PlayStation 4 yter bedre enn Xbox One i to av høstens storspill

Battlefield 4 og Call of Duty: Ghosts med fortrinn på Sonys konsoll.

Montasje av Call of Duty: Ghosts og Battlefield 4.
Activision & EA, Montasje Audun Rodem, Gamer.no

Selv om PlayStation 4 ikke bykser ut på markedet før om to-tre uker – og Xbox One er enda lenger frem i horisonten for oss nordmenn – har flere fått gløttet på hva vi har i vente allerede. Allerede nå rapporteres det om vesensforskjeller i flere spill mellom de to konsollene.

Bedre Battlefield

Det ytelsesfokuserte nettstedet Digital Foundry har for eksempel fått boltre seg i begge nestegenerasjonsutgavene av Battlefield 4 under et arrangement i regi av DICE, og melder om en forskjell i skjermoppløsning. Mens PlayStation 4 pumper ut bilder med en oppløsning på 1600x900 piksler, yter ikke konkurrent Xbox One mer enn 1280x720.

Battlefield 4 på PlayStation 4 er et par hakk foran Xbox One-versjonen.

Nettstedet underbygger sine påstander med sammenligningsvideoer og bilder av de ulike versjonene, og konkluderer at forskjellen er merkbar.

Mens PlayStation 4 kan skryte på seg høyere oppløsning, myser nettstedet litt på hvordan spillet skaleres opp til 1080p. At Sony stikker av med gullmedaljen på tross av dette er dog ikke ekspertene i tvil om, selv om Xbox One-versjonen scorer ekstrapoeng på å ha klarere teksturer som en følge av skaleringen.

Og ja, Windows-utgaven gjør det som vanlig best av alle.

Større forskjell på Call of Duty

Konkurrent Call of Duty: Ghosts kommer faktisk enda verre ut. Onsdag bekreftet de ryktene som har svirret rundt på diverse fora i en ukes tid: Call of Duty: Ghosts stiller med betydelig lavere oppløsning på Xbox One enn på PlayStation 4.

Fordelen er enda større for Call of Duty: Ghosts.

I en Twitter-melding forklarte Infinity Ward-sjef Mark Rubin at Xbox One-utgaven skaleres opp fra en grunnoppløsning på 720p. PlayStation 4-utgaven glimter her til med såkalt full HD: 1080p. Dette er stikk i strid med målet om lik ytelse som Infinity Ward fortalte oss under E3-messen i sommer.

– Vi optimaliserte spillet til å holde 60 bildeoppdateringer i sekundet på begge konsollene, og det ser fint ut på begge, forsikrer Rubin nå.

Trommer kaller til krig

Forsøket på å berolige stilner nok dog neppe debatten om hvem som er sterkest. Som i forrige generasjon er det allerede opphetede debatter om de tekniske aspektene ved konsollene å spore på Internett.

Bayonetta er ett av spillene som tok seg bedre ut på Xbox 360 enn PlayStation 3.

Også spillutviklere og -teknikere har uttalt seg om konsollenes ytelse. Kodelegende John Carmack og Resident Evil-skaper Shinji Mikami er to av de som nylig har uttalt at de to konsollene er jevngode på papiret.

Sist konsollgenerasjon var det eksemplerbetydelig ytelsesforskjell på noen titler. Da var situasjonen helt motsatt, med PlayStation 3 som ytelsestaperen i de fleste tilfellene. Om disse Battlefield 4 og Call of Duty: Ghosts er helt indikative for hva vi kan vente oss de neste årene er det dog vanskelig å spå.

Les også: – PlayStation 4 og Xbox One er egentlig identiske
Les også: Er PC-en din klar for Call of Duty: Ghosts?

Siste fra forsiden