(Bilde: Uber Entertainment)

Planetary Annihilation utsettes «til det er ferdig»

Folkefinansiert strategispill lar vente på seg.

Da den amerikanske spillutvikleren Uber Entertainment la frem planer for å lage en ambisiøs, åndelig oppfølger til de klassiske strategispillene i Total Annihilation-serien lot ikke reaksjonene fra spillmiljøet vente på seg. Spillet fikk med seg godt over tolv millioner kroner i en folkefinansieringskampanje der utviklerne opprinnelig ba om cirka fem millioner kroner.

Slik fungerer Planetary Annihilation.

Tar mer tid enn planlagt

Den opprinnelige planen var å lansere den ferdige utgaven av spillet i sommer, men det lot seg ikke gjøre. I stedet ga Uber Entertainment ut en tidlig versjon på «early access»-tjenesten til Steam, som ble litt kontroversiell på grunn av sin høye pris. Det var også tydelig at spillet hadde langt igjen før det ble det produktet folk håpet på.

På det tidspunktet håpet utviklerne å lansere den ferdige versjonen i desember, men nå har de bestemt seg for å utsette spillet «til det er ferdig». Det eneste de ønsker å si om tidsplanene er at de regner med at all funksjonalitet vil være implementert i løpet av 2014.

– Vi er ekstremt fornøyd med hva vi har oppnådd så langt, men vi ønsker å bruke ekstra tid for å sikre at vi lanserer det beste spillet vi kan lansere, sier Jon Mavor fra Uber Entertainment.

Spillet foregår i dataskapte omgivelser.
Spillet foregår i dataskapte omgivelser.Foto: Uber Entertainment

Ambisiøst spill

Planetary Annihilation er et sanntidsstrategispill som foregår på flere planeter samtidig. Du går fra å bygge baser og kjempe om makten på en enkelt klode til å slåss om store solsystemer, og som tittelen indikerer blir det til og med mulig å ødelegge hele planeter med spillets kraftigste skyts.

Du kan sømløst flytte kameraet rundt i solsystemet, og gå fra å titte på individuelle enheter som slåss på en planetoverflate til å se flere planeter på skjermen samtidig. Spillet skal skilte med både en- og flerspiller, og de største slagene kan ifølge utviklerne ta flere titalls timer. Solsystemene og planetene skapes av datamaskinen, og er forskjellige i hvert spill.

Det er forøvrig ikke helt utenkelig at Total Annihilation kan få en offisiell oppfølger. World of Tanks-skaperen Wargaming.net har nemlig kjøpt både studioet til Total Annihilation-designer Chris Taylor og alle rettighetene til navnet.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen