Podkast

Retro Crew #65

Hvor gammelt bør et spill være for å bli «retro»?

Retro Crew-gjengen forsøker å finne ut hva begrepet bør dekke.

Pitfall er i alle fall «retro»
Activision/Scott Decker

Denne ukens Retro Crew-podkast handler ikke om noe spesielt spill eller selskap, men retro-begrepet i seg selv. Hva er egentlig «retro»?

Er Dreamcast retro?

Finnes det en definisjon på retrogaming?

Det finnes tilsynelatende mange forskjellige oppfatninger av hva som er «retro» og hva som ikke er det, og hvor grensa for «retro» går. Er et ti år gammelt spill «retro» mens et ni år gammelt spill ikke er det? Er PlayStation 3 «retro» nå som PlayStation 4 er ute?

Kanskje er det heller grafikk, lyd og spillmekanikk – eller rett og slett en generell følelse av at noe stammer fra en annen tid – som avgjør om det er «retro» eller ikke.

For å høre lydfilen direkte må du ha Adobe Flash installert og javascript aktivt. Du kan imidlertid laste ned og spille av filen i MP3-format herfra: Last ned lydfilene i stedet.
Half-Life 2 er ni år gammelt. Er det «retro»?

I studio denne gangen sitter Are Ness Fløgstad, Inger Lise W.James og Jostein Hakestad, og sammen skal de forsøke å komme frem til en slags enighet om hva retrogaming er, og hva det eventuelt ikke er.

Hvorvidt de lykkes eller ikke får bli opp til dere, men om du har noen gode forslag på hvordan retrogaming skal defineres må du gjerne legge igjen en kommentar i tråden.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 65 episoder til nå, og her er de tre forrige:

Episode 64: LucasArts' Indiana Jones-eventyr
Episode 63: Conker Bad Fur Day
Episode 62: Våre favoritter fra arkadehallene på 90-tallet

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.

Siste fra forsiden