofast mot tronen. Du har en liten balje av en seilbåt, et sverd i neven og en drøm i hjertet. Etter at franske soldater tar over den engelske kolonien Oxbay, som også er ditt midlertidige tilholdssted, blir du tvunget til sjøs med båt og mannskap. Herfra går historien forholdsvis slik du vil ha den, og du kan velge å hjelpe dine landsmenn eller å bli en skruppelløs pirat.

Dette er utvilsomt et ulinært rollespill, og du er selv mester over din egen skjebne. Du kan fritt utvikle deg i hvilken som helst retning, gjøre det du vil, og sverge lojalitet til dem ønsker. Din figur, den svært upiratiske Nathaniel (forventer du en karakteristisk Jack Sparrow, blir du svært skuffet) har et sett med egenskaper du kan forbedre. Spillet er basert på erfaringsnivåer, og etter hvert som du senker skip og plyndrer byer, får du poeng slik at du kan stige til neste nivå. Blant annet hvor god du er til å skyte med kanoner, hvor heldig du er, hvor flink du er til å borde andre skip, er definert gjennom dine egenskaper. Du investerer selv poeng i disse når du får et nytt erfaringsnivå, noe som lar deg gjøre Nathaniel noenlunde unik. I tillegg til de vanlige egenskapene kan du anskaffe deg spesielle evner. Disse inkluderer alt fra økt kompetanse i sverdkamp, hvor raskt skipet ditt er, evnen til å komme seg ut av stormer og så videre. Av og til krever en evne at du har oppnådd en annen, og dette gir en relativt interessant utviklingsprosess.