– PlayStation 3 ble hemmet av intern kjekling

Men med PlayStation 4 skal alt være på stell innad i Sony.

Under PlayStation 4-avdukingen i februar bet mange seg merke i hvordan Sony-topp Mark Cerny ordla seg. PlayStation 4-designeren fokuserte mye på hvordan Sony ville gjøre det lettere for utviklere å programmere for den nye konsollen, og kastet dermed PlayStation 3 indirekte under bussen som en konsoll med vanskelige utviklingskår.

Denne helgen utbroderte spillverenens alt-mulig-mann ytterligere skillet mellom PlayStation 4- og PlayStation 3-utviklingen, under Gamelab-konferansen i Barcelona (via Polygon).

Ifølge Cerny var det flere faktorer som sørget for at PlayStation 3 ikke ble alt den burde ha vært. Blant annet skal Sony i utviklingsfasen ha vært preget av intern kjekling om å samorganisere de ulike grupperingene i selskapet. Sony skal også ha innsett at spillutviklere behøvde tilgang til internverktøy for å programmere spill til den kronglete Cell-prosessoren alt for sent.

Opptur på tampen

Oppturen skal ha skjedd mellom 2005 og 2007, da Sony greide å samarbeide internt på godt, åpent og effektivt vis.

Bayonetta er et av spillene som led av PlayStation 3s vanskelig e maskinvare.
Bayonetta er et av spillene som led av PlayStation 3s vanskelig e maskinvare.

– Samtaler som ville ha vært umulige i 2004 ble helt hverdagslige innen PlayStation 3-lanseringen, forteller Cerny i foredraget.

Like etter lanseringen begynte Sony å analysere hva som gikk godt og dårlig med PlayStation 3-situasjonen.

– Dette var med andre ord PlayStation 4-utviklingens spede begynnelse. Og for første gang i Sony Computer Entertainments historie var prosessen preget av samarbeid og et inkluderende miljø.

PlayStation 3 hadde svært lenge et rykte på seg for å være en vanskelig konsoll å programmere for. Særlig i konsollgenerasjonens begynnelse slet tredjepartsutviklere med å utnytte maskinvarekraften på en god måte, på grunn av et kronglete maskinvaresystem. Konkurrent Xbox 360, skal ha vært en mer behagelig plattform å utvikle for. På kommende Xbox One og PlayStation 4 virker situasjonen å være mer jevn.

Les også: Sony dro nytte av Xbox One-responsen
Les også: – PlayStation 4 får 20 eksklusive titler det første året

Mark Cernys foredrag under Gamelab 2013.

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen