Anmeldelse

Pocket Kingdom

Massive rollespill over nett er virkelig i skuddet om dagen, og N-Gage har nå lært hvor essensielt det er å kaste seg på trender. Pocket Kingdom er en unik tittel, siden det er ute på det mobile markedet. Unikt og bra går ofte hånd i hånd, følger denne tittelen opp?

Side 1
Side 2

Arena
Grafikken i Pocket Kingdom består stort sett av pene stillbilder, med innslag av primitive animasjoner. Det fantes stunder der jeg irriterte meg over at utvikleren ikke hadde lagt litt mer i det visuelle, som for eksempel ved de nevnte kampene. Men Pocket Kingdom er et unikt spill, og passer egentlig som hånd i hanske med sin noe spesielle grafiske løsning. Du føler ganske enkelt at grafikken er ”riktig”, og at den øker spillopplevelsen.

Lyden ga meg en litt mer negativ opplevelse enn det visuelle. Musikken opplevde jeg som gneldrende og forstyrrende, ikke mye positivt å hente her med andre ord. Lydeffektene er helt på det jevne, selv om de er få og noe anonyme. Det største problemet jeg hadde med lyden var at den rett og slett skrudde seg av midt under spilling. Hvis jeg da ville ha lyden måtte spillet lagres, og startes på nytt. Etter fem nye minutter skjedde gjerne det samme igjen. Til slutt ble konklusjonen at spillet faktisk var mer behagelig uten lyd, noe som også gjorde flyten bedre.

Pocket Kingdom sitt grensesnitt oppleves som noe tungvint og ikke minst tidskonsumerende. Menynavigering er i all hovedsak det du vil bruke din dyrebare tid til i spillet, noe som i seg selv kan frembringe skepsis hos gamere. Det er riktignok slik at det ligger i spillets natur at diverse menyer vil bli flittig brukt, men jeg synes utviklerne kunne gjort en større innsats for å få denne aktiviteten til å virke mer sømløs. Du blir rett og slett sliten etter en tids spilling, og det er slettes ikke bra for spillopplevelsen.

Genistreken ved dette spillet er nettopp det at det er et nettspill. Via N-Gage Arena kan du erobre andre lommeriker om du så sitter på bussen, skolen, eller fiskeskøyta til han far. Til tross for at flerspillerdelen omtrent er identisk med enspillerdelen, innehar den større tyngde og mening. Det å vite at du faktisk kjemper mot levende mennesker og ikke den kunstige intelligensen gir spillet et enormt løft. Dessuten er det uten tvil morsomt å kunne følge seg selv på rangeringssystemet, og se hvor mektig du er i forhold til andre verdensborgere. Muligheten foreligger også til å kommunisere med dine motstandere, men igjen gjør grensesnittet dette til en noe selsom opplevelse.

Konklusjon
Pocket Kingdom er som konsept glimrende, og er et spill som uten tvil er i stand til å underholde. Potensialet til tittelen er derimot mye større enn det man har maktet å skape i denne omgang. Ja, jeg vet at N-Gage som format har tekniske begrensinger, men det må da være mulig å finpusse enda litt mer på dette produktet? Dessuten er Pocket Kingdom ikke et spill for massene, det har uten tvil en spesiell karakter. Som konklusjon kan det sies at spillopplevelsen i utgangspunktet var positiv, men en rekke feil og tungvinte løsninger trakk spillet kraftig ned.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden