Podkast Retro Crew #69

Den klassiske joysticken til Atari 2600. (Bilde: Mark Ramsey/Flickr)

De beste kontrollerne som spillbransjen har gitt oss

Retro Crew forteller om sine favoritter og de mindre heldige variantene.

Uten kontrolleren hadde det ikke vært noe spill. Kontrolleren definerer måten du styrer selve spillet. Du gir spillet beskjeder til spillene via tastatur, joystick, ratt og knapper – og får av og til også tilbakemelding.

Fra styrekule til kompliserte håndkontrollere

Til å begynne med fantes det bare enkle spillstikker, knapper og styrekuler, men etter kort tid ble dette utvidet til gjenskapning av ekte motorsykler, våpen du måtte holde og sikte med, og moderne, komplekse kontrollere med ørten knapper og to styrestikker.  

Denne SNES-kontrolleren var nyskapende på mange måter.
Denne SNES-kontrolleren var nyskapende på mange måter.

I ukens Retro Crew går Stian Askeland, Are Ness Fløgstad og Jostein Hakestad gjennom sine favoritter av forskjellige spillkontrollere gjennom spillhistorien, samt noen av de mindre heldige.  

For å høre lydfilen direkte må du ha Adobe Flash installert og javascript aktivt. Du kan imidlertid laste ned og spille av filen i MP3-format herfra: Last ned lydfilene i stedet.

Gutta forteller også hvordan Nintendo var tidlig ute med den kjente D-paden, og hadde patent på sin smarte bruk av denne inntil et par år siden. Det å kontrollere figurene i plattformspill med venstre tommel oppleves nå som svært presist, og man kan fundere på hvordan det hadde vært om styrekrysset ble plassert til høyre i stedet.

Den japanske giganten stod også bak skulderknappene som de introduserte med Super Nintendo, og plasseringen av de fire knappene til høyre er også kopiert av PlayStation og Xbox. Da er det kanskje ikke overraskende at nettopp SNES-kontrolleren er en av de aller første favorittene til vertene.

Nintendos nyvinninger på feltet på 80- og 90-tallet har i stor grad formet hvordan vi spiller spill den dag i dag. Men også Sega, Sony og Microsoft har kommet med viktige justeringer og nye ideer som gjør at spillkontrolleren, spillerens instrument, stadig er i endring.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 69 episoder til nå, og her er de tre forrige:

Episode 68: Spill som later som de er gamle
Episode 67: MicroProse
Episode 66: Visste du at Pac-Man-spøkelsene har ulik kunstig intelligens?

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.

Kommentarer (14)

Forsiden akkurat nå

Til toppen