– PlayStation 3 er ikke sterk nok

Polyphony Digital-sjefen hadde mange planer for Gran Turismo 5 som aldri kunne realiseres.

Den turbulente sagaen om Gran Turismo 5 ser ikke ut til å ta noen ende med det første, og en lang rekke av utsettelser har kulminert i mye uro og misnøye blant lengtende fans av spillserien.

Nå ser spillet ut til å være nærmere utgivelse enn noensinne, og i den anledning har det også lekket en del informasjon om utviklingsprosessen. Sjefen for spillets utvikler Polyphony Digital, Kaz Yamauchi, har nå snakket med bladet Esquire (via CVG) og her kommer det frem at de har hatt enda større planer for spillet.

Rød er en fin farge på biler.

– Programvare må utvikles med begrensningene til maskinvaren i tankene. Slik har det vært med alle PlayStation-maskinene, selv om de blir stadig sterkere. Vi har gjort Gran Turismo 5 så lekkert og strøkent som overhodet mulig, men det har vært en del vi ikke har hatt plass til å integrere.

Det er ikke kjent akkurat hva studiosjefen har ønsket å inkludere som ikke fikk plass, men de mange utsettelsene gjennom årene skal angivelig ha skyldtes en stadig tilførsel av nye funksjoner og iherdig jobbing for å stille sterkest mulig rustet mot konkurransen.

PlayStation 3-eksklusive spill som God of War III, Uncharted 2 og Killzone 2 har bydd på noe av den mest teknisk imponerende grafikken til denne generasjonens konsoller, og kanskje kan disse uttalelsene bygge opp om spekulasjoner om at Yamauchis perfeksjonsme har skadet spillprosjektet.

I forrige uke meldte studiosjefen for øvrig at spillet er i ferd med å trykkes, men det vites fortsatt ingenting om akkurat når det skal komme utover at de ønsker å få det i butikkhyllene til jul. Vi har vår aller dyktigste blodhund på saken, og vil selvsagt rapportere tilbake når vi vet mer om hvor det etterlengtede spillet blir av.

Siste fra forsiden